• Meandmyprincesses

När leker barn hemma hos andra barn utan föräldrar?

Som rubriken lyder.. Jag har två flickor på 2,5 år och snart 4 år. Jag behöver tips och råd av andra föräldrar med barn i samma ålder. Jag känner väldigt få föräldrar med barn i samma ålder som min 4 åring. På dagis så finns det 3 andra flickor som hon leker jätte mycket och jätte bra med. Idag när jag lämnade så kom ena flickan och hennes pappa samtidigt, då sa flickan att idag så skulle de andra 2 flickorna komma hem till henne efter dagis och leka, för hennes pappa hade ringt till dom, men han hade inte ringt till våran dotter, han hade inte vårat nummer. Och det är ju logiskt. Direkt när jag gick därifrån så insåg jag ju att jag borde ju ha sagt att dom kunde få vårat nummer om de ville leka nån gång. Men det gjorde jag inte, jag blev nog lite överrumplad eller nånting, tänkte inte så långt. Jag har ingen aning om deras föräldrar känner varandra sedan innan.. Men jag vet inte alls hur jag ska förhålla mig till sånt här alls. Min äldsta dotter har aldrig varit hemma hos andra barn och lekt, hon har aldrig lekt med andra barn alls utanför dagis.. Vilket är mycket synd. Jag har väldigt svårt att vara social och ta kontakt med andra barns föräldrar, vilket känns så konstigt för det är en total kontrast mot hur jag är som person annars! Jag är 25 år, pluggar och är mycket social ute bland folk, i skolan på arbetsplatser mm de flesta skulle nog beskriva mig som social, öppen och mycket framåt... Men när det kommer till att vara social som "förälder" med andra föräldrar som jag inte känner sedan innan så känner jag mig så vilsen.. Det känns som att den här 4 års åldern och åren som kommer här efter, det känns så främmande och nytt... Så som ni hör så behöver jag råd utöver vad rubriken säger egentligen... Snälla guida mig och tipsa mig!

• Svar på tråden När leker barn hemma hos andra barn utan föräldrar?
  • Mercurialis

Runt 3,5-4-årsåldern har barnen börjat göra det i mitt grannskap.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lajkie

Runt 3,5-4 år har mina börjat lekt hemma hos andra utan mig. Först bland våra vänner/deras barn men även hos andra.

• Meandmyprincesses

Okej, så då åker man bara dit, småpratar kort med föräldrarna, kommer överens om en tid att hämta och åker typ?

• mormamma

Min äldsta var 4,5 med grannarna och 5,5 med dagiskompisar som bor en bit bort. 
    Min yngsta var 3,5 år så det beror lite på mognad på barn och vad barnen själv vill men mellan 3,5-5 år är nog normalt.

Vi brukar ringa eller prata med barnens dagiskompisars föräldrar dagen innan och bestämma lekstund. Sen följer barnen med hem direkt från förskolan. Tar dock aldrig hem mer än en kompis var per gång.

• mormamma

Första gångerna de lekte hemma hos kompisar var i 3 års åldern men då var vi med. Sen blev de modigare och modigare och då kunde vi lämna. 
    Jag man gör upp om hämtningstid. Ska de hämtas innan eller efter middagen etc.

En bra grej att börja med är att ni tar med en kompis hem efter dagis så får de börja leka på hemmaplan.  

• Mercurialis
    Meandmyprincesses skrev 2013-04-26 08:32:19 följande:
    Okej, så då åker man bara dit, småpratar kort med föräldrarna, kommer överens om en tid att hämta och åker typ?
    Här springer barnen ganska fritt mellan husen. De kommer och ringer på och frågar om det går att leka. Ibland talar de om när de ska hem eller så kommer deras föräldrar och hämtar dem när det är dags (om inte jag redan har gått hem med dem för att vi ska iväg på något).

Själv följer jag med mina barn, eftersom jag vill byta några ord med det andra barnets föräldrar. Det finns ett undantag för detta och det är min sexårings bästa kompis - de två kommer och går hos varandra helt fritt. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Meandmyprincesses

Ja att börja med att ta hem en kompis efter dagis nån dag känns ju som en lugn och trygg start... Men det blir inte taskigt, som att man "utesluter" de andra ? Eller överanalyserar jag nu? Det kanske är helt okej? För det är ett av barnen som jag vet att min dotter leker lite extra bra med, Känner dessutom att jag har lite bättre kontakt med hennes föräldrar, vi lämnar samtidigt på dagis varje dag och träffar på varandra ibland när vi promenerar förbi deras hus, stannar då och småpratar kort. Men hur sköter man den där första kontakten? Vi har ju inte varandras telefonnummer eller så...

• Mercurialis
    Meandmyprincesses skrev 2013-04-26 08:44:49 följande:
    Ja att börja med att ta hem en kompis efter dagis nån dag känns ju som en lugn och trygg start... Men det blir inte taskigt, som att man "utesluter" de andra ? Eller överanalyserar jag nu? Det kanske är helt okej? För det är ett av barnen som jag vet att min dotter leker lite extra bra med, Känner dessutom att jag har lite bättre kontakt med hennes föräldrar, vi lämnar samtidigt på dagis varje dag och träffar på varandra ibland när vi promenerar förbi deras hus, stannar då och småpratar kort. Men hur sköter man den där första kontakten? Vi har ju inte varandras telefonnummer eller så...
    På barnens förskola har personalen satt upp en lista i kapprummet. På den listan kan de föräldrar som vill skriva upp sina telefonnummer och på så sätt kommer man i kontakt med varandra.

Annars är det ju bara att fråga efter telefonnummer, när ni träffas på förskolan i samband med lämning/hämtning. 
  • Meandmyprincesses

Mercurialis-- Det låter jätte härligt att kunna ha det så! Jag hade det så när jag växte upp. Men vi bodde i en lite by på landet då, nu bor vi på ett lite större ställe, inte jätte stort men så pass att de inte kan springa fritt på samma sätt.. Och med lite mer avstånd till potentiella kompisar. Det hade säkert fallit sig mer naturligt om vi hade haft många föräldrar med barn i närliggande ålder runt omkring. Min dotter är även mycket blyg innan hon lärt känna någon också. Hon pratar inte spontant eller hejar på grannarna, trotts att vi bott här i närmare 3 år...

Svar på tråden När leker barn hemma hos andra barn utan föräldrar?