• Anonym (Mamma M)

alla ensamma gravida. Varning!

siolina skrev 2013-04-29 16:54:28 följande:
    Sirisdotter, Vad i det jag skriver tycker du verkar så orimligt? Har du kanske andra bevis för motsägande uppgifter?
    Hon undrar nog vad du stöder dig på för statistik när du uppger att "det vanligaste är att folk slarvar med skydd och inte tänker igenom eller inser konsekvenserna av att bli gravida utanför en stabil relation"?
    Det undrar f.ö jag också! 
  • Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-06 19:56:06 följande:
    Mamma M och Siris dotter: jag bygger det på uteslutningsmetoden. De listade alternativen är ovanliga, då återstår de mer vanliga. Eller vad skulle ni säga är de främsta skälet till relationer som havererar innan barnet ens är fött?
    Ja det är ju bl.a de saker du nämnde antar jag, men du kan ju inte påstå att det är det vanligaste om du inte har statistik på att det faktiskt är så! 
    Eller?? 
  • Anonym (Mamma M)

F.ö en väldigt omogen tråd.
    Bara för att det gick åt h-vete för TS's kompis så innebär ju inte det att det inte kan gå bra för andra nyblivna, separerade föräldrar att ha gemensam vårdnad.

Det kan gå åt skogen även om man har varit tillsammans i många år också, o det finns ju lika många situationer som det finns människor.

• Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-06 20:05:06 följande:
    Mamma M, i de flesta diskussioner behöver jag inte backa upp varje påstående med statistik eller forskningsrapporter. Ibland blir det bara fånigt tycker jag om man inte kan lita på lite sunt förnuft, när det inte är något kontroversiellt eller omtvistat som diskuteras.
    Min erfarenhet från många trådar är snarare att folk anser att deras eget tyckande är fakta, o därav brukar jag be om källa till påståenden.

Om du däremot skriver att du tror att dessa orsaker som du skrev ovan är de vanligaste så är det såklart en annan sak, men att skriva att de är de vanligaste är en smula missvisande tycker jag, när du inte kan backa upp ditt påstående.
  • Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-06 20:25:24 följande:
    Nja, jag kan ju t ex säga att det är farligt att hoppa från tredje våningen utan att ha en källa på det. Det är inte en akademisk eller juridisk diskussion utan en högst vardaglig. Att påstå något självklart utan att presentera källa anser jag vara oproblematiskt. Om någon däremot tycker att mitt påstående är orimligt kan vi ju ta en diskussion om det. Det kommer vi längre på än att ropa efter källor till självklarheter.
    Men att det är farligt att hoppa från tredje våningen tror jag att de flesta kan lista ut!
    Men att påstå att de flesta slarvar med skydd eller inte inser konsekvenserna av skaffa barn utanför en stabil relation är ju enbart ditt eget tyckande, o ingenting självklart, anser jag!
    Det kan ju finnas andra vanliga anledningar också till att barn blir till i ett tidigt skede i en relation, medans det inte finns så särskilt många andra alternativ till att det är farligt att hoppa från tredje våningen..
  • Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-06 20:45:49 följande:
    Då går det bra att presentera andra alternativa vanliga anledningar till att folk blir gravida utanför en stabil relation, det kommer leda diskussionen längre än att kräva källor.
    Du fattar visst inte poängen; du påstår att något är "vanligast", helt utifrån eget tyckande!
    O jag vill ha källa på att det är de vanligaste skälen, tack!
    Annars får du ändra om o skriva att du tror att det är de vanligaste skälen.
    Det är en viss skillnad.
    Jag skulle kunna skriva att våldtäkt är det vanligaste skälet för att barn blir till utanför en stabil relation, utan att ha någon som helst grund för mitt påstående.
    Förstår du hur jag menar?

Nu sätter jag punkt här.

• Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-07 00:09:31 följande:
    Jag förstår vad du säger men håller inte med. (Ska du hävda att ditt sätt att se på saken är alenarådande kanske du ska ange källa på det...) Detta är inte ett sådant fall då källor är nödvändiga för diskussionen utan vill man föra diskussionen framåt är det effektivare att presentera sina avvikande åsikter eller förslag.
    Anledningen till att jag ber om källa är för att jag är nyfiken på om ditt påstående stämmer, eller om du baderar det på dina egna åsikter o antaganden.
    Vilket jag anser är en stor skillnad.

Men det tycker som sagt inte du, o där går våra åsikter isär.

Att påstå att något är "vanligast" o sedan inte kunna komma med någon källa för sitt påstående tycker jag inte är att föra en diskussion framåt, eftersom då ingen kan veta om ditt påstående stämmer eller ej.
    Att det är vanliga orsaker kan jag tänka mig, men jag undrar ändå nyfiket om det är de vanligaste, som du påstår? 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Ang källa) skrev 2013-05-07 13:43:26 följande:
    Men i en generell diskussion så använder man generella termer om man inte kan påvisa genom källor att det är specifika uppgifter man lämnar.

Så för att den här typen av icke-framåtskridande diskussion inte ska uppkomma, så är det bra att lära sig att använda en generell retorik. Du kan säga att det är vanligast i din bekantskapskrets, du kan säga att du tror att det är vanligast, eller helt enkelt bara säga att en vanlig orsak är nog ofta...

Att faktiskt påstå att något är vanligast, bara för att man tror eller anser att det borde vara självklart att det är vanligare än alternativen ger inte mer tyngd åt påståendet utan källa.... 

Så - du tror att det är vanligast. Helt OK. Men om du ska påstå att det är vanligast så är det bra att backa upp det med en pålitlig källa.

Bara ytterligare ett inlägg som inte heller för diskussionen vidare. 
    Tack, du satte ord på mina tankar så mkt bättre än jag
  • Anonym (Mamma M)
    siolina skrev 2013-05-07 22:23:42 följande:
    Ni väntar på källan? Varför då? Jag har redan förklarat vad jag menar. Fruktsammare för en diskussion av detta slag än att hojta efter källor är att presentera sina motargument. Eller kommer hojtandet när de egna argumenten tryter? Det här är inte en uppsatsopponering, det blir lite fånigt att jag ska försvara ett rätt allmänt påstående sida upp och sida ned utan att någon kan peka på vad i på jag sagt som skulle vara orimligt. Det hade känts vettigare om det åtminstone hade skrivits "det stämmer inte med mina erfarenheter som är blablabla, har du nån källa på det?" Men att inte ha något annat att komma med än att kräva källa leder ju ingenstans. Så jag antar att om "ni" väntar på källan så väntar jag på era åsikter eller argument.
    Men det är ju just det jag menar; det är skillnad på att referera till något enligt egna erfarenheter, o att hävda att något är "vanligast".

Jag vet inte vad jag ska tro om det du påstod riktigt, så därav var jag från början nyfiken på om du hade belägg för det du påstod.
    Jag tror att det finns många anledningar till att människor skaffar barn alldeles för snabbt i ett förhållande, o jag var inte beredd att hålla med om att alla de skäl du angav skulle vara de vanligaste orsakerna. 
Svar på tråden alla ensamma gravida. Varning!