Inlägg från: ChaosMum |Visa alla inlägg
  • ChaosMum

Vad för mat efter att ha tagit "polyperna" & halsmandlarna?

Sonen opererades i förmiddags och stannar över på patienthotellet med sin pappa. De kommer hem imorn nån gång.
    Har läst alla papper och där står det "mjuk mat".

Fick veta för en stund sen att det ska vara "mjuk kall mat" i en vecka.

Han äter inte nyponsoppa och sådant tyvärr. Har aldrig ätit välling.

Vad ger man honom? Det står verkligen helt still då allt gått så fort eftersom vi fick en återbudstid i förrgår.

Potatismos kan man ge men kallt? Glass finns alltid men kanske inte att leva på närmare en vecka?

Just ja, han är 3,5 år så han säger ju inte direkt vad hankan tänkas vilja ha pga att han inte haft hörsel så länge och halkat efter med talet.

Men jag är min egen framgångssaga.
  • Svar på tråden Vad för mat efter att ha tagit "polyperna" & halsmandlarna?
  • ChaosMum
    Sticka skrev 2013-04-23 22:12:10 följande:
    Prata med läkaren.

Jag fick glass i någon dag, sen åt jag som vanligt, jag var hungrig.
    Jaha?
    Få meddela sambon detta så han tar upp det för de måste ju bli utskrivna imorn.
    De sa att det inte fick vara grovt bröd som rev och inte vassa kanter osv.

Tack =)
    (ibland står ju hjärnan still när man är mitt uppe i det *s*)

• ChaosMum
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-23 22:30:07 följande:
    Min opererades i höstas (5 år). Han åt vanlig mat fast kall eller lite lätt ljummen. Mos, korv, pasta, fiskbullar, pannbiff, tonfisk, lax, bröd utan kanter. Det behöver inte vara kylskåpskallt. Det viktiga är att det inte är riktigt varmt för det ökar blödningsrisken. Chips, knäckebröd och liknande ska man så klart undvika.
    Delade du bara köttbullarna då? Inte mosade?

Hade han mkt ont efteråt?

Tack för jättebra tips =)
  • ChaosMum
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-23 22:38:12 följande:

Delade bara. Nej, han hade inte mycket ont. Ont vid uppvaket men fick smärtstillande då. Det räckte sedan med vanlig alvedondos. Han klagade på lite halsont precis innan det var dags för ny dos men annars inte. Inga problem att äta. Lätt feber andra dagen.
    Tack!
    Ska anteckna detta så jag inte tappar hjärnan imorn när de kommer =)
  • ChaosMum
    nozpa skrev 2013-04-23 22:42:03 följande:
    Var iofs 7-8 när mina mandlar togs bort. Men minns det. Kunde de första dagarna äta yoggi och glass. Sedan kunde man äta mjuk mat så som pasta osv. Eg allt som inte är för starkt. Och vet att jag testade att äta chips efter någon vecka. Fiiifan. :) Inget rivit och inget för varmt. Men jag åt vanlig mat efter någon dag.
    Pasta ja!!  Jättebra tips för det går ju alltid ner och är lätt att svälja! Tack =)))

Och nej, inga "pipps" som han kallar chips *s*
  • ChaosMum
    Princessan skrev 2013-04-24 07:36:24 följande:
    Opererade mina när jag var 20 år.
    Fy fan va ont jag hade rent ut sagt. Knaprade citodon.
    Började dagen med massa isglass för att bedöva halsen så jag fick i mig vätska.
    Åt ljummen barnmat, och isglass, mosad potatis med smör, drack saft.
    De gjorde mer ont efter min operation än det gjorde att föda barn.
    Läkaren som skrev remissen sa att när man tar dem som äldre så har man oftast mer besvär efteråt och ondare än så små som 3 :/
    Barn mat var ju ett bra tips om jag inte får i han det jag kommit på och fått tips om!
    Jag är min egen framgångssaga.
  • ChaosMum
    Liten elak och intelligent skrev 2013-04-24 07:40:40 följande:
    Glass är ju bra förstås. Sedan när det kommer till vanlig mat så är det mjukt och milt som gäller. För mitt barn var kalvsylta en väldigt bra grej!
    Jo, men det var just det att jag inte kunde komma på nåt som var mjuk *s*

Men nu är han iaf hemma igen, vart ju en natt på sjukhuset =)

Han är öht inte påverkad av någon smärta och är som om detta inte hänt. Men vi är försiktiga med maten givetvis ändå, vill inte riskera en blödning.

Kalvsylta försökte vi med i julas men han tyckte inte om det (förstår honom *ler*)
    Jag är min egen framgångssaga.
Svar på tråden Vad för mat efter att ha tagit "polyperna" & halsmandlarna?