• blåbär02

Lämna bebisen med farmor & farfar.

MIn underbara unge blir tre månader till veckan.
    Han är en go och glad skit som är nöjd med livet =)

Hans farmor & farfar bor långt härifrån och kommer om ett par veckor och hälsar på.
    Han har träffat dom en gång tidigare, men då var han nykläckt.

Nu funderar jag på att dom kanske ska få vara barnvakt två-tre timmar
    när dom kommer, så jag och sambon kanske kan gå ut och käka, bowla eller what ever.
    Lite egentid helt enkelt. Vi bor långt ifrån båda våra familjer och har inte ens varit
    själva när någon gått på barnvagnspromenad med lillen.

När lämnade ni ert barn för första gången till mor lr farföräldrarna?
    Hur gick det och hur länge var det? 

Jag vet inte om min mammahjärta kommer klara detta, det får vi se då,
    men det är något jag funderar på.

(Han får ersättning om nu någon skulle undra)                    

• Svar på tråden Lämna bebisen med farmor & farfar.
  • Bling1975

Om de stannar hos er i flera dagar så skulle jag vänta och se hur det kändes. Trivs barnet med dem och trivs du när de tar hand om barnet när du är i närheten? Om svaret är ja på båda frågorna så kanske de kan ta en längre promenad med liten på en passande tid för sömnen och ni får lite egentid. Men jag hade nog väntat med att åka iväg någonstans om jag inte litade på att de skulle ringa om bebisen blev ledsen.

• keron
    De tre äldre barnen har varit minst 2 år innan vi låtit mormor/farmor vara barnvakt. Yngsta är bara 9 månader så han har inte haft barnvakt än. Men vi har heller inte haft något behov av barnvakt och jag är sån att jag ogärna lämnar ifrån mig barnen til någon alls när de är små.

Det gick jättebra och vi har bara varit borta 2-3 timmar åt gången.
  • Vinterankan

Ni behöver ju inte bestämma något nu. Låt barnet vara mycket med farmor och farfar och om det i slutet av veckan känns som att barnet har "godkänt" någon av dom så är det ju bara att åka.

• Natulcien

Vi lämnade sonen första gången till barnvakt när han var 19 månader. Till en barnvakt han kände väl.
    Tidigare än så var det inte aktuellt att lämna bort honom till barnvakt.

Som en liten parentes kan jag nämna att sambons bror och hans fru lämnade sin lilla 3-månders bebis hos farmor, nyammad, för att gå på en promenad. Klantigt nog gick de ifrån mobilerna. Bebisen var lugn i några minuter sen började hon att gallskrika, och var otröstlig. När de återvände från promenaden en halvtimme senare var både farmor och bebisen svettiga av skrik och tröstförsök... Inte kul att utsätta vare sig bebis eller barnvakt för det. Och det var ändå bara en halvtimme.

Naturligtvis behöver det inte bli så...men jag hade aldrig lämnat en sån liten till barnvakt.

• skogsvitter

Jag skulle iaf inte lämna en så liten under sådana omständigheter, i synnerhet inte så länge som 2-3 timmar (vilket enligt mig är jättelänge för en 3-mån bebis). Börja med en kvart, max 30 min om ni nu vill prova. Dock kan det vara av vikt att känna till att anknytningsprocessen kommit till nästa steg vid 3 mån och de flesta bebisar brukar bli högst skeptiska mot att vara eller lämnas hos andra än de absolut närmaste (ibland båda föräldrarna, men ofta faktiskt bara mamman tom).

• Lena
    blåbär02 skrev 2013-04-21 14:09:20 följande:

Dom ska vara här en vecka och om jag känner att jag klarar av att lämna honom
    så tänkte jag typ kvällen innan dom åker så dom hinner lära känna varann.

Sambon tycker att det känns bra, men med mitt mammahjärta får vi se :)
    Det läter jttebra, de kan ju ta en vagnpromenad bara efter ett par dagar för att testa.
  • Mercurialis
    blåbär02 skrev 2013-04-21 13:17:29 följande:

Första barnet var 15 månader och han var en dag (ca 8 timmar) med mormor medan vi flyttade.

Andra barnet var 7 månader när han var hos mormor ett par timmar medan jag var på ett läkarbesök.

Det gick bra båda gångerna. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • BeanBag

Första barnet var ca 3 veckor då faster var barnvakt när vi var på julfest. Men vi befann oss i samma byggnad och det var ca 1,5 timme medan vi åt middagen. Gick fint.
    Andra barnet var nog ca samma ålder när mormor och morfar gick på promenad 1,5 timme med vagnen.

• myone

Min son var ca 1 vecka första gången mina föräldrar var barnvakt. Detta för att jag var tvungen att åka och köpa kläder till honom då de jag hade hemma var alldeles för stora. Då handlade det om ca 2timmar. 
    Första gången jag var i från honom en längre period (2dygn) var han ca 3mån. Då var han också hos mina föräldrar. Allt gick jättebra.

Tar ni det i slutet av veckan så hinner de ju "lära känna" varandra. Jag tror du kommer se hur det fungerar under veckan, fungerar det bra tycker jag ni ska prova. Är ju inte värre än att ni kan åka hem igen. 

• Alby

Min dotter är 6 mån och vi har inte haft någon barnvakt än. Har inte haft något behov av egentid på det sättet. Vill jag vara ensam så lämnar jag min dotter med min man så går jag ut eller så går dem ut och jag stannar inne. Jag och min man har egentid på kvällen när hon har somnat. Om man behöver egentid så är det nog bra med barnvakt, det är viktigt att man mår bra, men jag tror nog att bebisen kan känna av att mamman eller pappan inte är där. Ex så brukar min mamma leker med våran dotter och hålla henne jättemycket när vi träffas. Men då och då så letar min dotter efter mig med blicken, kollar vad jag är och sen ler hon. Visst kollar bebisar på allt som rör sig, men jag vill tro att hon letar efter mig och sen känner hon sig trygg när hon ser att vi fortfarande är i samma rum.

Svar på tråden Lämna bebisen med farmor & farfar.