Adoptera från Ryssland
God morgon på er:)
Läste ni att de bara är 10 arbetsdagar från att domen vinner laga kraft nu? Hurra!! Gott med positiva nyheter tycker jag:)
Ha en härlig måndag!
God morgon på er:)
Läste ni att de bara är 10 arbetsdagar från att domen vinner laga kraft nu? Hurra!! Gott med positiva nyheter tycker jag:)
Ha en härlig måndag!
Liljekonvaljblomman hur går det för er? Är alla papper klara och skickade till Ryssland?
Va skönt att ha allt sådant klart:) vet ni i vilken region ni hamnar i? Skönt nu är de första gjort för er:)
Vi väntar och väntar... Som de ser ut nu så är de fortfarande stop i Kaliningrad, så vi väntar på att de ska öppna upp allt igen.
Tänker mycket på hela händelseförloppet nu. Hoppas på att man har möjlighet att träffa barnet mellan andra och tredje resan så man kan stanna kvar. Hur tänker ni kring det. Tror ni att ni stannar? Vi tänker att man kan ta ut dubbla föräldrardagar då:)
Hej Rebecka:)
Ja så tänker vi oxå... Att det är ett perfekt sätt att lära känna kulturen o landet. Den familj som hämtade sitt barn senast från vår region hade fått träffa sitt barn vid flera tillfällen under den tiden. Så hoppas vi oxå har den turen:)
Vad har du mer för bra tips? Jag tänker samla ihop lite barnkläder från mina vänner o ta med mig till barnhemmet. Plus att jag läste någonstans att barnhemmen uppskattar förbrukningsmaterial i form av kritor, målarsaker osv. Vad tror du?
Okej då måste vi kolla upp ang föräldrardagar ordentligt. Har nämligen för ni att jag läste det någonstans, att man kan göra så.
Tack för alla tips! Är så kul att få massa tips på allt som kommer hände oss:)
Rebecka47 och hobbe49 det är nog som ni säger med föräldrardagar. Fick för mig att man under sista resan kunde ta ut föräldrardagar. Tyvärr kan inte jag o min man ta ut några semesterdagar då vi arbetar som lärare båda två. Vi får ta tjänstledigt isf. Men kanske har vi tur så att resan hamnar på något lov:)
Ja vet!!:( känns riktigt surt! Som de verkar nu så har domaren satt stop i vissa regioner och andra har inte bestämt sig än. Men då kan man väl tro att de också kommer säga nej...
Alltså detta känns förjävligt!! Hur mår ni alla och hur går era tankar??
Fasen va surt att ha papperna i ett land o nu ev få byta land... Kommer ju ta mycket längre tid:(
Någon som vet när de räknar med att veta något??
Rebecka47 hur länge va det nerlagt när ni skulle adoptera? Varför låg det nere då?
Hur ser det ut i era regioner? Har de fattat något beslut där?
Hej igen:)
Jag har svårt att släppa allt det här som händer. Googlar massa om vad som händer i Ryssland och på två ställen, en engelsk och en svensk artikel så kan man läsa om adoptioner från Ryssland. Och att de redan godkänt en lag som säger att de inte ska adoptera barn till länder som godkänner samkönade äktenskap.
Har ni fattat det som om de redan är klart? Som jag förstod så är det fortfarande diskussioner kring vad som ska hända.
Trevlig helg!
Jag håller med dig Rebecka47!! Bra skrivet:) men man vet ju inte vad man ska tro:(
Hoppas verkligen att det inte stämmer det jag läst utan att hoppet fortfarande finns:)
Hej!
Ja allt som hänt känns så hemskt! Och det tar så mycket energi. Vi hade oxå räknat med att september kanske skulle kunna vara vår månad:( fast man lärt sig att inte tänka så i dessa sammanhang. Men som du skriver så tar detta verkligen energi:( kändes som någon slog bort benen på oss.
Vad va det för möte som skulle hållas denna v? Om du hör något ang mötet så håll oss uppdaterade:)
Nu får vi verkligen hålla tummarna för att allt löser sig! Det bara måste göra det!
Trollet7801 jag känner som du... Tomhet! Man (eller iaf vi) har kämpat i flera år. Och som du skriver så är man så nära... Och så händer detta!
Jag fick mailet från organisationen idag. Försökte nå dem men lyckades inte. Så det kan alltså ta flera mån för avtalet att bli klart?
Usch jag vet inte hur vi ska göra ang att ställa oss i kö till ett annat land. Man är ju så inställd på Ryssland nu och vi vill gärna adoptera därifrån. Känner att jag måste prata med dem i morgon ang detta. Sen får vi försöka fatta ett beslut. Men hur ska man finna kraften att börja dra i en ny utredning? O framförallt hur ska man finna kraft till flera års väntan?
Hur tänker ni?
Usch.. Känner att man fortfarande är lite i chock:(
Hej alla!
Hänger ni med på allt som händer på Facebook? Bfa skickade ut mail om detta.
Om inte kontakta mig så fixar jag in er:)
Bra idag på svt. De ska även prata om det k morgon på Morgonsoffan kl 7.15.
Ja det känns verkligen hopplöst med Ryssland. Framförallt för oss som inte fått barnbesked. Vi har också fått förfrågan att starta upp parallellt med ett annat land. Men tyvärr kan vi inte sätta igång med våra handlingar dit. Så nu står vi verkligen mitt emellan två länder.
Hur ser det ut för er fröken3? Vilket land valde ni och kan ni starta upp med handlingar nu?
Fröken3 ja vi hade oxå räknat med att vara hemma med vårt barn i början av nästa år. Känns så lustigt, o jobbigt att behöva ställa om sig på längre väntetid och nytt land.
Vi valde oxå Polen! Men även Tjeckien och Slovakien. Har inte heller fått börja samla papper än så nu står man mitt emellan och det går inte framåt någonstans.
Hoppas snart vi får någon slags information om hur de går med avtalet med Ryssland.
Ja jag läste det oxå:) känns bra! Åt rätt håll iaf! Hoppas hoppas att detta kanske kan lösa sig trots allt!! När man hör sånt här så vågar man ju hoppas lite igen:)
Ja det är två familjer som fått barn och resebesked sen detta hände.
Ett tips liljekonvaljblomman är att prata med din organisation så du kan gå med i Facebook gruppen. Där delger vi varandra massa information om vad som händer.
Liljekonvaljblomman vi hat ställt oss i kön till Polen istället. Hur går det för er?
Usch vilket år vi haft bakom oss!
Liljekonvaljblomman ja Polen känns jättebra. Men det som är jobbigt är ju att man va så nära och nu så långt borta... Igen. Vägen till en familj är då verkligen inte rak!
Vilket land har ni valt och hur ser väntetiden ut för er nu?