• pernillenzo02

Min syster som äggdonator

Hej,
    Jag har diagnosen POF sedan 10 år tillbaka.
    Snart har jag och min man vårt första möte angående äggdonation. Vi vill att min syster ska vara donatorn. Och till våran glädje, så vill hon det med!

Vi vill altså helst göra detta med henne, och vill undvika sk korsdonation.

Finns de någon som genomgått en syskondonation och kan berätta lite om vad som kommer frågas och hur vi kan förberada oss?

väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Min syster som äggdonator
  • pernillenzo02

finns det verkligen ingen som gjort äggdonation med sin syster?
    Jag vill så gärna veta om deran erfarenhet.

• AnciL

Sent svar, jag har inte genomgått DE ännu men vill också göra det med min systers ägg och hon vill gärna hjälpa till.

Vet dock inte om någon IVF-klinik i Sverige går med på syskondonationer. IVF-kliniken i Umeå gör det inte. Om ingen i Sverige utför DE med syskonägg så är det kanske därför du inte fått något svar.

• Tuttis

Väldigt sent svar men jag har gjort äggdonation och min storasyster donerade till oss. Vi bor i Skåne. Allt har gått jättebra och vi ska i dagarna göra ett FET med ägg från donationen. Har fått två fina barn och ska försöka få ett tredje. Stort lycka till till er!

• LMSM

Hej!
    hur har det gått för er? Gick ni vidare med donation?
    jag har gjort sju icsi och inte ett enda av 33 befruktade ägg har blivit en blastocyst.
    jag är helt förkrossad och har ren och skär panik och vet inte ritkigt hur jag ska klara av att gå vidare. Jag inser dock att det realistiska är att ge upp mina ägg och gå vidare till donation. Det smärtar enormt ich Jag är väldigt rädd. Inte för att jag på ngt sätt ser donerade ägg och spermier annorlunda än egna när det kommer till andra. Absolut inte!

Jag antar att jag bara är rädd för mig sjölv. dessutom gick min pappa nyligen bort och vi är väldigt lika, känner att jag sviker honom trots att jag vet att han aldeig aldeig skulle känna så. 

min syster (olika pappor) har erbjudit sig att donera ägg till mig. Hon är väldigt pragmatisk och ser sina ägg som en cell och inget annat. För henne finns det inte en tvekan. Jag är dock liveädd och vet inte hur jag kommer känna. Kommer jag känna att det är hennes barn och inte mitt? Jag älskar ju henne överallt annat och känner att jag borde ha lätt att älska ett barn med hennes gener. (förstår hur sjukt det låter) men är så rädd att det ska bli pannkaka. samtidigt vill varken jag eller min pojkvän ha ägg från en annan okänd donator.

berätta gärna hur ni upplevt det. jag förstår att det är ens barn men är ändå så rädd och panikslagen. 

• Solrosen1988

Hej,

Jag har och min sambo har försökt få barn i snart två år nu och jag har ett AMH på 0,1 så äggdonation är enda sättet att gå vidare med IVF. Min syster har erbjudit sig att donera sina ägg till oss vilken vi är väldigt tacksamma för. Men jag har inte hittat något IVF-klinik som gör detta.

Tuttis, jag bor också i Skåne. Vilken klinik använde du? Har svårt att veta vart jag kan vända mig så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

• LMSM
    Solrosen1988 skrev 2024-11-12 09:39:29 följande:

Hej,

Jag har och min sambo har försökt få barn i snart två år nu och jag har ett AMH på 0,1 så äggdonation är enda sättet att gå vidare med IVF. Min syster har erbjudit sig att donera sina ägg till oss vilken vi är väldigt tacksamma för. Men jag har inte hittat något IVF-klinik som gör detta.

Tuttis, jag bor också i Skåne. Vilken klinik använde du? Har svårt att veta vart jag kan vända mig så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Hej! 
    Såg att din syster har erbjudit sig att donera sina ägg till er. Så fint. Jag är i samma situation men det är min halvsyster. 

Jag har gått till Cvl och frågade dom om vi kunde använda min systers ägg om vi behövde gå vidare till donation ( vilket vi nu behöver). Svaret var att dem gör det men inte rekommenderar det av olika anledningar som jag dock inte tror skulle vara ett problem för oss. Dels för vi bor i olika länder och jag känner min syster och vet hur hon är som person. Men såklart vet man aldrig. Med det sagt så ja Carl von linne i Uppsala verkar göra det efter att man gjort någon psykologisk undersökning. Lycka till! 
  • Tuttis
    Solrosen1988 skrev 2024-11-12 09:39:29 följande:

Hej,

Vi gjorde det via RMC Malmö. Nu är detta många år sedan så jag vet inte om de gör det fortfarande. Det var i alla fall inget de brukade göra i vanliga fall.
Svar på tråden Min syster som äggdonator