• Adina15

Gravid på andra försöket genom heminsemination!

repeater skrev 2013-04-21 18:58:56 följande:
    Jag har vestibulit, vilket är anledningen till insemination. Jag har kollat upp exakt ägglossning, sedan har min man "bidragit" med sperma :) Utlösning i en liten burk, sedan direkt upp med det i en 1 ml plastspruta från apoteket (det behöver INTE vara större än så, tycker det är mkt lättare att fylla sprutan och slippa luftbubblor med 1 ml. Använde 5 ml första försöket, och det var svårare att få ut luftbubblorna...Nåväl, båda funkar säkert men 1 ml för mig. I bland fick vi dra upp sperma i omgångar pga liten spruta, men det går bra. Låg i sängen, kudde under rumpan och stoppade in sprutan så långt jag kunde och sedan sprutade jag in hyfsat snabbt. Låg sedan ner en kvart ungefär.
    Inseminerade under fyra dagars tid. Är nu gravid i vecka 6. Lycka till!
    hur många ggr gjorde ni då? började du innan ÄL eller efter utslaget positivt? //nyfiken
  • Adina15
    längtan 89 skrev 2013-11-07 18:34:04 följande:
    Blev inget denna månad så nu försöker vi på nytt! Ska försöka köra in slangen ännu lite längre denna gång så att det kommer så långt in som möjligt. Men jag är fortfarande kluven om man ska göra varje dag runt ÄL eller varannan? Sägs att spermierna blir fler o snabbare om man inte får utlösning mer än varannan dag..? Nån som vet ??
    som jag förstått det så är det viktigt att mannen håller sig outlöst precis de 2 dagarna innan ägglossning och insemination så att kvalitén och antalet spermier är som bäst. helst ska han dessutom ejakulera ofta innan dess för att produktionen verkligen ska rulla igång, men viktigt som sagt att han håller sig precis innan…

När du väl har fått ägglossning så är det bara att köra på så ofta det bara går för att maximera chanserna. ju närmare den faktiska ägglossningen desto bättre. och varför inte varva insemination med samlag om det går? spermierna kan leva upp till 2 dygn i kroppen som jag hört så ju fler som pumpas in desto bättre är det väl!

eftersom den hela vilja-ha-barn-försökshärvan är så pass oromantisk i sig som det kan bli så tror jag det är viktigt att inte tappa den fysiska kontakten med varandra, detta får man anstränga sig för att behålla.

håll oss uppdaterades på hur det går och lycka till! :) 
  • Adina15
    längtan 89 skrev 2013-11-13 23:24:37 följande:
    Tack för ditt svar :) jag har ÄL enligt appen den 23 november på lördagen, borde vi inseminera varje dag dom "fertila" dagarna från den 18 november fram till 21 på torsdagen o sedan vänta till lördagen när ÄL beräknas vara? Men det är svårt o veta om ÄL faktiskt är just den dagen... Får nog köra med älstickor för att veta. Ja håller er uppdaterade!
    ja absolut, köp ÄL-stickor och testa morgon + kväll så ökar ni chanserna.
    ägglossningen är ju alltför sällan såsom kalendern visar och det optimala är att insemineras i samma stund som ägglossningen helst, så så snart det är positivt -kör på! 

om appen säger den 23:e så skulle jag börja testa stickor redan den 21:a eller den 22:a och se till att killen håller sig outlöst från den 21:a… 

och för all del, se redan nu till att få igång produktionen hos honom redan nu! sedan stopp den 21:a fram till ägglossning och insemination.

spännande! 
  • Adina15

jag skulle vänta tills imorgon, men nog är det på gång snart alltid... 
    appen innehåller bara metodisk data, de riktiga cyklerna kan vara helt annorlunda! 

• Adina15

yes.. min story är att vi försökt sedan ett par år tillbaka. eftersom mankens spermier nu inte är vidare livskraftiga så har vi gått hela vägen med ivf, inseminationer osv. då det verkar tufft att få till det så kör vi nu på insemination med anonym donator på klinik i Danmark. än har det inte tagit sig men vi hoppas det vill ta sig inom en snar framtid. barnalängtan är ENORM!!! 

vissa ska visst ha lite svårare att få barn än andra… :( 

• Adina15

ah vi får hoppas! försök att inte känna efter för mkt. jag vet- lättare sagt än gjort. man vill ju så himla gärna!!

hur och när körde ni inseminationerna nu då?

• Adina15
    längtan 89 skrev 2013-12-11 20:32:35 följande:
    Där kom mensen försenad 4.5 dagar. Trodde verkligen denna gång jag var gravid :( bara att försöka igen helt enkelt..
    NEJ FASENS också! extra jobbigt när den är försenad dessutom, man hinner liksom ladda så oerhört mkt då..

ah well, nytt försök snart igen då !?
    kram
  • Adina15

Har inte varit inloggad på ett tag men ser att ni är i fullaste gång med barnamakande, härligt tjejer, ge inte upp! håller tummarna så hårt det bara går. KRAM

Svar på tråden Gravid på andra försöket genom heminsemination!