Hur banka in lite vett i huvudet på pappan?!
Vi separerade efter 15 år tillsammans. Han ville inte, tyckte att det skulle vara vi och lovade att skärpa sig, men det blev aldrig bättre. Att ständigt bli utsatt för psykisk misshandel, gjorde att mina känslor för honom helt dog ut och till slut orkade jag inte längre. Han bodde kvar i vårt hus, tills han träffade en kvinna drygt två timmars bilväg från vår hemort. Snart sålde pappan huset och köpte nytt i kvinnans hemkommun. Barnen hade då redan reagerat på kvinnan som var sträng och "inte snäll". Hon gjorde allt för att pappan och jag inte skulle komma överens och hon pratade väldigt illa om mig inför barnen. Barnen ville inte besöka dem och vi fick gå till Familjerätten för att försöka få till en umgängesstruktur. Tyvärr så upplevde jag vår kontakt på Familjerätten som väldigt slapp. Nog sjutton måste man kunna förstå vad som händer och se till barnens bästa, även om man skall vara objektiv?!
Nu har han bott här i några år. För honom var det självklart att barnen bodde hos honom varannan vecka, men det har fungerat dåligt. Lägenheten är pytteliten, bara 40 kvadrat, fullproppad med möbler och ständigt snuskigt ostädad, Pappas ursäkt är att han faktiskt har haft det ganska jobbigt och inte heller bryr sig om det är lite stökigt. Barnen mår dåligt av att vara där och vill bo heltid hos mig. De vill inte ens åka till pappa varannan helg. Han undrar när han skall FÅ HA sina barn, men barnen är tonåringar och gamla nog att bestämma själva var de vill bo och om de vill besöka honom eller ej. Barnen känner att pappa är ganska ointresserad av dem när de väl är där; han sitter mest och kollar på sin dator och "fipplar" med sin mobil.
Jag har försökt få pappan att flytta till större lägenhet, men det vill han inte. Han tycket att han betalar alldeles lagom i hyra för sin lilla etta! Jag har föreslagit att de skall hitta på lite saker när barnen är hos honom, men han tycker inte att man skall behöva göra roliga saker när man umgås. (Framför allt så tycker han inte om att spendera pengar på barnen. Han tycker att det är tillräckligt att betala underhållet på 1273 per barn!)
När barnen fyllde år i november fick de varsin jacka i present, men pappa lovade också att de skulle åka iväg på en skidresa. Någon sådan resa har fortfarande inte blivit av.
Pappa vann för en tid sedan massa pengar i ett lotteri och lovade barnen att de skulle åka iväg på en solsemester i sommar. Nu börjar pappa ångra sig. På sommaren är det ju så himla varmt på alla semesterorter och det är ju så dyrt att resa då....Säkerligen blir den resan inte heller av!
Ja ja, barnen lär sig att pappa inte är att lita på och han får skylla sig själv för att han inte tar var på sin relation till dem!