• crushelix

flytta till danmark?

Någon svensk förälder där ute som bor i Danmark?
    Jag funderar att flytta till Köpenhamn när barn nr2 föds. Har också en son i skolåldern.

Tips ang deras motsvarighet till försäkringskassan?
    Kan jag ta med min svenska mammapeng tex?
    Vet någon om man kan ta med underhållsbidraget från försäkringskassan?
    Dagissystem och köer?
    Skolköer?
    Bra hyresrättsköer?
    Öppenförskola- mammagrupper....?
    Tja, alla tips är välkomna.

• Svar på tråden flytta till danmark?
  • MorMilla

Hej - bor i Greve utanför Köpenhamn. Har bott i Danmark i 14 år nu. Har en kille på snart 13år (varannan vecka barn då hans danska far och jag är skilda sedan 10 år tillbaka) och en liten plutt på snart 11 månader som ska börja hos dagmamma (- har ingen kontakt med lillemans s.k pappa och hoppas att det fortsätter så..). Är singel som sagt och kan då informera om bostadsbidrag man får, barntillägg och extra barntillägg (för singlar). Det finns även friplats till vuggestue/dagpleje och dagis, beräknat på inkomst. Ville vara jättekul att mötas med er svenskor i Köpenhamnsområdet. Nu slutar min barsel här mitten på september men ville vara kul att ses innan eller på någon helg. Kram

• crushelix

ja, jag räknar med att flytta ner ca dec-feb. har ännu inte fått napp på någon bra lya, men det löser sig. jag får med mig svenska mammapengen osv.
    så får man väll leta mammagrupp på familjelivs danska motsvarighet :)

språkplats i vuggestuen, hm, spännande lär de sig sitt hemspråk då eller är det för att bättra danskan?

• Gudinnan
    crushelix skrev 2013-08-13 15:07:58 följande:
    ja, jag räknar med att flytta ner ca dec-feb. har ännu inte fått napp på någon bra lya, men det löser sig. jag får med mig svenska mammapengen osv.

språkplats i vuggestuen, hm, spännande lär de sig sitt hemspråk då eller är det för att bättra danskan?

I danmark så får man talepedagåge som kommer någon gång i veckan till dagmamman dagiset skolan fr att lära barnen danska
    Du får naturligtviss prata svensk hemma men danska utanför hemmet är A och O

När vi flyttade till danmark 2009 kom dottern till dagiset och det tog henne bara 1 MÅNAD så kunde hon prata danska    
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • crushelix

knappast orolig för att barnen ska lära sig danska. vi är flerspråkiga allihopa och herregud vad barn lär sig snabbt! :))

• Gudinnan
    crushelix skrev 2013-08-13 21:54:04 följande:
    knappast orolig för att barnen ska lära sig danska. vi är flerspråkiga allihopa och herregud vad barn lär sig snabbt! :))

Samma här Finska Svenska o NU danska
  • frökenelisabeth

Det verkar vara billigare med dagis i Sønderjylland än i Köpenhamn...

Vår vuggestueplats kostar knappt 3400 kr i månaden, då ingår varm mat (förutom 4 veckor på sommaren då kocken har semester). En plats hos dagmamma kostar ungefär detsamma. Tror inte det finns billigare alternativ, men man kan få reducerad avgift om man har väldigt lite pengar.

Jag bor med dansk sambo och son på 15 månader på Amager. Hade en dansk mammagrupp, men den är inte så aktiv mer iom att de flesta börjat jobba, men jag träffar lite olika svenska mammor då och då (bland annat signaturen Anna Sa här ovan, tror jag visst ), och vi har väldigt trevligt ihop.  

• Gudinnan

Dagismamman priset för oss var via komunen 3000 kr i månaden
    Kom sen till en privat dagmamma och nu ger vi 2000 kr i månaden
    Men han kommer att börja på dagiset 1 sep 4 månader innan då jag verkligen ville det och nu med 2 syskon på samma dagis så kommer syskon rabatt och vi kommer att betala 1000 kr i månaden  

• Anna Sa
    MorMilla skrev 2013-08-12 14:42:14 följande:
    Hej - bor i Greve utanför Köpenhamn. Har bott i Danmark i 14 år nu. Har en kille på snart 13år (varannan vecka barn då hans danska far och jag är skilda sedan 10 år tillbaka) och en liten plutt på snart 11 månader som ska börja hos dagmamma (- har ingen kontakt med lillemans s.k pappa och hoppas att det fortsätter så..). Är singel som sagt och kan då informera om bostadsbidrag man får, barntillägg och extra barntillägg (för singlar). Det finns även friplats till vuggestue/dagpleje och dagis, beräknat på inkomst. Ville vara jättekul att mötas med er svenskor i Köpenhamnsområdet. Nu slutar min barsel här mitten på september men ville vara kul att ses innan eller på någon helg. Kram
    Ja, det vore skoj att träffas upp! Jag är föräldraledig tom dec. Skriv ett meddelande, så kan vi höras närmare!

• Anna Sa
    crushelix skrev 2013-08-13 15:07:58 följande:

Vet faktiskt inte hur det funkar med språkplats, såg det bara som ett alternativ, då vi inte stått i kö sedan 4 månader, som alla gör här. Det finns många mammagrupper på fb också. Jag hittade en där för barn som föddes samma månad som min.

Lycka till med bostadsletandet. Det är nog det svåraste :/

• Teddedanmark

Hej,
    Ni skriver att bostad är svårt. om pengar finnes kan man väl som svensk (som har jobb) köpa en andelslägenhet eller en ägarlägenhet, eller har ni haft svårt med det?

mvh
    Tedde

• Gudinnan
    Teddedanmark skrev 2014-06-13 21:23:21 följande:
    Hej,
    Ni skriver att bostad är svårt. om pengar finnes kan man väl som svensk (som har jobb) köpa en andelslägenhet eller en ägarlägenhet, eller har ni haft svårt med det?

mvh
    Tedde
    Vi hyr hus istället och vi KAN köpa huset oxå
Svar på tråden flytta till danmark?