crushelix skrev 2013-04-17 14:56:53 följande:
Någon svensk förälder där ute som bor i Danmark?
Jag funderar att flytta till Köpenhamn när barn nr2 föds. Har också en son i skolåldern.
Tips ang deras motsvarighet till försäkringskassan?
Kan jag ta med min svenska mammapeng tex?
Vet någon om man kan ta med underhållsbidraget från försäkringskassan?
Dagissystem och köer?
Skolköer?
Bra hyresrättsköer?
Öppenförskola- mammagrupper....?
Tja, alla tips är välkomna.
Hej,
Bor själv i Köpenhamn. Vad jag fått höra så måste du vara ledig från ett arbete i Sverige för att kunna ta med din svenska föräldrapenning till Danmark. Om du inte arbetat i Danmark innan får du inget från det danska systemet om du väljer att skriva dej här.
Vad gäller vuggestue (dagisplats för de minsta, upp till 2 år och 10 mån, tror jag att det är), så rekommenderas att man skriver upp sitt barn från det att barnet är 4 mån. Sen finns speciell språkplats på dagis om föräldrarna talar ett annat språk än danska hemma, vilket ev. kan göra att man får dagisplats fortare.
Vad gäller bostadsmarknaden skulle jag säga att det är rätt svårt. Hyresrätter är dyrt och svårt att få tag på. testa att googla på: lejebolig
Det är inte överallt i Köpenhamn som du får en mammagrupp när du får ditt andra barn, men genom många kyrkor finns legestue, liknande öppna förskolan, sen finns ju babysånggrupper, babyrytmik, mödracaféer...
Hur blir det för er, kommer ni att flytta ner? :)