Kedjetäcke
Är det någon som har fått kedjetäcke utskrivet? Jag har fått ett utskrivet till dottern. Det kommer väga 5 kilo. Hon får ett för hon har svårt att somna sedan hon började med concerta.
Har det hjälpt e barn?
Är det någon som har fått kedjetäcke utskrivet? Jag har fått ett utskrivet till dottern. Det kommer väga 5 kilo. Hon får ett för hon har svårt att somna sedan hon började med concerta.
Har det hjälpt e barn?
Japp, sonen äter concerta och cirkadin till natten. Han har bolltäcke på 7 kg. Fungerar underbart. Han är så nöjd.
Träffade min kusin för någon vecka sedan, de har fått ett kedjetäcke och tycker att det gör superstor skillnad
Min son har Bolltäcke, annan sorts täcke men liknande effekt som kedjetäcke. 5 kg är rätt så "normal" vikt för ett barn.
Utöver specialtäcke kan man också testa Circadin som är det kroppsegna hormonet Melatonin som gör att man blir naturligt trött.
Circadin ingår inte i högkostnadsskyddet men läkaren kan skriva ut ett intyg på att det behövs så tar man med det i merkostnadsdelen i vårdbidraget.
Det finns även rent Melatonin i form av droppar, det måste läkaren ansöka om licens för att få skriva ut så det kan vara lite krångligare så ger er inte om det är så att det behövs.
Sonen har också Atarax. Det är egentligen en allergimedicin men biverkningarna gör att man blir trött och den minskar även ev ångest och oro.
Atarax är inte vanebildande.
circadin är helt gratis för barn i sörmlandslänslandsting. ;) kan ju vara så på fler platser. Men jag har inte hört det.
ja men nu har jag en över 18 år också han får betala. Mycket dyrt.
Hej, hoppas det är ok att jag kapar tråden för att ställa en fråga (känns dumta att start en ny tråd med samma rubrik). De kedjetäcken jag sett på nätet har alla ganska tjock vaddering - hur gör ni som använder dem på sommaren? Mina barn använder bara påslakan på sommaren, allt annat är för varmt. Om ett kedjetäcke visar sig vara hjälpsamt för mellangrabben, får vi lov att skaffa fläkt då, eller är de inte så varma som de ser ut?
Nu har ju sonen bolltäcke och det är varmt och han har fläkt på, på sommaren.
Min son har använt bådde bolltäcke och kedjetäcke. kedjetäcket är inte så stort och svalare.
Men sonen föredrar bolltäcket, jag vet dock inte om de är för de var det vi började med och det känns vant ( han är autistisk) eller om bolltäcket faktiskt är skönare.
Jag är ny bliven mamma åt pojke med autism och adhd och har fått diagnosen idag. Får man bolltäcke av landstinget om behov finns eller får ni bekosta själva?
Vi fick av landstinget. Södermanland ger det även till barn med adhd - tydligen gör inte alla landsting det.
Däremot betalar vi circadin själva. Kostar 245 kr i månaden.
Försöker hitta beskrivning av hur man syr ett eget kedjetäcke. Någon som vet nån bra sida? Skulle också uppskatta om ni ville dela med er av era erfarenheter av täcket.
Försöker hitta beskrivning av hur man syr ett eget kedjetäcke. Någon som vet nån bra sida? Skulle också uppskatta om ni ville dela med er av era erfarenheter av täcket.