Inlägg från: Fröken Smilla |Visa alla inlägg
  • Fröken Smilla

Vi som väntar på utredning!

Hej!

Får man hänga med här? Jag och min sambo påbörjade vår utredning i måndags efter ett års försök till bebis. Vi har fått världens underbaraste gynekolog (går privat) och redan vid första mötet gjordes en vanlig gynundersökning och så tog de blod för att testa TSH, progesteron och prolaktin. Min sambo fick en remiss till spermaprov och hon skickade iväg en remiss till mig för äggledarspolning. Om en vecka ska jag dit och testa FSH. Känns som vi fick en bra start!

Idag ringde hon angående blodprovssvaren. Prolaktinet var aningen för högt. Så när jag ska dit på fredag i nästa vecka ska testet tas om för att dubbelkollas. Men hon menar att det kan vara boven. Vad jag förstår så är det lätt att medicineras och att många blir gravida ganska fort. Så jag "hoppas" att det var problemet. Tyvärr kan medicinen ha knasiga biverkningar men det är väl smällar man får ta.

Hur har det gått för er Axsson?

• Fröken Smilla

Elindindin - jag förstår precis hur du känner dig! Man vill ha allt klart igår liksom hur lång tid brukar det ta att få en kallelse? Vi ringde gyn och fick en tid två månader senare, men så har vi valt en av stadens populäraste... Fast vi förstår varför med den behandling vi fick vid första mötet. Det var väl värt väntan. Jag ringde dessutom för en tid innan det hade gått det obligatoriska året.

• Fröken Smilla
    solros84 skrev 2013-08-11 14:55:22 följande:
    Okej men om ni fick vänta 2 månader på kallelse så känns inteså känns inte Juli ? Sept/okt helt hopplöst länge i alla fall. Jag tycker allting går så långsamt och det känns som att vi varit i detta så länge redan. Skulle vilja testa något konkret redan för just nu känns det verkligen som att vi inte kommer att lyckas på egen hand med detta.

Ja det förstår jag. Jag tror egentligen att vi skulle kunnat få tidigare tid om vi valt en annan gyn. Men vi ville ha henne. Sen var det ju så att jag ringde över en månad innan den gyllene ettårsdagen. Så det blev ju bra tajmat ändå.

Vad jag förstår det så är högt prolaktinvärde vanligt för de med PCO så du kanske också kommer få behandling för det. Jag vill bara veta nu om jag har det så man kan påbörja behandling.
    Axsson skrev 2013-08-11 15:38:07 följande:
    Fröken smilla: vad skönt att det kändes bra på besöket och hoppas det "bara" är det lilla och att det går sen :)

Vi ska börja utredning den 12/9. Ser fram emot det. Ska bli skönt att veta hur det står till med oss och ifall det är något som måste göras :) hinner bli försök 16 då. Börjar bli segt men känns ändå mycket lugnare nu när vi har utredningen framför oss. Hur gamla är ni om jag får fråga?

Ja det är skönt när det sätter igång. Jag var nervös innan men så ivrig och glad nu igen.

Jag är 32 och min sambo är 30, så även om vi är unga i sinnet känns det ändå som vi måste igång nu innan det blir för sent. Hur gamla är ni?
  • Fröken Smilla
    Axsson skrev 2013-08-11 21:31:28 följande:
    Ja jag ser verkligen fram emot det! Är dock lite nervös att ingenting kommer vara fel, men att vi ändå inte kan bli gravida :/ 

Jag och 23 och sambon 28 så vi har ju åldern med oss som alla säger, men det är ju inte heller någon garanti liksom.

Nä, jag tycker ni gör rätt som söker hjälp nu. Finns ju ingen anledning att vänta.

Jag känner igen känslan att vara rädd för att inte få veta vad som kan vara fel. Därför hoppas jag nu att jag har höga prolaktinvärden vid nästa test också... Så man har en anledning iaf. Det värsta vore att få beskedet oförklarligt barnlös...
  • Fröken Smilla
    elindindin skrev 2013-08-15 17:35:03 följande:
    Vi fick en väntetid på en månad, från det att jag ringde till det hon trodde att brever skulle komma! Så vi kanske inte får tid förrän i oktober eller nåt! Hon sa ,i telefon, att brevet skulle komma i slutet på augusti. Så vi får se hur lång tid det tar. Så sjukt jobbigt.. men va fan, går ju inte trolla så, bara vänta.. Har nääästan gått in med inställning att, vi fåribga fler.. ödet säger nej.. då får det va så.. Eller...nää...? :)

Aha, vi fick inte kallelse per brev utan bestämde tid direkt när jag ringde. Även om det var lång tid i framtiden så hade jag iaf ändå hela tiden ett datum att vänta in. Förstår precis hur du känner... Har själv nästan gett upp tanken. MEN idag ska jag iväg och ge blodprov igen. Så nästa vecka bör jag få svar på om jag behöver medicin
  • Fröken Smilla
    elindindin skrev 2013-08-22 15:30:22 följande:
    Idag ramla brevet ner i lådan! 20:e september ska vi på första undersökning hos ssk! Sen får vi se vart det barkar vägen! :)

Skönt att ha ett datum!

Välkommen Solros!

Själv inväntar jag svar från de senaste blodproven jag tog. Jag är helt nervig och önskar inget mer än att de ringer och säger hur läget är, vare sig det är bra eller dåligt. Man undrar ju... Det låter kanske märkligt men jag ser gärna att det är något med prolaktinnivåerna som är fel för det är relativt enkelt att ändra på och så påtagligt. Sköterskan sa att de borde fått testresultaten igår... Usch jag blir så lätt nervig. Tänk om allt ser bra ut nu, vad är då fel?
  • Fröken Smilla

Gyn ringde, prolaktinnivån var betydligt lägre nu och alla andra test såg bra ut. Så inget fel på mig där. Blev lite ledsen, jag var så beredd på att det skulle lösa sig med lite medicin, men samtidigt är det skönt att inget är fel på mig.

Svar på tråden Vi som väntar på utredning!