• Anonym (sjuk??)

Ångrar barnets namn

Jag fick efter förlossningen depression och kraftig ångest. Har levt med hjärnan snurrandes som en karusell och alla stressade mig gällande barnets namn. Dessutom klankade de ned på de förslag jag hade. Svag som jag var lyssnade jag och blev ännu svagare och till slut visste jag ingenting, vilket namn är fint, hur låter det, vad tycker jag? Depressionen blev djupare och vi var tvungna att skicka in ett namn jag nu ångrar. Hon är 4,5 månader och jag tvingar mig själv enligt psykologen att kalla henne för namnet trots att det känns helt fel. Ibland i väääldigt ljusa stunder kan det dock kännas bra. Men jag har så kraftig ångest och oro ständigt och jag är i en permanent stress pga namnet. (eg handlar det säkert om nåt annat men jag har fastnat vid namnletandet). Jag mår så dåligt (tar ångestdämpande vid behov dagligen trots amning enligt läkares ord) jag har en sån kraftig ångest som inte släpper. Kommer den att försvinna? Hur ska jag göra gälande namnet? (psykologen säger att jag ska släppa letandet och låta namnet vara tills jag mår bättre men det känns ju som att det är namnångesten som är orsaken?)

• Svar på tråden Ångrar barnets namn
  • Philippa

Byt namn.... det kan du göra tills barnet är 6 månader.

• Anonym (sjuk??)

Men jag vet ju inte ens till vilket namn. Jag mår så dåligt psykiskt att jag inte vet vad jag vill. De namn jag egentligen ville har folk klankat ned på så att jag lagt ned dem: Emilia (80talsnamn enligt folk), Ella (för vanligt och tråkigt), Elina (låter som en hora sa folk)..... är så nedtrampad och ledsen. 

• sötare

Min kusin var runt 2 till tr år när de bytte namn på honom  :)  och han är en X  och inte en Y som han hette från början ( nej han heter inte x eller y  de bara ersatte hans riktiga namn )

• Sandmoln

Emilia tycker jag låter superfint! Förstår inte varför de gnäller över det namnet? Tycker att du ska gå på din magkänsla och välja det namn du vill ha till din älskling!

• Anonym

Byt namn. Det är inte så ovanligt (att föräldrar ångrar sig och byter) som man kan tro. Skit i vad andra tycker om namnen. Det låter mer som att de bara vill få dig att må dåligt, för namnen du tog upp är verkligen inte fula, tråkiga eller horiga (? helt sjukt att någon sa det, det säger verkligen mer om den personen).

• Anonym

Jag har ångest för att jag döpt mitt barn till flera namn än vad som står i bokföringen. Jag vet inte vad jag ska göra för jag tycker det andra namnet också och egentligen är det bara ett tillägg. men då tror jag att man får bara göra ett tillägg . Hur skulle ni ha gjort? Barnet är idag c a två och känner till det andra namnet.

• Colisa
    Anonym (sjuk??) skrev 2013-04-16 10:26:25 följande:
    Men jag vet ju inte ens till vilket namn. Jag mår så dåligt psykiskt att jag inte vet vad jag vill. De namn jag egentligen ville har folk klankat ned på så att jag lagt ned dem: Emilia (80talsnamn enligt folk), Ella (för vanligt och tråkigt), Elina (låter som en hora sa folk)..... är så nedtrampad och ledsen. 
    Gillar du inte de namnen längre då? Vad tycker pappan? Vad andra tycker spelar ingen roll.

Du skriver att du inte tror det är namnet som är problemet egentligen, och du vet inte vilket namn du skulle vilja byta till. Kan du inte försöka släppa detta för ett tag, låt flickan heta det hon heter så länge, så hemskt kan det inte vara? Kommer du sedan på att ett annat namn hade varit helt perfekt kan ni byta då, men jag tror det är dumt att byta bara för att byta, risken är att det nya namnet inte heller känns bra. Ta det lugnt, koncentrera dig på att må bättre. Byta namn kan du ev. göra sedan, när du vet säkert vad du vill byta till. Eller så kanske du börjar gilla det namn hon har!
  • jashrinah

oj alla namnen du skrev var ju superfina ! 
    strunta i dumskallarna som säger annat ! 

• Anonym

Jag kan inte fatta att någon sa att Elina på en liten bäbis låter som en hora. Vilken utomordentligt störd sak att säga.

• sötare

Vet du vad ts visa alla som är så negativa att de namn du har valt är perfekta för ditt barn och att det inte alls stämmer det de säger om namnen. :) 

• Anonym (Hej)

Hej Ts!

Gammal tråd men hur blev det för dig? Befinner mig i liknande situation nu. Hoppas det löste sig för dig.

mvh 

Svar på tråden Ångrar barnets namn