• Malin13

sluta amma

Hej!
    Har bestämt mig för att avbryta amningen efter fyra mjölkstockningar å en infektion i vänster bröst som jag fick äta antibiotika mot.
    Ville verkligen amma men nu orkar jag inte längre. Man kan ju trappa ner naturligt genom att amma vid färre tillfällen för att minska på mjölkproduktionen men läkaren jag var i kontakt med på bvc rekommenderade och ville att jag ska äta läkemedel för det istället, då hon inte tror på att jag kan sluta utan att få mer mjölkstockningar. Vilket jag absolut inte vill ha.
    men jag vill ändå ge det ett försök att trappa ner..

Är det någon som haft samma problem? Hur gick ni till väga?
    Vad är det för tabletter man får och har de några biverkningar? erfarenheter?

Vore väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden sluta amma
  • Likaro80

Har haft många många jobbiga mjölkstockningar. Jag vet hur det är, vid varje mjölkstockning tänkte jag:Nu slutar jag amma! Höll dock ut i 6 månader då jag verkligen ville amma. Men har sen dess fasat ut amningen naturligt. Började ge ersättning son han tack och lov tog utan problem. Gav det först en gång/dag, utökade efter ca 3 dagar till två gånger/dag. Nu får han smakportioner + ersättning. Ammar morgon och natt+ om brösten känns "för fulla" så det inte finns risk för mjölkstockning. Och du, det funkar! Om nån vecka eller två tänkte jag bara amma på natten om han vill, hoppas ju att han sover hela nätterna. Jag kan inte så mycket om medicinen man kan ta men har hört att den har mycket biverkningar. Lycka till!!

• Malin13

Ja jag har med tänkt det vid varje mjölkstockning men nu är orken borta efter 3 ½ månads kämpande trots viljan att amma.. Trodde aldrig att det skulle bli en sån stor process att amma som det faktiskt har varit, väldigt jobbigt och psykiskt påfrestande.
    Tack för ditt svar, jag hoppas det går lika bra för mig att dra ner på amningen, hehe.
    Tack!

• Likaro80

Psyket påverkas enormt! Håller med dig. Bättre att sluta amma och vara en glad mamma:)

• Malin13

Ja jag känner också det Likaro80. Inte roligt när det tar så mycket energi och psykiskt. Vilket pris är man villig att betala för att ge sitt barn bröstmjölk när det går ut över en själv, humöret, välmående och resten av familjen. Då är det ingen hit. Att sitta och gråta så fort stockningarna kommer och att inte kunna lyfta sitt egna barn på flera dar pga smärtan i brösten, då är det inte värt det. Det viktigaste är ju att vi ska njuta av varandra och känna glädje tillsammans. Inte stress o press över mjölkstockningar och stora processer varje gång det ska ammas.. Nej jag pallar inte mer, så nu har jag börjat ge flaskan lite och hoppas på att slippa fler stockningar! :) Dock har jag pumpat ut en massa så hon kommer fortsätta få lite bröstmjölk någon månad till fast på flaska! Lillan är lika nöjd för det :)

• Likaro80

Så skönt Malin! Vad bra att du ändå pumpar och ger på flaska en månad till, då har du verkligen kämpat!! Min lille ammas nu kväll o lite natt/tidig morgon. Brösten "överlevde" haha. Som tur är älskar han helt plötsligt gröt och puré. Så han får det + ersättning. Ska försöka lura i honom välling med genom att blanda hälften välling hälften ersättning. Att bara amma lite på natten känns ju bra, det kommer ju gå lätt att sluta med det så småningom! Lär nog inte få stockningar av så pass lite mjölk. (Men man ska aldrig säga aldrig)

• Malin13

Ja det tog ett tag innan jag fick igång amningen pga att hon är för tidigt född så vi har massa mjölk kvar i frysen som vi börjar ge nu samt ersättning. samtidigt som jag ammar till och från. har trappat ut ordentligt nu känns de som då lillan själv börjat äta mindre på brösten.. så får hoppas det går nu, dock helammar jag på natten, måste annars sprängs nog tuttarna, haha, stora knölar i brösten när jag vaknar, så att sluta nattetid blir nog svårt, vet inte hur jag ska göra riktigt.. Hon brukar somna vid 20/21 o då ha hon precis ätit sista målet för natten(ammat), sen vaknar hon vid 3 och vill äta! Sen vid 7 igen!

Ja några veckor till kämpar jag på med amningen o nedtrappningen, sen är hon gammal nog att börja äta lite gröt o puréer :) ska bli spännande att se vad hon tycker om de hehe

• Likaro80

Han är ca 6 1/2 mån och det här med att skuta amma har gått snabbare och smidigare än jag nånsin trodde. Vänster bröst (där jag alltid fick mjölkstockning) har nu helt slutat producera mjölk. Jippie! Haha. Aldrig mer mjölkstockning! Hoppas det fixar sig för dig på natten då om ett tag.

Svar på tråden sluta amma