• gavlemamma

Är det okej att göra "klipp" på en loppis för en god sak?

I helgen så var min man, barnen och min mans kompisar på en loppis. Min man var väldigt nöjd när han kom hem för han hade fyndat rejält, han hade spenderat några hundra och enligt honom var det värt flera tusen Flera samlarobjekt som var värda mycket och en del bra-att-ha-grejer som var i nyskick och värda mycket mer ände såldes för. Min man har redan sålt några av sakerna på ett forum och tjänat över 1000kr, saker han köpte för mindre än 30kr.
    Detta är ju kul tycker jag men är det helt rätt? Loppisen var till en insamling för en bra och viktig sa och jag känner att de hade nog behövt pengarna mycket mer än vi. Bra att ha sakerna kan jag tycka att det är okej eftersom de flesta borde fattat att dessa var värda mer än de såldes för men samlarprylarna kan de ju inte veta, de tror ju att det är skräp bara.

• Svar på tråden Är det okej att göra "klipp" på en loppis för en god sak?
  • Lina o Ante

Jag förstår hur du menar men tycker även att det inte hela världen..
    Oftast när man är med och säljer på en loppis är för att man kanske behöver få in lite snabba pengar och då kan man ju inte riskera att ta för mycket betalt för då får man ju inget sålt, sedan är det många som säljer på loppis för att dom mer eller mindre bara behöver bli av med grejerna.. Det finns så många faktorer imon det hela så man skulle nog kunna prata om det hur mycket som hellst om vad som är rätt och fel..

• Tom Araya
    gavlemamma skrev 2013-04-15 21:19:10 följande:
    I helgen så var min man, barnen och min mans kompisar på en loppis. Min man var väldigt nöjd när han kom hem för han hade fyndat rejält, han hade spenderat några hundra och enligt honom var det värt flera tusen Flera samlarobjekt som var värda mycket och en del bra-att-ha-grejer som var i nyskick och värda mycket mer ände såldes för. Min man har redan sålt några av sakerna på ett forum och tjänat över 1000kr, saker han köpte för mindre än 30kr.
    Detta är ju kul tycker jag men är det helt rätt? Loppisen var till en insamling för en bra och viktig sa och jag känner att de hade nog behövt pengarna mycket mer än vi. Bra att ha sakerna kan jag tycka att det är okej eftersom de flesta borde fattat att dessa var värda mer än de såldes för men samlarprylarna kan de ju inte veta, de tror ju att det är skräp bara.
    Om de säljer grejer på loppis för 30 spänn som är värt 1000 spänn så är det ju ingen skillnad i hur mycket pengar de får in till sin välgörenhet om ni köper grejerna eller om någon annan gör det.

Loppis är till för fynd och ni har fyndat.

Loppisen skulle dra in pengar till välgörenhet och det har den gjort genom att sälja prylar som de troligen hitta, fått till skänks, eller fyndat i något dödsbo, konkursbo eller lager för små pengar.

Om ni känner dåligt samvete kan ni ju alltid skänka en del av vinsten till välgörande ändamål, 25-50% kanske. Drömmer
  • ZaftMonkey

Den enes skräp den andres skatt. Han köpte sakerna helt och riktigt så jag tycker inte någon av er ska ha skuldkänslor för detta.

Hade det varit så att någon hamnat i skuld eller fysisk olägenhet för att han köpt grejjerna av dem för billigt vore det något annat. Men denna gång går ni skuldfria ;)

Svar på tråden Är det okej att göra "klipp" på en loppis för en god sak?