• Pomidor

Ingen efterkoll, hur gör jag nu?

Torsdagen den 28 mars föddes min älskade dotter, allt gick bra osv.
    När jag blev utskriven från BB tre dagar senare berättar personalen för mig att jag ska själv ringa in till min MVC och boka tid ca 6-8 veckor framåt med den barnmorskan jag hade när jag var gravid.
    Själv tyckte jag det var nästan lite konstigt att jag skulle göra det själv men självklart så var det inga problem.
    Nu har det som sagt gått ca två och en halv vecka och varje gång jag ringer så är "telefontiderna tillfälligt stängda", jag har alltså inte fått någon kontakt med dom överhuvudtaget och just nu känns det som det lär inte bli någon efterkoll för mig då det är bara ett fåtal veckor kvar tills dom 6-8 veckorna har gått...
    Hur ska jag göra nu?  

• Svar på tråden Ingen efterkoll, hur gör jag nu?
  • Sunshine808

Ring en annan barnmorska

• Annelie 76

Ring ett annat ställe eller gynmottagning och förklara situationen. Man måste inte träffa sin gamla mvcsköterska, det är ju bara att de vet lite mer om dig och graviditeten så de kan ställa lite andra frågor. Men det fysiska kan vem som helst kolla upp.

• vad ska man heta

Ingen panik. Känns allt bra så är det nog det. Dom kollar musklerna i slidan och om du har några sår. Jag kollade bara med mitt första barn sen sket jag i det.

• Tjolanta

Jag gjorde mina efterkontroller ca 12 v efter förlossningarna, så det är ingen som helst panik! Varför skulle du göra dem så tidigt efter? En del har fortfarande avslag 6 v efter förlossning...

• pralinen86

Har det varit svårt att få tider med kort varsel tidigare? Annars är det ju ändå några veckor kvar fortfarande... Men som andra sagt, får du inte tag på MVC så ring till något annat ställe. Eller så kanske det finns någon reception att ringa till? Och det är ju inte jättefarligt om det går nio veckor innan efterkollen görs...

• Mamma Tintis

Jag gjorde min efterkontroll efter 9 veckor. Ringde inte bm förrän efter 6 veckor och fick då alltså vänta tre veckor till på en tid. Det är alltså ingen panik alls!

• Duckan

Jag gjorde ingen efterkontroll. Tyckte inte att det behövdes då allt kändes okej. Däremot var jag på ett samtal efteråt hos bm.

• Pleco

6-8 veckor är ingen magisk gräns, lugna ner dig. Ring nån annan eller skicka ett mail.

Själv gick jag inte på någon kontroll, kände mig hel och frisk så jag skippade det.

• Griseknoen35

Har tre barn och aldrig vart på en efterkoll. Var och skaffade P-piller ca 14-15 veckor efter första barnet och då frågade bm om det behövdes någon koll men jag sa bara att allt kändes som vanligt och inte hade några besvär och då tyckte hon det var onödigt. Då hade jag även blivit sydd. Men vissa behöver ju även gå igenom sin förlossning mm så det är ju inte enbart gyn undersökning.

• Annelie 76

Jag var till gynekolog efter 5 veckor pga svamp osv och gjorde då gynundersökning. Vid efterkontrollen hade vi bara ett samtal eftersom jag redan kollat underlivet hos gyn (de kollade knipet då också) och bm tyckte det var onödigt med ytterligare en kontroll.

• milli79

Var aldrig på efterkoll med någon av våra 2 barn. Med 1a hade jag väldigt mycket mensvärk länge innan jag fick mensen och så fick jag nog ägglossning som gjorde grymt ont så då kollade jag och allt såg bra ut. 

Svar på tråden Ingen efterkoll, hur gör jag nu?