Den som Längtar skrev 2013-04-15 14:55:16 följande:
detta pris va det billigaste vad gäller bilhandlare för denna modell på blocket. anledningen vi vill köpa av bilhandlare är dels pga garantier, finansiering och mer förtroende för en affär än privatpersoner som inte kan någonting.
denna annons ligger på blocket
Fråga: Varför tror du att privatpersoner inte kan någonting?
Bland de mest okunniga j-a tomtar till bilförsäljare har jag hittat på bilfirmor. Man (jag) får ofta rätta dem i deras svammel avseende årsmodeller, motoralternativ, utrustning etc. Värst är ju såklart de märkesoberoende firmorna, de som säljer där är i grunden bara "säljare" - om det är dammsugare, bilar eller ätbara underkläder och mirakeltrasor de säljer spelar ingen roll, de är bara säljtyper.
Om nån kom till mig och övervägde köpa en bil av mig och olötsligt bad mig dra ned priset 50% skulle jag bara garva och stänga dörrn. Om jag är intresserad av att sälja en bil, varför skulle jag placera mig i pris så vansinnigt fel som 50% för mycket jmf med rådande marknad på biltypen?
Såhär är det: Om man inte vet hur man prutar, eller framförallt inte har _argumenten_ för att ett pris bör vara något lägre, då framstår man bara som en idiot och det blir bara pinsamt - för en själv.
För övrigt anser jag att sånna där "internet-värderingar" är hyfsat befängda. Det handlar inte om att "man ska ha" en bil till ett visst pris för att "det stod så på nätet" - det handlar om att man SJÄLV har koll på den rådande prisbilden på det objekt man spekulerar på. En säljare vill inte sälja en bil till nåt slags "genomsnittligt pris" på 1000 olika bilar av samma modell som någon dator har räknat fram som inte tar hänsyn till det specifika objektet eller dess utrustningsnivå. Om jag hittar en skitfin bil som gått 15.000 mil och har haft samma ägare i alla år och är minutiöst skött och servad och saknar rost och alla slitdelar är nogsamt bytta och underhållna, ska den då falla under nåt internet-riktmärke för 999 andra bilar av samma modell och ungefär samma miltal - nej, tvärtom, jag kan vara beredd att betala lite mer för att få just DETTA välskötta exemplar eftersom det ger mig mer nytta och nöje än en bil av samma årgång som är några tusen billigare.
Summa summarum: Vet man vad man pratar om, och är påläst om en bilmodell (det brukar man bli när man bestämt sig för vilken bil man vill ha) så har man lättare att bilda sig argument för varför ett visst exemplar antingen borde ligga lägre i pris, eller kanske rentav är ett klipp till det pris som är satt.
Ser man direkt att bromsarna är slut, likaså däcken, jag då vet man inom en mycket snar framtid kommer man ha en hel del utgifter. Förhoppningsvis vet man också på ett ungefär HUR mycket utgifter det innebär, och man kan därför argumentera med säljaren att man givet detta tycker priset är lite högt - man har "prutmån".
Planlöst prut "bara för att" är bara pinsamt och oförskämt. Man måste kunna föra en dialog om priset, och diskutera ner det i så fall.
Min åsikt.
/Puppa