• dubaimorsan

Mjölken sinar och dottern totalvägrar flaska!!!!

Hej alla fina mammor och pappor..... HJÄLP!!!!!

Vad ska vi göra????

Min dotter är 4 månader nu och min mjölk har börjat ta slut.  (Hände precis samma sak med in son) men min dotter vägrar att ta flaska. Jag har 8 olika flask och nappsorter och olika ersättningsmärken och jag har provat alla trick och knep men hon VÄGRAR! 

Hon kämpar och gråter och vi trugar, vaggar, sjunger, myser men hon vill inte. Hon får panik, skriker och viftar och det känns nästan som övergrepp på henne. Igår fick vi i henne nästan 30 ml vilket hon typ 15 min senare kaskadspydde upp. Min man gick med henne i 45 min och inte EN ENDA gång sög hon på flaskan, hon liksom trycker ut tungan och få hon mot förmodan lite i sig så lägger hon det i kinderna och sen släpper hon ut det.

Hon tar inte napp heller fast hon har ett ENORMT sugbehov. Tutten har ju blivit "napp", snacka om att måla in sig i ett hörn.
    VI var hos läkaren för vaccination och hon har gått upp alldeles för lite i vikt så nu sa läkaren att det var dags för lite tuffare tag, hon måste få mer föda. (Vi bor ju utomlands så jag har inte tillgång till BVC och sånt)

Är det någon som har haft samma erfarenhet och hur löste det sig till slut??? Jag vill ju inte att min dotter ska svälta och att hon på så sätt ska bli tvungen att få mat.

Snälla skriv några solskenshistorier eller bra tips till en ledsen mamma.

Tack tack tack!

• Svar på tråden Mjölken sinar och dottern totalvägrar flaska!!!!
  • vi och pyret

Hej, riktigt samma problem hade vi inte med mjölken. Men min son vägrade alla sorters flaskor tills den dagen jag slutade helt med amningen. Han klarade inte ut att variera mellan bröstet och flaskan. Nappar ratar han fortfarande.
    Går det att ge henne ersättning med kopp? Eller på sked?
    Lycka till!

• Lena

Det är annars normalt det känns som mjölken slutar vid fyra månader för barnet blir hungrigare. Ammar man bara oftare ökas mjölkmängden på ett par veckor.

• Alexi

Men varför skulle din mjölk ta slut helt plötsligt, det är jätteovanligt. Däremot kan det ju vara ökningsperioder som gör att bebisen behöver äta mycket oftare än annars. Satsa på att tokamma istället, minst varje timma några dagar.

• Cecese

Det hände för mej med mitt andra barn när hon var ca 2 månader. Då sinade mjölken och hon vägrade ta flaska men eftersom jag inte hade nån mjölk så hade jag inget annat val än att fortsätta envisas med flaskan tills hon tog den. Det tog några dagar innan hon accepterade flaskan. Tyvärr har jag inte några andra råd än att fortsätta ge flaskan och hoppas på att hon tar den problemfritt inom några dagar. 

• Flickan och kråkan

Har man fått igång en väl fungerande amning så sinar inte mjölken plötsligt om det inte finns andra komplikationer bakom som sjukdom, medicinering eller liknande. Däremot har små barn kraftiga tillväxtperioder i omgångar - vid t.ex. 8 veckor och vid 3 månader. Vad som händer då är att barnet växer och behöver massor med mat och det finns inte. Barnet reagerar genom att vilja amma massor, drar och i bröstet då det vill ha mer, är missnöjt och gnälligt vid bröstet för att det inte kommer så mycket som barnet önskar och brösten känns tomma (vilket de mer eller mindre är eftersom barnet måste amma mer än vad som finns för att brösten ska fatta att det behövs mer). Det är så naturen fungerar och måste fungera eftersom mammor inte kan ha så mycket mjölk som behövs för en halvåring när bebis är låt oss säga 6 veckor. Ju mer man ammar desto snabbare kommer mjölkproduktionen att öka.

TS, hur ser tillväxtkurvan ut? Det brukar vara i den åldern man börjar se amningspuckeln på kurvorna.   

• sextiotalist

Testa med att skedmata

• cloudberry79

Vid fyra månader kommer som sagt en ökningsperiod. Amma intensivt om du vill fortsätta amma, alltså bädda ner dig och bebisen i soffan eller sängen och amma på minsta signal i några dagar, sen brukar det bli bättre. Vid den tiden brukar också många bebisar som helammas hamna på en platå. Och klart bröstet är "napp", nappen är ju en ersättning för bröst Men, därmed inte sagt att du måste gå med på sånt du inte vill göra, däremot vill kanske bebisen använda bröstet som tröst mer nu ett tag. Jag tror de flesta som helammat länge gått igenom såna här perioder, våga lita på din kropp och din förmåga att amma barnet, så kommer det säkert gå bra. Jag rekommenderar att kolla upp amningshjälpen på Facebook, de har en sluten grupp där man kan ställa privata frågor.

(M)amma till V -07 och E -12
  • zemer

Prova att ge henne ersättningen i ett vanligt glas. Gärna genomskinligt så du ser hur mycket som kommer. Det blir lite söligare men för min kompis så funka det jätte bra. Min dotter ta flaskan med ersättning, men vägrar dricka vatten ur flaska, det ska va riktigt glas då. Lycka till och hoppas det löser sig!

• Shibby 78

Vi hade problem att få första barnet att ta flaskan. Trugade och försökte allt men han stenvägrade. Till slut testade en nära vän att ge flaskan medans jag var i ett annat rum och då tog han dem till slut. Efter det gick det bättre. Har ni testat att låta någon annan försöka? Tänker att då förknippar inte bebisen den personen med amning? Vad vet jag men det funkade iaf för oss

• smurfelina76

Min mjölk sinade vid 2,5 månader med båda barnen, spelade ingen roll hur mycket jag ammade eller pumpade mjölken tog helt enkelt slut. Enligt BVC kan det visst hända att mjölken tar slut, uppenbarligen gjorde den ju det. Nu hade dock mina barn inga problem att ta flaskan. Men en kompis dotter vägrade ta flaskan och nu vid 6 månader skulle hon börja jobba 1 dag i veckan. Men när mamma inte fanns i närheten och det bara var pappa så tog hon flaskan, men hon gör det inte när mamma kommer hem då är det bara bröstet.

• livetimagen

Min mjölk sinade vid 3 månader för att jag började ge ersättning istället. Men helt plötsligt vägrade bebisen ta flaskan och då fick vi problem.. Ammande så fort jag fick tillfälle. Varje gång bebisen skulle sova och varje gång han vaknade. ( när han vaknade efter sovstund gav jag han bröstet medan han var lite halvsovandes då tog han bröstet även om han inte var hungrig) . Det tog ungefär två veckor av maraton amning sedan var mina bröst sprängfulla med mjölk!
    Jag lyckades öka min produktion hoppas du gör det oxå!

• dubaimorsan

Hej på er!

1 månad senare och SUCCE!!!! Flaskan är införd och tuttarna nästan tomma och påväg söderut.

Jag vill igen bara tacka för tipsen och glada tillrop.

Det som var hände var helt enkelt att jag var tvungen att lämna hemmet i nästan 2 dygn och kom endast hem för att pumpa ut det lilla jag hade. (En väninna hamnade dessvärre i livskris så jag var hos henne dag och natt.)

Min man ställde upp och gjorde ett fantastiskt jobb men han säger att det faktiskt inte var så farligt eftersom jag inte var i huset och hon inte kunde se eller höra mig. Värre var den dagen då jag skulle ge flaska men det gick ändå och nu är vi inne på dag 5 och hon slurpar i sig :)

Så nu vet ni.

Kram på er och jag skriver säkert igen om nästa problem.

• Mother of 5

Blir faktiskt riktigt, riktigt irriterad på de som påstår att det är extremt ovanligt och att det i princip inte sker utan sjukdomsskäl att mjölken sinar.

Dessa är antingen pumpade med "fakta" som de köper okritiskt el rent "dumma".

Jag VET att det nu inte alls är så enormt ovanligt.
    Detta både pga vänner, nätet och mina egna erfarenheter.

Ofta är det amningsfanatiker som bankar in denna infon hos människor. Blir så vidrigt frustrerad av att se det.
    Nog för att man kan komma med förslag som KAN hjälpa produktionen. Men man måste förstå att i vissa fall funkar inga som helst knep och mjölken SINAR.

Och det ÄR OKEJ! 

Skönt och höra ts att det till slut löst sig med flaskan. Vi hade samma problem med vår minsting. 

• Flickan och kråkan
    Mother of 5 skrev 2013-05-14 07:12:03 följande:
    Blir faktiskt riktigt, riktigt irriterad på de som påstår att det är extremt ovanligt och att det i princip inte sker utan sjukdomsskäl att mjölken sinar.

Dessa är antingen pumpade med "fakta" som de köper okritiskt el rent "dumma".

Jag VET att det nu inte alls är så enormt ovanligt.
    Detta både pga vänner, nätet och mina egna erfarenheter.

Ofta är det amningsfanatiker som bankar in denna infon hos människor. Blir så vidrigt frustrerad av att se det.
    Nog för att man kan komma med förslag som KAN hjälpa produktionen. Men man måste förstå att i vissa fall funkar inga som helst knep och mjölken SINAR.

Och det ÄR OKEJ! 

Skönt och höra ts att det till slut löst sig med flaskan. Vi hade samma problem med vår minsting. 
    Ja, det är helt ok att mjölken sinar men det är faktiskt ovanligt om man ammar fritt och har fått igång en väl fungerande amning. Det har ingenting med amningsfanatism att göra. Jag bryr mig inte det minsta om någon väljer amning, delamning eller ersättning när/var/hur (det är helt och hållet upp till var och en) men det är fortfarande ovanligt. 

Det ligger en tråd just nu om ett barn där BVC varnat för för dålig viktuppgång (helammande barn) vid 5 månader. Orolig mamma så klart. Barnet hade gått upp 400-500 gram den senaste månaden = HELT normalt. Och ja, viktkurvan dalar om man tittar på BVC:s kurvor i förhållande till längdkurvan eftersom den inte följer helammade barn. Följer man däremot WHO:s kurvor för just helammade barn så viker normalkurvan av just i den åldern 4-5 månader = amningspuckeln. 

Hur man sedan vill göra med amning eller ersättning har inte det minsta med saken att göra. Jag är också glad för TS att flaskan fungerar då det var något som TS verkligen ville .
Svar på tråden Mjölken sinar och dottern totalvägrar flaska!!!!