• h8him

muntlig förberedelse

Är du emot gemensam vårdnad och varför i så fall? Har motparten ombud? Är du beredd att "förlora" för att du missar något när du för din egen talan så är det inget problem att du representerar dig själv.

• h8him
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-14 08:50:42 följande:
    domstolsspråket? Antar att de kan svenska och det ska väl räcka. ;) 
    Absolut och rätten har ofta stort överseende med de som väljer att föra sin egen talan. Däremot är det stor risk att något inte blir som du vill för att du helt enkelt inte är tillräckligt insatt. Men om vårdnaden inte egentligen spelar någon roll (dvs du kan acceptera gemensam vårdnad eller att den andre får enskild) så är det inget problem att du för din egen talan.

Det är ganska svårt att svara med tanke på att du inte berättat något.

Men som exempel. Jag antar att du har ett ganska litet barn 1-2 år gammalt. Pappan vill ha gemensam vårdnad, du vägrar. Dina argument för att vägra är att barnet är tryggast med dig, du vet barnets bästa för du har tagit ensamt ansvar sen början, du tycker inte att pappan kan samarbeta för han tycker inte som du när det gäller dagis och annat. En sån gång är det (enligt min erfarenhet)stor risk att det blir gemensam vårdnad trots att du själv tycker att du är den som är bäst lämpad att ensam ha vårdnad om barnet.

Har du då ett ombud kan det vara möjligt att ombudet klarar av att lyfta fram viktiga punkter och argument för att du ska ha fortsatt ensam vårdnad. Självklart finns det inga garantier men ett rutinerat ombud ser vad som krävs och försöker trycka på det.

Sen, om det börjas kollas upp lagtexter i lagboken så är du 2:a direkt. Det kan hända även för en oerfaren jurist att denne inte alls hänger med om saker kollas upp.

Men, om den andra föräldern är dokumenterad, aktiv missbrukare, som inte bryr sig om barnet längre och som är dömd för att ha misshandlat barnet (grovt exempel jag vet) så är det nog helt möjligt för dig att få igenom enskild vårdnad även om du representerar dig själv.

Jag rekommenderar ett ombud, om vårdnadsformen verkligen spelar roll för dig.

• h8him
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-14 21:52:47 följande:
    Tack!
    stockholm
    Ia Sweger är ett namn att lägga på minnet kan jag tycka.
  • h8him
    Anonym skrev 2013-04-19 14:13:02 följande:
    Varnar för Ia Sweger! Visst är hon "ett namn" men det namnet har hon gjort sig genom att arbeta efter den förbjudna irrläran pas-teorin, som har gett många pedoflier och våldsverkare vårdnaden.
    Oj då. Själv har jag bara hört gott om henne. Men då har de klienterna kanske haft tur.
Svar på tråden muntlig förberedelse