Mitt barn stöter ut annan flicka på förskolan
Min dotter är en av dem som stöter ut en annan flicka på förskolan... Den tjejen får aldrig vara med, när hon kommer och frågar om de ska leka vänder de ryggen till, säger att de inte vill leka med henne osv. Nu hade förskolepersonalen ringt hem till mitt ex och berättat om en situation där den här flickan suttit och gråtit och skrikit, och sagt att "det är aldrig nån som vill leka med mig!". Hennes föräldrar hade sagt att nu får det faktiskt vara nog, för det här har hänt förut också.
Senast det här var på tapeten var i höstas. Då fick vi höra att vår dotter, tillsammans med andra barn, varit elak mot den här tjejen. Då pratade vi otroligt mycket hemma om hur man beter sig mot andra, att alla får vara med, att om någon är ensam ska man fråga om den vill vara med i leken osv. Jag pratade också mycket om känslor och ville få dottern att förstå hur det känns när någon är elak, vad ledsen man blir. Och att JAG blir ledsen när jag får höra hur illa hon beter sig mot en annan människa! Efter det har vi inte hört något mer från förskolan, förrän nu.
Jag känner mig förtvivlad över att min dotter gör så här, men har noll och ingen alls erfarenhet av mobbing - hur gör jag nu?? Jag behöver hjälp och vägledning! Ska jag begära att den utstötta flickan, hennes föräldrar och vi har ett möte tillsammans? Hur kan jag förbereda mig inför ett sånt möte, så jag gör och säger rätt saker? Ska jag bara fortsätta "tjata" hemma om värderingar och hoppas på att dottern även börjar praktisera de värderingar som jag präntat in henne i hela hennes liv? Vad har mest effekt på min dotter tror ni? För det här beteendet är INTE ok!!!