• Kaninbarnet

AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!

Har en utekanin som senaste tiden varit glad för att rymma (gnagt sönder nätet). I morse hittade jag fyra kaninungar i boet!
    Har aldrig haft kaninungar förr. Jag ville inte rota för mycket bland dem, men hann se minst fyra stycken och att de hade päls. Svårt att säga hur stora de var, men läste att de är fullpälsade när de är 3 veckor.

Vad gör jag nu?!
    Mamman är jättesmal, men det blir de kanske när de har ungar och diar?
    Behöver hon nån specialmat? Vitaminer?  

De bor i utebur. Har en stor innebur också, och ett inglasat uterum (INTE uppvärmt!) så där är ju samma temperatur som ute, men vindstilla.
    Är det en bra idé att bädda upp i inneburen med spån och hö och flytta över boet med päls och ungarna (och mamman givetvis) och ställa buren i uterummet så man har koll på dem?       

• Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!
  • bustjejen
    Lilia skrev 2013-04-11 14:01:29 följande:
    Jag har haft kaninungar många gånger. Rör inte boet. Mamman blir väldigt stressad av det. Ta heller inte upp henne, hon vill ha koll på boet hela tiden. Det bästa är att låta henne och ungarna vara ifred tills ungarna lämnar boet längre stunder. Då kan du ta upp ungarna och kela med dem. Ungarna ska vara med sin mamma i minst åtta veckor. Enligt lag ska din kanin ha en kompis och det tolkar jag det som att din kanin inte har så behåll gärna en unge sen. Din kanin behöver mer fett i fodret också, en bra fröblandning t.ex.

Finns ingen lag på att kaniner måste ha en kompis. Däremot kan jag hålla med om att det är bra för kaninen ändå. Marsvin däremot, där är det lag att man måste ha 2.
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-04-11 14:01:29 följande:
    Jag har haft kaninungar många gånger. Rör inte boet. Mamman blir väldigt stressad av det. Ta heller inte upp henne, hon vill ha koll på boet hela tiden. Det bästa är att låta henne och ungarna vara ifred tills ungarna lämnar boet längre stunder. Då kan du ta upp ungarna och kela med dem. Ungarna ska vara med sin mamma i minst åtta veckor. Enligt lag ska din kanin ha en kompis och det tolkar jag det som att din kanin inte har så behåll gärna en unge sen. Din kanin behöver mer fett i fodret också, en bra fröblandning t.ex.
    Det finns ingen lag om att kaniner ska ha kompisar. Det står i lagen att de bör ha en kompis. Långt ifrån alla kaniner vill dela bur. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fru Stenlöv

Kaninungar kan klara att bo ute i 30 minusgrader så länge mamman sköter dem rätt.
    Mamman måste ha MYCKET NYTTIG mat nu! Om hon tidigare fått 1 dl pellets så kanske 3-4 dl nu.

Föder upp kaniner själv så är väldigt erfaren. Men blir kaninen fet av så mycket mat så minskar du helt enkelt! :)
    Om de är fullpälsade och bara 8 cm!! så har mamman fått alldeles för lite mat!

De borde vara mycket större.
    Hoppas allt går bra för er!

• Fru Stenlöv

Håller med ovanstående att ni borde behålla en kompis till mamman sen!
    Men de borde INTE stanna hos henne i 8 veckor. Separera mamman från ungarna när de är 6 veckor. Då kommer mamman att må mycket mycket bättre!

• Kaninbarnet

Mamman är tyvärr död, sen 6 dagar Ungarna flaskmatas och mår superbra, de har ökat fint i vikt (väger dem varje kväll) och har nu börjat mumsa på hö lite smått.

• Kaninbarnet

Och de var inte fullpälsade när jag skrev det, inte när jag jämför med hur mycket päls de har nu! Jag menade att de var helt "täckta" med päls, att de inte var rosa liksom. Men pälsen var ju väldigt kort och tunn. Nu är de små tjocka ullbollar som skuttar runt i buren.

• Solrosens
    Kaninbarnet skrev 2013-04-17 20:04:33 följande:
    Mamman är tyvärr död, sen 6 dagar Ungarna flaskmatas och mår superbra, de har ökat fint i vikt (väger dem varje kväll) och har nu börjat mumsa på hö lite smått.

Kaninbarnet skrev 2013-04-17 20:04:33 följande:

Nej vad tragiskt. Vad hände? Du borde tagit mamman till veterinären då hon var avmagrad!
  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-17 20:09:00 följande:

Nej vad tragiskt. Vad hände? Du borde tagit mamman till veterinären då hon var avmagrad!

De hjälpte ju verkligen, att tala om för mig vad jag borde gjort... Har redan skuldkänslor så det räcker, men gör nu allt jag kan för ungarna.
    Hon blev dålig jättehastigt, bara säckade ihop och lät konstigt. Medan jag ringde veterinären så dog hon, det gick otroligt snabbt  
  • Solrosens
    Kaninbarnet skrev 2013-04-17 20:53:34 följande:
    De hjälpte ju verkligen, att tala om för mig vad jag borde gjort... Har redan skuldkänslor så det räcker, men gör nu allt jag kan för ungarna. Hon blev dålig jättehastigt, bara säckade ihop och lät konstigt. Medan jag ringde veterinären så dog hon, det gick otroligt snabbt  

Kaninbarnet skrev 2013-04-17 20:53:34 följande:
    De hjälpte ju verkligen, att tala om för mig vad jag borde gjort... Har redan skuldkänslor så det räcker, men gör nu allt jag kan för ungarna. Hon blev dålig jättehastigt, bara säckade ihop och lät konstigt. Medan jag ringde veterinären så dog hon, det gick otroligt snabbt  

Förlåt det var inte meningen! Undrade bara eftersom du sett att hon var avmagrad. Hoppas söta kaninungarna klarar sig! Kämpa för dem!
Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!