Inlägg från: Kaninbarnet |Visa alla inlägg
  • Kaninbarnet

AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!

Har en utekanin som senaste tiden varit glad för att rymma (gnagt sönder nätet). I morse hittade jag fyra kaninungar i boet!
    Har aldrig haft kaninungar förr. Jag ville inte rota för mycket bland dem, men hann se minst fyra stycken och att de hade päls. Svårt att säga hur stora de var, men läste att de är fullpälsade när de är 3 veckor.

Vad gör jag nu?!
    Mamman är jättesmal, men det blir de kanske när de har ungar och diar?
    Behöver hon nån specialmat? Vitaminer?  

De bor i utebur. Har en stor innebur också, och ett inglasat uterum (INTE uppvärmt!) så där är ju samma temperatur som ute, men vindstilla.
    Är det en bra idé att bädda upp i inneburen med spån och hö och flytta över boet med päls och ungarna (och mamman givetvis) och ställa buren i uterummet så man har koll på dem?       

• Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!
  • Kaninbarnet
    FireLady skrev 2013-04-10 08:20:35 följande:
    Fråga vet? Kostar bara en telefonsamtal. Men om jag får tro, så tror jag att det behövs bara stärkande foder till Kaninmamma. Undrar vad hon har para sig med..

Troligtvis en vildkanin... Två av ungarna är brun-gråa och två är vita med bruna/gråa fläckar. Mamman är vit.
  • Kaninbarnet

Kaninungarna är ca 8 cm långa från nos till rumpa, och åtminstone två av dem har öppnat ögonen. 
     De är fullpälsade.

Läser man om dem så verkar det som att de öppnar ögonen vid 8-10 dagars ålder, men att de då bara har fjun och att man endast kan ana färg och teckning, vilket inte stämmer på dessa ungar då de är fullpälsade.

Kan det vara så att de har fått päls tidigare p.g.a att de varit i utebur?
    Försöker bara luska ut hur gamla de kan vara. Men ca 2 veckor är kanske inte helt fel?   

• Kaninbarnet
    summerhunter skrev 2013-04-10 14:22:25 följande:
    Eh... Kollar du inte till fin kanin dagligen?

Ring veterinären, istället för att vara här och fråga...

Jo givetvis! Men hon har en sovdel i buren, en del där hon rör sig och en hörna där hon kissar och bajsar. Sovdelen gör hon ALDRIG sina behov i utan där har hela vintern varit bäddat med spån, halm och hö. Hon har liksom alltid haft ett djupt bo där i och vi har inte velat vara där och riva utan bara fyllt på med halm när det behövts. Och det var där inne, längst ner, som kaninungarna låg. Inte så att man gräver i kaninens bo varenda dag.
  • Kaninbarnet

Mamman är tyvärr död, sen 6 dagar Ungarna flaskmatas och mår superbra, de har ökat fint i vikt (väger dem varje kväll) och har nu börjat mumsa på hö lite smått.

• Kaninbarnet

Och de var inte fullpälsade när jag skrev det, inte när jag jämför med hur mycket päls de har nu! Jag menade att de var helt "täckta" med päls, att de inte var rosa liksom. Men pälsen var ju väldigt kort och tunn. Nu är de små tjocka ullbollar som skuttar runt i buren.

• Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-17 20:09:00 följande:

Nej vad tragiskt. Vad hände? Du borde tagit mamman till veterinären då hon var avmagrad!

De hjälpte ju verkligen, att tala om för mig vad jag borde gjort... Har redan skuldkänslor så det räcker, men gör nu allt jag kan för ungarna.
    Hon blev dålig jättehastigt, bara säckade ihop och lät konstigt. Medan jag ringde veterinären så dog hon, det gick otroligt snabbt  
  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-17 21:06:41 följande:

Förlåt det var inte meningen! Undrade bara eftersom du sett att hon var avmagrad. Hoppas söta kaninungarna klarar sig! Kämpa för dem!

Jag såg att hon var mager på onsdagen, då vi även hittade ungarna. Hon dog på torsdagen. Jag tänkte -naivt nog- att hon var smal bara för att hon diade dem Hade jag vetat att hon skulle bli så dålig hade jag givetvis besökt veterinär redan på onsdagen...
  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-18 18:09:48 följande:

Hoppas du tittar till och sköter om dina kaniner flera gånger per dag! Känns som att det går flera dagar mellan gångerna! Var du inte där tisdag, måndag, söndag, innan onsdagen då du såg att hon var i dåligt skick?

Men herregud. Jag har redan förklarat detta, tidigare i tråden. Mamman bodde i en utebur, och det var min mans dotters kanin, d.v.s hon som gav den mat och vatten varje dag. Kaninen var dessutom halv angora, vilket innebär MYCKET päls. Dottern har inte kännt på kaninen, och det syntes inte på kaninen att hon var smal.
  • Kaninbarnet

Och innan det blir rabalder om att barn inte ska ha det ansvaret så kan jag tala om att dottern är 12 år gammal. Alltså inget småbarn.

• Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-18 20:49:58 följande:

Glömde att detta är fel ställe att skriva om man inte är 100 % perfekt... Avslutar detta nu. Jag är jätteledsen för vad som hände med kaninmamman, och ni gör det hela bara värre. Ungarna mår fint, de har nu klarat sig utan mamman i 1 vecka, de vägs varje kväll och matas med flaska, går upp fint i vikt, skuttar omkring i buren och har börjat äta hö och pellets.
  • Kaninbarnet

Det går finfint för ungarna. De växer och frodas, äter ersättning, hö och pellets, är pigga och friska och två är redan tingade.

Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!