Inlägg från: bustjejen |Visa alla inlägg
  • bustjejen

AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!

Om honan är mager så borde hon nog får extra mycket pellets, utöver höet.
    Även om du inte ska flytta eller röra boet, så är det nog bra att ta upp och titta på ungarna ändå. Det är ju bra om de lär sig bli hanterade från början. 
    Har du inte sett att honan har blivit så mager innan du upptäckte ungarna?  

Att det är kallt är nog ingen fara nu. De har ju uppenbarligen klarat sig hittills, så du verkar ha en bra kaninmamma   

• bustjejen
    Lilia skrev 2013-04-11 14:01:29 följande:
    Jag har haft kaninungar många gånger. Rör inte boet. Mamman blir väldigt stressad av det. Ta heller inte upp henne, hon vill ha koll på boet hela tiden. Det bästa är att låta henne och ungarna vara ifred tills ungarna lämnar boet längre stunder. Då kan du ta upp ungarna och kela med dem. Ungarna ska vara med sin mamma i minst åtta veckor. Enligt lag ska din kanin ha en kompis och det tolkar jag det som att din kanin inte har så behåll gärna en unge sen. Din kanin behöver mer fett i fodret också, en bra fröblandning t.ex.

Finns ingen lag på att kaniner måste ha en kompis. Däremot kan jag hålla med om att det är bra för kaninen ändå. Marsvin däremot, där är det lag att man måste ha 2.
Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!