Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.
Hej. Jag och min kille är en aning oense om vad vi ska köpa för hus, det börjar nämligen bli dags för oss att leta hus. Det är väl det enda vi är överens om! Jag känner väl att jag inte har någon direkt talan om detta utan det kommer i slutändan blir som han vill.. Försöka kan man ju!
Såhär ligger det till. Jag vill köpa en toppmodern villa som är nyrustad och som är mitt drömhus, helt enkelt. Det ligger på 1.6 miljoner. Och då resonerar jag såhär: Jag lägger hellre 1,6 miljoner kronor på ett hus som verkligen är mitt drömhus. Som man inte behöver tänka på rust, som man bara kan flytta in i och älska från första stunden. Ett hus man vet att man kommer bo i resten utav sitt liv. Då tycker jag det är värt dom pengarna! Utan tvekan..
Han resonerar såhär:
Han vill köpa ett renoveringsobjekt för 300.000:- där ALLT, då menar jag varenda liten pinal, måste bytas ut. Det ser förjävligt ut, rent ut sagt. Utsidan är jätte fin, relativt stor tomt osv. Själva läget på huset är grymt, man bor lite avsides och har en stor åker vid huset. Hund och ungar kan springa "lös" utan att man behöver oroa sig för bilar eller så. Gäststuga finns på gården. Men..... FY FAN hur det ser ut! Nytt kök (helt och hållet), nytt badrum, rust i varje jävla rum. Golv, tak, fönster, dörrar.. Ja, allt ska göras om och bytas ut. (Ni ska få se huset i länkar)
Hur kommer vi överens? Han säger typ att om han vill ha huset när vi tittat på det så kommer han köpa det. Jag får alltså inte vara med och bestämma där. Och allt jag säger är "Men det är inget viktigt, det kan vi ta sist" men JAG har vissa krav. Varför är dom mindre viktiga? Hur kan han veta allt? Han har aldrig köpt ett ägt ett hus förut. Vem säger att mina prioriteringar är dom dåliga? Som att jag vill att köket och badrummet ska rustas först. Innan jag ens flyttar in! Varför är det en dålig prioritering? Det är ju dom två viktigaste delarna av huset.
Dessutom tror han att han kan göra allt själv, genom att läsa sig till hur man gör. Helkaklat badrum har vi sagt, hur ska han fixa det själv?! Han planerar DESSUTOM att flytta till huset SJÄLV medan rusten pågår. Så jag ska få bo i en lgh med våra två barn ensam. Medan han bor där! Det är väl inte rimligt?! Han kan väl komma hem på kvällarna åtminstone. Han jobbar dessutom 2-skift. Så det blir jobba, rusta. Hans lediga veckor kommer bli rustveckor. Och jag vet inte om jag vill ha det så!
Detta hus vill JAG köpa (mitt drömhus)
http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-arsunda-sandvikens-kommun-krusasvandan-14-4780922
Detta hur vill HAN köpa (renoveringsobjektet)
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-arsunda-sandvikens-kommun-tomtasvagen-29-4152115
Ja, ni ser ju kontrasten. Våra åsikter krockar ganska ordentligt och det är fruktansvärt frustrerande att det bara är han som bestämmer allt. Ska det sluta med bråk för att han går och köper ett hus utan mitt samtycke?
Det är inte okej att säga att allt jag tycker är fel eller dåligt prioriterat. För mig är det inte det och för mig är vissa saker viktigare än andra, precis som det är för han. Men om jag, mot förmodan, skulle gå med på att köpa detta fula hus. Då borde väl jag få bestämma vad som ska rustas först för att jag ska kunna bo där?
Han fick ju för fan huset! Åh, suck.
Hjälp mig. Någon som rustat liknande hus??