• mammatillnovalie

Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.

Hej. Jag och min kille är en aning oense om vad vi ska köpa för hus, det börjar nämligen bli dags för oss att leta hus. Det är väl det enda vi är överens om! Jag känner väl att jag inte har någon direkt talan om detta utan det kommer i slutändan blir som han vill.. Försöka kan man ju!

Såhär ligger det till. Jag vill köpa en toppmodern villa som är nyrustad och som är mitt drömhus, helt enkelt. Det ligger på 1.6 miljoner. Och då resonerar jag såhär: Jag lägger hellre 1,6 miljoner kronor på ett hus som verkligen är mitt drömhus. Som man inte behöver tänka på rust, som man bara kan flytta in i och älska från första stunden. Ett hus man vet att man kommer bo i resten utav sitt liv. Då tycker jag det är värt dom pengarna! Utan tvekan..

Han resonerar såhär:
    Han vill köpa ett renoveringsobjekt för 300.000:- där ALLT, då menar jag varenda liten pinal, måste bytas ut. Det ser förjävligt ut, rent ut sagt. Utsidan är jätte fin, relativt stor tomt osv. Själva läget på huset är grymt, man bor lite avsides och har en stor åker vid huset. Hund och ungar kan springa "lös" utan att man behöver oroa sig för bilar eller så. Gäststuga finns på gården. Men..... FY FAN hur det ser ut! Nytt kök (helt och hållet), nytt badrum, rust i varje jävla rum. Golv, tak, fönster, dörrar.. Ja, allt ska göras om och bytas ut. (Ni ska få se huset i länkar)

Hur kommer vi överens? Han säger typ att om han vill ha huset när vi tittat på det så kommer han köpa det. Jag får alltså inte vara med och bestämma där. Och allt jag säger är "Men det är inget viktigt, det kan vi ta sist" men JAG har vissa krav. Varför är dom mindre viktiga? Hur kan han veta allt? Han har aldrig köpt ett ägt ett hus förut. Vem säger att mina prioriteringar är dom dåliga? Som att jag vill att köket och badrummet ska rustas först. Innan jag ens flyttar in! Varför är det en dålig prioritering? Det är ju dom två viktigaste delarna av huset.

Dessutom tror han att han kan göra allt själv, genom att läsa sig till hur man gör. Helkaklat badrum har vi sagt, hur ska han fixa det själv?! Han planerar DESSUTOM att flytta till huset SJÄLV medan rusten pågår. Så jag ska få bo i en lgh med våra två barn ensam. Medan han bor där! Det är väl inte rimligt?! Han kan väl komma hem på kvällarna åtminstone. Han jobbar dessutom 2-skift. Så det blir jobba, rusta. Hans lediga veckor kommer bli rustveckor. Och jag vet inte om jag vill ha det så!

Detta hus vill JAG köpa (mitt drömhus)
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-arsunda-sandvikens-kommun-krusasvandan-14-4780922

Detta hur vill HAN köpa (renoveringsobjektet)
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-arsunda-sandvikens-kommun-tomtasvagen-29-4152115

Ja, ni ser ju kontrasten. Våra åsikter krockar ganska ordentligt och det är fruktansvärt frustrerande att det bara är han som bestämmer allt. Ska det sluta med bråk för att han går och köper ett hus utan mitt samtycke?
    Det är inte okej att säga att allt jag tycker är fel eller dåligt prioriterat. För mig är det inte det och för mig är vissa saker viktigare än andra, precis som det är för han. Men om jag, mot förmodan, skulle gå med på att köpa detta fula hus. Då borde väl jag få bestämma vad som ska rustas först för att jag ska kunna bo där?
    Han fick ju för fan huset! Åh, suck.

Hjälp mig. Någon som rustat liknande hus?? 

• Svar på tråden Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.
  • Pallas
    scaras skrev 2013-04-09 22:08:56 följande:
    Låter som att ni kommer vara ett givet par i "arga snickaren" om några år om ni köper renoveringshuset.
    Exakt min tanke.

Nej, TS, det här var ingen lätt situation... Jag förstår både din och din sambos synvinkel (jag tycker själv om att renovera) men jag tycker att han har helt fel ingång på det hela. Att han skulle flytta dit själv, och vara en frånvarande far på heltid under så lång tid det tar att renovera huset (hur lång tid har han räknat på att det tar?) låter helt orimligt. Att du skulle sättas ohjälpligt i den klassiska kvinnofällan, med huvudansvar för marktjänst och barn, är en återvändsgränd som sällan brukar visa sig praktisk eller trevlig. Det är en sits jag skulle dra mig för allra in i det längsta.

Samtidigt tycker jag att dina ytskiktskrav är överdrivna och lite verklighetsfrånvända, även om jag också tycker om att ha fint omkring mig. Barn sliter och förstör, det är ingen nackdel att inte ha topprenoverat dyrt under småbarnsåren, så länge det är praktiskt för vardagen.

Har inte tid att skriva mer nu, för jag ska kasta mig iväg till jobbet, men ska fundera lite på en analys under dagen.

• Meria
    mammatillnovalie skrev 2013-04-09 21:44:33 följande:
    Det låter inte som en dröm, direkt. Och det är jag rädd för, att vi kommer sitta där med! Jag vill verkligen inte det. Jag vill köpa ett hus som jag inte ska flytta ifrån. För mig är ett husköp stort, det är större för mig än för honom.

Jag förstår inte så mycket utav pantbrev osv osv. Men han säger såhär, att vi ska värdera om huset efter varje rust vi gör per rum eller hur jag ska förklara. Han sa, att om det skulle kosta 150.000:- att rusta kök och badrum så kommer huset stiga mycket i värde. Han menar på att det kanske kostar 100.000:- att rusta badrummet och ett nytt kök går på 50.000:- Och då menar han på att vi ska köpa ett begagnat komplett kök där vitvaror ingår. Plus tapeter och golv.

Om vi får huset för 300.000:- så tror han att det kommer vara värt (minst) 600.000:- när badrum och kök är klart.
    Vi köpte vårt hus för 540 000 för 6 år sen. Huset var i liknande skick som det projekt din karl vill köpa. Funktionellt med behövde fixas till. Vi gjorde en besiktning som inte visade på större fel. 

Första problemet som kom var vattnet. Vi var okunniga och testade inte vattnet förrns vi flyttat in och läst oss till det. Vattnet var tjänligt med anmärkning, så brunnen behövde tätas för det läckte in ytvatten. Så första året (jag fick första sonen 1 månad efter flytten) fick vi koka vattnet och invänta sommaren så vi kunde gräva runt brunnen. Pumpen frös till så ett tag där hade vi INGET vatten tills det var fixat. Kan tillägga att ingen av oss hade direkta kunskaper, min man är elektriker så allt sånt kunde han lösa. Annars var det att fråga runt och läsa på. När brunnen var fixat var vattnet OK... ett år. Sen läckte det in längre ner. Bara det krånglet var en ständig magvärk...

Vi hade ständiga elavbrott p.g.a. dåliga ledningar så de fick han byta ut. Jag pluggade, han jobbade så vi hade inte mycket pengar till mer än att fixa på huset. Vi hade alltså inte råd att boa in oss och köpa inredning eller så, utan det var att få allt att gå runt. Jag överdriver inte, det kom HELA TIDEN något antingen i huset eller ute på gården som var i behov av renovering. Min man var pappaledig men sekunden jag kom hem fick jag ta barnen och han fixade. Vi bråkade rätt mycket, båda p.g.a. utmattning och brist på pengar.

Nu är vår minsta 8 månader, han känner att det inte varit värt att missa så mycket av barnens första år då huset tagit så mycket tid. Vi hann aldrig fixa kök och badrum, pengarna fanns inte heller, utan det var mest att underhålla huset. Vi hoppas få det sålt för 640 000. Visst kan renovering ge bättre värde på huset och man kan stuva om i lånen för att få mindre utgifter där. Men hade jag kunnat säga något till mig för 6 år sen hade det varit att antingen skita i att köpa hus eller köpa ett där det bara är tapetsering som krävs. Med hus kommer så mycket mer än det man -tänkt- renovera.  
    (¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Stella Polaris

Tycker ni kan vänta med större projekt som förstahus. Köp ett litet "färdigt" hus med en liten trädgård till som första. Så får ni känna på hur det är. Kanske ni är uppväxta i villa, men är en helt annan sak att sköta allt själv. Gräsmatta, rabatter, snöskottning, underhåll av huset, saker går sönder även i nyare hus. En rejäl buffert måste ni räkna med att ha innan ni kan börja tänka tanken att köpa. En buffert som ska gå till oförutsedda händelser med huset. Tex. ditt hus behöver altantaket läggas om på. Inte bara guld och gröna skogar med villa och trädgård. Ett år kommer han inte klara bygget på. Det kommer ta flera år, orkar ni? Lägga varje ledig stund på huset? Hur mycket får ni låna till renovering från banken? Med tanke på att du saknar arbete. Ni måste ha ekonomin fixad för hela bygget (tror inte din man klarar räkna ut detta genom att surfa på byggmax hemsida - där måste ni ta hjälp). Annars sitter ni snart där med halvfärdigt hus och inga pengar. Du säger att han lämnar sina projekt i lägenheten halvfärdiga, för han inte tycker det är roligt när det inte är erat eget. Han kommer inte tycka det är roligare med husbygge, garanterat.

• Lingonflickan

Ts: Vem är det som kommer få stå för kostnaden? Det låter som att det är din kille i huvudsak och jag förstår att han inte vill köpa ett hus för 1,6 miljoner. Kan du inte sänka kraven lite? Sen ser renoveringsobjektet ut att vara stort jobb och kanske i mesta laget om båda inte är med på tåget. Fast läget, tomten och allt var en dröm! Ni kanske får fortsätta leta lite till. Ett husköp är inget man gör utan vidare utan för många år framöver så man måste tänka igenom och verkligen hitta det rätta.

Lycka till! 

Puss!!
  • Ruggugglan

Varför inte leta efter ett hus som ni båda kommer överens om? Du får sänka dina krav och han får höja sina krav.

I övrigt så verkar din sambo leva lite på drömmarna... Om han tänker göra hela renoveringsjobbet själv så lär det ta sin tid...

• Genuin

Vi köpte ett renoveringsobjekt i ungefär samma skick som det din man tittar på. Vi hade tänkt renovera själva.

Vi flyttade in och började ivrigt renovera, efter ett halvår kändes det som om vi skrapat lite på ytan bara. Det är ofantligt med arbete.

Vi tog in hjälp. Slutnotan hamnade på över miljonen (ca1.3 miljoner) och då använde vi oss av en rätt billig firma, det var dessutom i ett annat land där både tjänster och material är billigare och där man inte har våtbadrum som bara det kostar 200,000 i Sverige.

Jag tror inte att ni kommer att kunna renovera för under miljonen.

Om jag skulle köpa renoveringsobjektet skulle jag se till att jag hade 1.2 miljoner minst (cash eller lån) vet inte er situation), skaffa en pålitlig firma, din man kan hjälpa till själv om han vill, och inte flytta in förrän det är klart. Särskilt inte med 2 barn.

För övrigt tycker jag att man är två om en så stor sak. Ni kanske inte skall köpa ngt av husen utan vänta tills det kommer något som inte behöver en massiv renovering.

• Isabelle1985

Har som så många andra här också fått lära mig att ska man köpa ett renoveringsobjekt så ska man antingen vara snickare, elektriker och rörmokare själv. Eller ha rikligt med sparade pengar. Räkna på vad ni tror att det ska kosta, sen lägger ni på minst det dubbla! Räkna på hur lång tid ni tror det kan ta och ta det gånger 10!!!

Vårat största fel var att vi hade för lite egna pengar, vi fick låna en del till renovering när vi köpte huset (vilket är i stort sett omöjligt idag) Sedan hamnade vi ett slags moment 22. Vi hade lånat så mycket som vi fick på huset, för att låna mer var vi tvugna att värdera upp det, för att värdera upp det var vi tvugna att renovera och för att renovera behövde vi låna pengar! Det tog stopp! Vi hade heller aldrig tillräckligt med pengar för att lejja bort så mycket arbete, så det mesta har vi gjort själva, men låååångt ifrån allt blev särskilt bra! Detta stör man sig sedan på hela tiden! 

Som någon annan skrev så hade även vi problem med tillexempel vatten, avlopp och el vilket är svårt att tänka sig hur jävligt det faktiskt är! Kan även tillägga att vi inte har några barn, vilket hade varit helt ohållbart!

Vi renoverade i 6 år innan vi gav upp och sålde (med förlust). Kan mycket väl tänka mig att köpa ett renoveringsobjekt igen, då det har sin charm. Men då ska det finnas kapital!   

• beccagranen

Beror på vilka förutsättningar man har, är invändiga, kan ta hjälp av bekanta eller råd att anlita duktiga hantverkare? Om jag hade råd skulle jag köpa mitt drömmande klart, men här är priserna hemska. Ett ok hus ligger på från 4mkr, domvilla på minst 6mkr. Så vi valde en trist 70tals villa för bara 2, 5mkr.. men här rustat upp allt det förstå två åren, men vi tyckte båda att det vår kul att renovera ihop och skapa vårt hem. Av de två husen som är i ts, så tycker jag att det billiga lockar mer, det finns helt klart potential att göra det tipp topp! Det dyra vår inte alls i minnsmak, och kändes som en trist låda som många andra hus..

• annaba

Har bara läst TS, men slänger ut följande frågor att fundera över. Alla från egen erfarenhet av att ha suttit i ett renoveringsobjekt i ett tidigare förhållande (som vi i slutänden gav upp och sålde i nästan samma skick som vi köpt det eftersom dåvarande sambon grovt överskattat vad som faktiskt krävdes både i kompetens, pengar och tid för att renovera)

Har ni någon av de "dyra" kompetenserna själv? Rörmokare och elektriker är de poster som oftast drar iväg långt utöver vad man tänkt sig. Både badrum/WC/tvättstuga/ledningar i kök och elinstallationer behöver göras av godkända installatörer för att försäkringar skall gälla vid eventuella skador. I ett så gammalt hus som ni tittar på är det sannolikt att elen behöver dras om i nästan hela huset (inte minst för att få jordade och barnsäkra kontakter) och det är inte heller otroligt att vattenledningar behöver bytas ut. Enbart arbetskostnaden för hantverkare ligger lätt på 300-400 kronor per timme, och det är ganska många timmar som går åt för så stora renoveringar.

Har ni kapital sparat för att kunna göra renoveringarna med? Att få banklån för renovering tillhör undantagen - ett renoveringsobjekt värderas oftast till sin köpesumma och det är vad som ligger till grund för bolånet. Blancolån är enda tänkbara alternativet - ofta begränsat till maximalt 250-300 tusen och då bara med goda inkomster i familjen - en summa som inte räcker långt för renoveringar. En uppvärdering av huset för att omvandla eventuella blancolån till bolån kan normalt sett göras först efter det att du renoverat klart.

Har ni ork, lust och tid att åta er ett så stort arbete? Framförallt med tanke på att ni är småbarnsföräldrar, att renovera själv är näst intill en heltidssysselsättning. Är ni villiga att avvara familjetid och egen tid för hobbies/fritid till renoveringstid? Om inte måste ni vara beredda att leja bort arbetet till hantverkare, med tillhörande kostnader.

Med tanke på att du säger att renoveringsobjektet ligger lite mer lantligt. Har det egen brunn/vattentillförsel? Eget avlopp? Eller är det kopplat till allmänt vatten/avlopp? Vad är i så fall status på brunn/avlopp - om ni har otur behöver de bytas ut och/eller renoveras för att ha en fungerande livsmiljö.

Vad är status på grund/tak/fasad/isolering/hängrännor för renoveringsobjektet? Om någon av dem behöver åtgärdas är det många kronor det handlar om, som inte påverkar innemiljön ett dugg, men som dock krävs för att huset ska vara beboeligt och inte ge problem i längden. Inte minst påverkar det driftskostnaderna i längden eftersom en dålig isolering ger högre uppvärmningskostnader, ett läckande tack/trasig fasad ger risker för vattenskador och tillhörande problem med mögel. Trasiga hängrännor låter som ett minimalt problem men ger återverkningar med fasadskador/grundskador för att vatten rinner ut längs efter fasaden eller inte leds bort från huset.

• annaba

Tillägg till sista stycket ovan. I vilket skick är fönstren? I vissa fall går gamla fönster att renovera med att kitta/måla om (även om det är ett hästjobb, som dessutom bara kan utföras på sommaren). Om det handlar om gamla tvåglas fönster vill man ofta byta ut dem helt och hållet för att få bättre energisparande och minska uppvärmningen. Ytterligare en post som äter många sköna kronor till renovering.

Svar på tråden Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.