• Anonym

Overklighetskänsla..nån som fattar? (hjälp)

Låter som ångest.

• Anonym
    Anonym (ugh) skrev 2013-04-08 22:29:04 följande:

Ångest brukar inte kännas såhär för mig ... men kanske finns olika sorters ångest. (?)
    det låter som att ångesten nått sin kulmen...alltså maxgränsen... din hjärna är overloaded... du är överhettad..då brukar det bi sådär... jag har själv den känslan just nu... men är inte längre rädd för den då jag vet vad som orsakat den... går i terapi sedan en tid... o denna känslan e helt ok ( sjukt att man egentligen kan säga detta för denna känslan e inte ok nån stans egenltigen men när man haft det mer än för jävligt o vart sjuk i ångest så är detta tillstånd ok om du förstår hr jag menar ) om jag jämför med hur jag haft det i alla år... min hjärna har vart totalt utbränd...  nu när den e "bara" e overloaded så e det ok... men ingen kul känsla
  • Anonym

Ja man kan ju dissociera när det blir för mycket ångest. det yttrar sig just i olika sorters overklighetskänslor. Hjärnan stänger av lite för att skydda sig.

• Anonym

Dissociation är ju f.ö. ett av borderline-kriterierna. Jag har borderline och dissocierar mycket, speciellt är jag sovit och ätit dåligt. Eller mår dåligt av vilken som helst anledning. Hjärnan pallar inte med allt helt enkelt.

Det är inte farligt, se bara till att ta hand om dig så blir det förhoppningsvis bättre!

• Anonym

Jag var förresten på min yoga-kurs idag. Vi gjorde en viss meditation på slutet, som vi brukar, och jag blev påmind om hur bra den funkar för att komma till nuet igen. När jag åkte hem såg jag allt klarare, var mycket mer närvarande. kanske meditation vore nåt för dig? Eller om det verkar för komplicerat kanske lite mindfulness? Det lär man sig ju på dbt, får du dbt?

• Anonym

Poängtera dock att man måste verkligen inte ha borderline för att man dissocierar. 

Lite störande att folk hela tiden ska hålla på att sätta etikett/diagnoser på allt hela tiden... till vilken nytta kan man undra. För att man då ska ha nåt att skyllda på eller vad? Plz lägg ner det.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-09 09:54:52 följande:
    Poängtera dock att man måste verkligen inte ha borderline för att man dissocierar. 

Lite störande att folk hela tiden ska hålla på att sätta etikett/diagnoser på allt hela tiden... till vilken nytta kan man undra. För att man då ska ha nåt att skyllda på eller vad? Plz lägg ner det.

"dissociera" är verkligen en meningslös etikett. Det är en gammal freudiansk ide om att man losskopplar sig från omvärlden som en försvarsmekanism.

Låter bra, men det finns inget som helst belägg för teorin. På samma sätt som horoskop låter bra. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-09 09:54:52 följande:

Aah, fast ts har skrivit att h*n har den diagnosen, så.... :/
Svar på tråden Overklighetskänsla..nån som fattar? (hjälp)