• 0nlyJag

Häst i form

Hej! Hur gör ni för att få eran häst att jobba och gå i form? De flesta gör ju olika så berätta hur just ni gör! :D Vill själv bli lite bättre så det vore bra att få lite tips! :) Kanske ska tillägga att jag ridit på ridskola i 6-7 år, men vill ändå ha lite tips av er som vill berätta! Alla är välkomna att berätta! :D

• Svar på tråden Häst i form
  • carro93

Driv hästen med sätet "din tyngd" och fånga upp i handen så hästen sänker ryggen och börjar trampar med benen "under" sig. Rör inte för mycket på händerna, men lite lite kan man lirka med fingrarna för att han inte ska hänga upp sig på bettet och kämpa emot. Se till att han blir för böjd i halsen, nosryggen ska vara diagonal. 

• carro93

När du väl fått han i rätt form så får du inte "sluta rida", driv med sätet varje steg hästen tar :)

• 0nlyJag
    carro93 skrev 2013-04-07 13:08:35 följande:
    När du väl fått han i rätt form så får du inte "sluta rida", driv med sätet varje steg hästen tar :)
    carro93 skrev 2013-04-07 13:06:49 följande:

Driv hästen med sätet "din tyngd" och fånga upp i handen så hästen sänker ryggen och börjar trampar med benen "under" sig. Rör inte för mycket på händerna, men lite lite kan man lirka med fingrarna för att han inte ska hänga upp sig på bettet och kämpa emot. Se till att han blir för böjd i halsen, nosryggen ska vara diagonal. 

det var bra tips, tack! :D

• Majsan70

Jag skulle även vilja tipsa om lösgörande övningar. Igår tex. satte vi upp koner i manegen för diverse serpentiner osv. Mycket effektivt för att få en mjuk o fin häst som söker sig framåt o neråt. Koner behövs ju inte egentligen men för min 9 åriga dotter är det ett sätt att få henne att förstå vägarna och att tänka o planera lite bättre än utan.

• Madick

Rätt form kommer när du kan rida hästen så den är fysiskt och psykiskt lösgjord. Därför: gör övningar som gör hästen lyhörd för dina hjälper. Träna halter, halvhalter, igångsättningar, ökningar/minskningar, vändningar och fokusera på att hästen ska vara lydig och reagera snabbt.

• Joohannah

Beror helt så vilken häst man sitter på och vilken typ av ridstil hästen är riden efter. 
    Min ponny behöver man rida i varje steg för att han skall arbeta som bäst. Man får vara väldigt överdriven med honom och ganska konsekvent till en början eftersom han saknar framåtbjudning helt i början av ridpassen. På honom är det alltså MYCKET ben och lite hand som gäller, även om jag inte alls är rädd att ta i han.

Mitt sto är en stor tjej (170) och väldigt energisk. På henne handlar det mkt om att bara rama in, plocka ner, och påminna henne ibland när hon "kommer av sig". Men man måste ändå rida henne hela tiden och man kan inte slappna av och bara åka med.

Islänningen jag rider är heeeelt annorlunda. Hon är riden på eftergift på ett helt annat sätt. På henne sitter man väldigt still då hon är otroligt känslig. Jag tar bara en ytterst ytterst liten förhållning - sedan eftergift. Det är när jag ger henne eftergiften som hon släpper efter och där skall hon gå kvar. Hon går som bäst då jag inverkar som minst. Man måste vara otroligt lyhörd  och bara sitta still och läsa av henne. Jag ber henne en gång och där skall hon gå kvar tills jag ber om något nytt. Inget plockande, inget petande med skänken... Sitt bara helt still i sadeln. lät henne sköta sitt och stör henne inte- då är hon som finast! Hon är en riktigt pärla... Bland den minsta, svåraste och mest fantastiska häst jag suttit på under mina 21 år! 

• molly50

Som någon skrev,jobba med lösgörande övningar såsom serpentiner över medellinjen t ex är bra. Även skolorna som öppna,sluta och skänkelvikning är också bra för att få en häst att börja trampa under sig och söka sig neråt.
    Märk väl att en häst inte behöver kröka på nacken för att gå på tygeln,men den kan också böja nacken utan att gå på tygeln. Den ska jobba bakifrån,trampa under sig ordentligt med bakbenen och höja ryggen så går den i form. Det ska kännas lite som att man rider i uppförsbacke.

Andra saker som får hästen att mjukna är t ex tempoväxlingar och galoppfattningar t ex.   

Hittade en bra länk som lite bättre förklarar det jag menar.

http://www.ryttarcoach.se/hjalp-med-att-reda-ut-olika-begrepp/

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Pallas

Shit, vilken svår fråga! Och stor!

Ska fundera lite och försöka återkomma. Jag håller på att skola om en travhäst till ridhäst och för henne kräver det lite okonventionella grepp pga hennes förutsättningar. Jag har ridit in hästar förut med mycket goda resultat, men det här med omskolning var något helt annat och mycket, mycket svårare och tidkrävande än jag trodde.

• Plupp73

Annan bra lösgörande övning är cavalettibommar som man ställer på rak linje. Sedan kan man tex arbeta på volter och lägga cavalettin i voltombytesplanet. Jätteeffektivt. Men överlag är det viktigaste att aktivera hästens lyhördhet, dvs byta övningar ofta så att den får lyssna för att hänga med. Och den måste tycka att det är roligt, annas börjar den bara kämpa emot.

På mina ungponnyer brukar jag rida mycket mycket korta pass i manege/paddock, och när jag märker att hästen börjar lyssna och ge efter så berömmer jag och slutar direkt. På det sättet har jag fått mycket glada och arbetspositiva ponnyer som älskar att arbeta på bana. Många barnponnyer tycker ju att det är skittråkigt pga att de fått harva där timme ut och timme in pga att de små ryttarna inte klarar att rida ut.

• vargaa

Jag jobbar mkt med mitt bäcken och vinklar det som jagj vill att hästen ska vinkla sitt. Vill jag att hästen tar nder sig jobbar jag likadant med min korsettmuskulatur. Tänker ofta öppna och plockar in inner bak, leker ofta med takten för  att få igång bakbensaktiviteten.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Pallas
    vargaa skrev 2013-05-13 21:41:51 följande:
    Jag jobbar mkt med mitt bäcken och vinklar det som jagj vill att hästen ska vinkla sitt. Vill jag att hästen tar nder sig jobbar jag likadant med min korsettmuskulatur. Tänker ofta öppna och plockar in inner bak, leker ofta med takten för  att få igång bakbensaktiviteten.
    Jag har ett prekärt problem... Nu har jag lärt min häst alla vikt och sitshjälper jag behöver och nu rider jag för dåligt för att kunna utnyttja det. Suck. Hästen är iaf jättefin och arbetsvillig, så nu gäller det att jag lär mig rida ordentligt illa kvickt!
  • bustjejen

Inte en helt lätt fråga att besvara. Hästen går ju alltid i form, men sen beror det ju på ändamålet med min ridning. Jag antar att du menar hur jag får hästen i den form jag vill ha när jag rider dressyr. 

Nr 1 är ju att få hästen fysiskt och mentalt lösgjord. Jag brukar jobba med tempoväxlingar, sidoförflyttningar, öppnor etc. Sen försöker jag jobba med sitsen och skänklarna, ha ett jämt och mjukt stöd på yttertygeln och  tänk på hela hästens position och inte bara huvudet. Jag vill att hästen ska vara framåt neråt och lyhörd för båda förhållande och drivande hjälper.

Svar på tråden Häst i form