• Mamma till H o F

Bor du i Turkiet?

Tänkte att det kanske finns någon här på familjeliv som bor i eller ofta åker till Turkiet?
    Vi ska åka till Turkiet i september, och jag är lite, läs mycket ;), nervös för maten och mina allergiska barn.
    Det vi måste undvika är nötter, ägg och mjölk. Det är mest ägg och mjölk jag oroar mig för, jag borde vara mest orolig för nötter, för det är min dotter väldigt allergisk mot, men jag tänker att jag enklare kan undvika kakor och andra bakverk och att det lättare går att se nötter än ägg och mjölk.
    Vet nån om det är vanligt att bröd innehåller ägg  eller mjölk? Eller om det är vanligt att man använder det i matlagning? Strips?
    Jag tänker packa med mig mjölkfritt smör till frukostmackor och med några paket frysta hotdogs överlever vi nog en vecka, men det skulle vara kul om barnen kan äta nåt annat oxå :)
    Kanske till och med oatly produkter finns där? 

• Svar på tråden Bor du i Turkiet?
  • OLilly

Hej!

Nej, i Turkiet är matkulturen helt annorlunda och mjölk brukar oftast inte ingå i deras matlagning. I tex. makaronilåda eller någon soppa kan det finnas. I bakverk är det som här, ganska mycket mjölk. Laktoz intoleransi heter det på turkiska. Så det är vad du kan säga när du ska beställa mat ute i Turkiet.

Ägg används i mycket, tex. börek, bakverk, pasta, makaronilåda, köfte (köttbullar) mm. Yumurta alerjisi säger du då. Vissa salamisorter kan också innehålla ägg. 

Turkiet är en storproducent av speciellt hasselnötter och nötter över huvud taget används mycket bla. i baklava, bakverk och sötsaker. Findik ve fistik alerjisi kan du säga då och det innebär allergi av hasselnötter och andra nötter. 

Det brukar finns laktosfri, äggfri och nötfri mat att köpa i stötte livsmedelsaffärer som tex. Carrfour, Migros mm. så vill du ha tex. lite frukostmat att laga till själv så finns det där. Vissa brödsorter kan innehålla mjölk, tex. små piroger.

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Mamma till H o F

Hej!

Och tack, vilken bra information :)

En fråga bara, du skrev " Laktoz intoleransi heter det på turkiska" betyder det laktosfritt eller mjölkfritt? Sonen behöver äta mjölkproteinfritt.

Tack igen Glad    

• OLilly
    Mamma till H o F skrev 2013-04-07 00:08:31 följande:
    Hej!

Och tack, vilken bra information :)

En fråga bara, du skrev " Laktoz intoleransi heter det på turkiska" betyder det laktosfritt eller mjölkfritt? Sonen behöver äta mjölkproteinfritt.

Tack igen Glad    
    Nej, laktosintolerant. Man kan också säga Laktoz duyarligi, alltså att man är känslig för laktos. 
  • OLilly

Mjölk på turkiska heter Süt. Så en laktozsuz Süt kan du då fråga efter :) Alltså laktosfri mjölk.

• OLilly

Här har du en sådan mjölk som du kan köpa i större livsmedelsaffärer. 

• OLilly

Oj det försvann.

En gång till då. Här nedan är ett exempel på en vanligt förekommande laktosfri mjölk som du kan finna i större livsmedelsbutiker. 

• OLilly

• Mamma till H o F

Nu känner jag mig så där krånglig som jag ofta gör när det handlar om allergierna Skäms  men min son kan inte dricka laktosfri mjölk heller.
    Det räcker inte att det är laktosfria produkter utan det måste vara helt mjölkproteinfria, som istället är gjort på havre, ris, eller soja.
    Så jag vill kunna fråga efter mjölkproteinfria produkter.

Men du ska ha stort tack som engagerar dig och hjälper mig Skrattande 

• OLilly
    Mamma till H o F skrev 2013-04-07 18:37:25 följande:
    Nu känner jag mig så där krånglig som jag ofta gör när det handlar om allergierna Skäms  men min son kan inte dricka laktosfri mjölk heller.
    Det räcker inte att det är laktosfria produkter utan det måste vara helt mjölkproteinfria, som istället är gjort på havre, ris, eller soja.
    Så jag vill kunna fråga efter mjölkproteinfria produkter.

Men du ska ha stort tack som engagerar dig och hjälper mig Skrattande 
    Jag förstår och det är klart att du måste vara noga. Jag gissar att dessa drycker också ska finnas i större välsorterade affärer. Migros, Carrfour, Tansas är exempel på de affärerna och finns på de flesta orterna i Turkiet. 
    Alpro Soya Mjölk finns att köpa vet jag och du kan också fråga efter Soya sütü (sojamjölk) Havredryck finns också i olika märken och det heter Yulaf icecegi/sütü. 

Ni kommer att åka en skön tid på året då den värsta värmen och fukten har avtagit. Får man fråga vart ni ska åka? 
  • Mamma till H o F

Tusen tack igen, vad snäll du är som hjälper mig {#emotions_dlg.flower}

Vi ska åka med fritidsresor till Türkler, till ett alldeles nybyggt splash hotell, det öppnar nu i maj Glad  

• OLilly
    Mamma till H o F skrev 2013-04-08 19:25:52 följande:
    Tusen tack igen, vad snäll du är som hjälper mig {#emotions_dlg.flower}

Vi ska åka med fritidsresor till Türkler, till ett alldeles nybyggt splash hotell, det öppnar nu i maj Glad  
    Det var så lite så. Hjälper gärna om jag kan.

Ja, det är ett all inclusive hotell starx utanför Alanya. Det låter som ett roligt hotell för speciellt barn.
  • MadeleneErik

Hej!
    Jag såg att det va ett tag sedan som någon skrev här, men jag chansar och skriver endå =)

Jag ska till turkiet nu i juni med min dotter som är mjölkalergiker så jag har också sökt en massa information om detta.
    Så jag tänkte tipsa dig om att inne på celiakiförbundets hemsida så kan man skriva ut översättningskort till hur många olika språk som helst med information om vad man är allergisk emot!
    det va verkligen toppen och jag har skrivit ut ett på turkiska som jag ska plasta in och ta med så man kan visa upp på t.ex restauranger och affärer för att va säker på att dom förstår vad man menar =)

har du kommit över några fler bra tips? 

• Ermenegildo

Nej, det gör jag inte.

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
Svar på tråden Bor du i Turkiet?