• Lunnis00

Vad kallar barnen sina samkönade föräldrar?

Det här är en sak som jag tänkt mycket på, har försökt pratat med min sambo om det men hos henne är det inget frågetecken. 

Har ni pratat om det hemma? Är det en självklarhet ? Eller är det fler än jag som är förvirrad i vad barnen ska kalla sina samkönade föräldrar ? Är de så självklart som Mamma och Mamma ?

• Svar på tråden Vad kallar barnen sina samkönade föräldrar?
  • Lunnis00

Hum,, ni kanske har rätt. 

Jag vill gärna bli kallad mamma. Men min sambo vet inte om hon känner sig bekväm i de. Det är inget hinder för mej att det skulle bli en mamma Karin/mamma och en Sanna. Men samtidigt vill jag att alla andra ska förstå att min sambo är mamma/förälder lika mycket som jag trots att hon blir till talad med namn och inte mamma. 

För barnen spelar det nog ingen roll vilket, det vi säger kommer ju bli naturligt för dom. Jobbigt kanske för barnet när dom går i skolan och ska förklara för sina kompisar att dom har två mammor och inte en av varje. Eller ? 

• Lunnis00

Vad bra att ni kommer med era åsikter och tankar :) 
    Roligt och höra från dej Sina, hur det går till hemma hos er och när du beskriver de känns det jätte naturligt :)
    Jag pratade lite med min Sambo igår om detta och jag tror att om vi skulle lyckas och få barn kommer det bli Mamma och Mamma :) ev namn efter för att förtydliga vem man menar. precis så som du berättar Sina !!

Tack så jätte mycket för era svar, just nu är inte allt lika förvirrande , saker och ting känns naturligt :)  

Men nu har jag en ny fråga :) Vilket efternamn har ni eller kommer erat barn att få. Får barnet efternamnet efter mamman som föder barnet eller den andra mamman och varför vart de så? :)

• Lunnis00

ååå jag blir så glad över att de finns så många samkönade föräldrar som har barn tillsammans :) Jag hoppas vi kommer lyckas när det är dags också :) 

Som de ser ut just nu blir de Mamma och Mamma :) vi kommer nog se till att hela familjen får samma efternamn vilket vi nu väljer. Gissar att det inte bli mitt i alla fall då tjejen är envis och vill ha sitt kvar :) hehe.

Svar på tråden Vad kallar barnen sina samkönade föräldrar?