Inlägg från: Helene70 |Visa alla inlägg
  • Helene70

Vad är det som gör att mga INTE vill amma??

Det som slår mig TS är att du tror att du inte kan få den speciella kontakten med ditt barn om du inte ammar. Du har ju ingen erfarenhet av det så då kan du inte veta. 
    Bandet till sitt barn har i min mening ingenting med brösten att göra utan hur man är som person. Varken ur ett närhetsperspektiv eller näringsperskpektiv är amning viktigt för mig. Kärleken och närheten till mitt barn faller naturligt oavsett hur jag väljer att mata, bada eller klä på honom. 

Jag har dock full respekt för kvinnor som känner att dom måste amma för att kunna lära känna sitt barn och få "det speciella bandet". Det skadar ju liksom ingenGlad 

• Helene70
    1005H skrev 2013-04-03 22:51:29 följande:
    Angående allergin så skulle jag verkligen amma om jag vore du! Du vet att det är bra att på antikroppar va?

????
  • Helene70
    IdaValo skrev 2013-04-03 23:03:52 följande:
    Straw2008 jag tror du har fått fel info, eller kanske missuppfattat "haka i, näsa fri" jag ammar och har ögonkontakt. Hoppas inte det var något som avskräckte från amning.

Undrar om jag får låna tråden till en lite extrafråga Ts?
    När man ammar får man ju ofta ett hormonpåslag i sammanband med utdrivningsreflexen. Jag känner mig då hög, trött, galet kär i min bebis osv. Får ni som ger flaska samma sak?

Jag delammade och kärleken till mitt barn var densamma oavsett hur jag matade. Idag är han 3 år och jag är kärare än någonsin i min son. Och nej jag ammar inte idag.
  • Helene70
    iafia20 skrev 2013-04-10 16:11:57 följande:
    Skönt att läsa att det finns mammor som inte ammar av så kallade "egoistiska" skäl. Jag väntar mitt första och vill absolut inte amma. Dels för jag måste få ha tid själv, har häst och ett aktivt liv på gymmet som jag vill återuppta så fort som möjligt efter födseln. Att kalla mammor som väljer att se till att få egen tid att återhämta sig egoistiska eller rentav oansvariga tycker jag är hårt och fel. Är det bättre att ha en mamma som är helt slut och knappt orkar ta hand om sig själv?
    Men kanske det den viktigaste anledningen för oss två, min sambo och jag, är att han ska få lika mycket kontakt och ansvar som jag, redan från början. Jag vill att han ska kunna mata den lilla om jag är sliten och behöver sova en natt.  
    Jag och min man tog varannan natt (vi har delat på föräldraledigheten) och ingen av oss var speciell sliten
Svar på tråden Vad är det som gör att mga INTE vill amma??