• Anonym (halsproblem)

Sertralin och hosta/halsproblem?

Hej,

jag har ätit Sertralin sen i slutet av januari, först 50 mg i ca 4 veckor och sen 100 mg. Jag fick en del biverkningar men de flesta gick över efter 1-2 veckor förutom trycket över halsen och några plötsliga panikattackkänningar. Efter jag börjat med 100 mg försvann trycket över halsen (kändes nästan som en snara runt halsen) och panikkänningarna avtog.

Nu har jag dock fått en hemsk hosta som pågått i två veckor och dessutom viss irritation i halsen (den kom för några dagar sen). Hostan kom plötsligt utan förkylning eller andra sjukdomskänningar, ibland är det slemhosta och ibland är det torrhosta men nästan ingenting på natten. Jag hostar ibland så jag får ont i bröstet. Jag har inte ont i halsen, och det är inte riktigt som en klump i halsen (som det kändes i början av medicineringen och innan jag började med Sertralin), men det är som om det är tjockt i halsen och slemmigt.

Eftersom jag redan innan lider av viss hypokondri, vilket oxå var en av anledningarna till att jag utvecklade ångest och måste börja medicinera, så har nu denna hosta och irritation i halsen gjort att jag är helt övertygad om att jag har lungcancer! Samtidigt som jag sett när jag googlat att det kan hända ibland att Sertralin kan ge viss hosta och slemmig hals. Är det nån här som haft likadant? Eller som vet?

• Svar på tråden Sertralin och hosta/halsproblem?
  • solskina

Låter som du drabbats av samma förkylning som vi har här hemma.
    Börjar med halsen, sen kom febern och hostan. (Maken fick till o med lunginflammation).

Så det har inte med medicinen att göra.
    Vi har tre stycken i familjen som äter just sertralin ingen har haft de som biverkning.  

Så nej någon cancer toror inte jag du har inte.

Kram 

• Anonym (halsproblem)

Ok. Tack för input!

Fler som har några tankar eller har känt liknande?

• Anonym (halsproblem)

Ingen som känner igen sig?

• Mima2000

Hej! Jag har samma problem! Började käka sertralin,först 100 mg och sedan 200 mg. En lördag för 5 veckor sedan vaknade jag med hosta! Den kom plötsligt och jag var varken förkyld eller snorig. Denna hosta håller i sig och de känns som det är mest från högra lungan. Känner dessutom ett tryck från skuldran och fram i bröstet. Det är en konstig hosta och jag hostar inte heller på nätterna! Lider av fruktansvärd hälsoångest och har redan tvingat på mig en lungröntgen men den visade såklart inget. Tror ibland det är nått psykiskt men för de mesta tror ja det är en tumör;( hatar det här!!!

• Anonym (halsproblem)
    Mima2000 skrev 2013-04-09 18:15:36 följande:
    Hej! Jag har samma problem! Började käka sertralin,först 100 mg och sedan 200 mg. En lördag för 5 veckor sedan vaknade jag med hosta! Den kom plötsligt och jag var varken förkyld eller snorig. Denna hosta håller i sig och de känns som det är mest från högra lungan. Känner dessutom ett tryck från skuldran och fram i bröstet. Det är en konstig hosta och jag hostar inte heller på nätterna! Lider av fruktansvärd hälsoångest och har redan tvingat på mig en lungröntgen men den visade såklart inget. Tror ibland det är nått psykiskt men för de mesta tror ja det är en tumör;( hatar det här!!!
    Det låter nästan precis som för mig! Jag tycker nog att mina hosta blivit lite bättre (men mitt i en hostattack känns det inte så) men jag kan nästan inte skratta utan att börja rosselhosta rejält! Och vi skrattar rätt mycket på jobbet så det blir ofta

Jag hade en bekant (vi umgicks en hel del för 10 år sen) som gick bort i lungcancer för 1,5 år sen. Hon var nyss fyllda 40, inte rökare, två barn och vad jag förstod på hennes man så började det med hosta som hälsocentralen trodde var astmarelaterat i början och gav henne astmaspray, men 3,5 månad senare var hon död. Det här är nåt som jag ofta tänkt på och som förvärrat min hälsoångest (som dock är mycket bättre nu efter Sertralinmedicinering) och jag är ibland helt övertygad om att jag kommer att möta samma öde.

Funderar på att maila min läkare och åtminstone berätta att jag hostat i över tre veckor, så kanske hon kan lyssna på lungorna...
  • Bakabulle90

Hej, ingen aktivitet I den här tråden på länge ser jg. Men hur har det gått med hostan? Jag själv har haft hosta i ett år nu! Varit på flera kontroller med både prover och lungröntgen, astma/allergi tester osv. Allt ser toppen ut. Jag äter också setralin sedan ett år tillbaka och frågade min läkare om det kunde vara ett samband. Han sa att han aldrig någonsin träffat ngn som fått hosta av det.. men vi ska testa att fösa ut medicinen ändå för att eventuellt få svar på om hostan beror på det. 

Svar på tråden Sertralin och hosta/halsproblem?