• linamums

Är detta en gravid black Molly? (Bild)

Jag har en hane och en hona. Detta är. En bild på honan är hon inte lite väl rund om magen ? Hur vet man om en black Molly är gravid ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-28 19:05
    bild finns inlägg 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-28 20:37
    Har fullvuxna ciklider runt 12-15 cm en massa blackmollys . Malar av massa sorter . Aqvariumet är på 240 liter

• Svar på tråden Är detta en gravid black Molly? (Bild)
  • linamums

Nån som kan nåt om palettciklider. Hur man ser skillnad på hane och hona ? Hur man ser om honan är gravid ?

• linamums

Hon har inte fött än p jag har hon lös med alla andra fiskar . Undra när man ska stänga in hon ?

• paret

Ungfödande akvariefiskar är ju nästan konstant gravida, men innan ynglandet flyttas rundheten bakåt om du förstår, senaste bilden tyder å att hon är gravid, men ett tag till innan hon ska föda.
    Vissa arter har förrådsbefruktning, dvs en befruktning räcker till flera kullar.
    Längesen nu, men tror det är 28 dygn ungfödarna går från  parning till födsel.
    Du bode ha nån hona extra, hanen kan para sig hela tiden med henne så hon får sår annars.

• linamums

Om jag inte hinner se när dom ynglar av sig tror ni dom andra fiskarna hinner äta upp alla ynglen? Syns det på honans mage direkt efter dom fött?? Jag har ju haft dessa fiskar i två månader är det inte konstigt att dom inte fött tidigare ?

• paret

Ja honan blir smalare direkt.
    Det kan vara black mollyn själv som äter upp sina ungar,de bara vänder dunt och tar ynglet direkt.
    Ett yngel som föds trillar till bottnen och vilar nån minut, sen går de upp till ytan för att hämta luft, du ska handla nåt som heter yngelkar, en liten bur som flyter på ytan där man stoppar i honan i ena halvan, och där är ett galler som ynglet trillar igenom.
    Stoppar du i honan för tidigt blir hon stressad och skjuter upp födseln, vet ej om detta är bra för vare sig honan eller ynglena i magen,
    En riktigt stor hona kan få upp emot 100 yngel

• linamums
    paret skrev 2013-04-02 17:42:55 följande:
    Ja honan blir smalare direkt. Det kan vara black mollyn själv som äter upp sina ungar,de bara vänder dunt och tar ynglet direkt. Ett yngel som föds trillar till bottnen och vilar nån minut, sen går de upp till ytan för att hämta luft, du ska handla nåt som heter yngelkar, en liten bur som flyter på ytan där man stoppar i honan i ena halvan, och där är ett galler som ynglet trillar igenom. Stoppar du i honan för tidigt blir hon stressad och skjuter upp födseln, vet ej om detta är bra för vare sig honan eller ynglena i magen, En riktigt stor hona kan få upp emot 100 yngel

paret skrev 2013-04-02 17:42:55 följande:
    Ja honan blir smalare direkt. Det kan vara black mollyn själv som äter upp sina ungar,de bara vänder dunt och tar ynglet direkt. Ett yngel som föds trillar till bottnen och vilar nån minut, sen går de upp till ytan för att hämta luft, du ska handla nåt som heter yngelkar, en liten bur som flyter på ytan där man stoppar i honan i ena halvan, och där är ett galler som ynglet trillar igenom. Stoppar du i honan för tidigt blir hon stressad och skjuter upp födseln, vet ej om detta är bra för vare sig honan eller ynglena i magen, En riktigt stor hona kan få upp emot 100 yngel

Men hur vet man när det är dags att stoppa i henne i yngelkaret ?
  • paret

Det är en eftarenhetssak, men när hon är väldigt rund och rundheten börjar gå bakåt.

• linamums

Nu skiter min black molly typ hela tiden. Är det ett tacken på att det närmar sig?

• linamums
    paret skrev 2013-04-06 16:50:54 följande:
    kanske

paret skrev 2013-04-06 16:50:54 följande:
    kanske

Brukar det bli så innan?
Svar på tråden Är detta en gravid black Molly? (Bild)