Inlägg från: Joppalojna |Visa alla inlägg
  • Joppalojna

vad ska jag göra.....

...har precis varit iväg med mitt nyinköpta 14 åriga fullblodssto för hältundersökning, tandvård och kiropraktik. Hon har bara stått i en månad för jag misstänkte att hon hade ont.

Resultatet: halt hf. Och vb. 3grader vf. 2grader samt 1,5 grader hb. Sen hade hon massa låsningar i ryggen och troligtvis artros. Hältan berodde troligen på förslitning trodde vet. Sen vid munkollen så trodde jag att jag skulle dö minst sagt, d va d värsta jag sett... Gigantiska hakar och tänderna såg ut som en berg och dalbana. Inte nog med det så hade en av hakarna gjort ett hål upp i motsatt tand ända upp till käkbenet misstänkte vet. Stackars häst säger jag bara... Funderar nu på hur jag skall göra? Behandla och hoppas hon blir frisk eller ta bort henne direkt ? : (

• Svar på tråden vad ska jag göra.....
  • Joppalojna

Jag har haft henne i 4 månader... Kollade inte upp henne innan då hon inte var särskilt dyr och jag ville bara rädda henne från en mycket dålig ägare... Jag frågade vet vad hon skulle gjort å hon sa att hon skulle ablivat för hon inte hade orkat me en massa behandlingar på en häst som troligtvis aldrig går att rida fullt ut igen... Hon är 14 år och det känns lite sent att köra in en häst som kanske ändå inte kommer att kunna köras pga. Hälta. Det kan ju vara så att väntan kommer från låsningarna i ryggen oxå. Kanske ska tillläga me att hon är 14 år och har gått löp som ung så risken för att hon är utsliten är stor säger vet. Jag är även hennes 10 ägare så hon har vandrat väldigt.

• Joppalojna

Nej det är ju just det.. för å veta exakt om det är förslitning så måste man röntga och det kostar en massa som försäkringen inte tar. Jag tänker låta henne vila i någon månad till men är hon fortfarande halt då, nu när ryggen är fixad så är det nog inte mer att hoppas på. Så tragiskt bara med en häst som haft ett så oroligt liv som henne. Hon är jättetrevlig för det mesta men då hon får ont så flippar hon totalt å kastar av eller bara springer över allt å alla...

Svar på tråden vad ska jag göra.....