Inlägg från: mammakalmar |Visa alla inlägg
  • mammakalmar

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Skulle också vilja vara med här.

Ålder:40
    Längd: 157 cm
    Startvikt:65,6
    Målvikt: 55
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Matdagboken, genom att skriva upp allt jag äter och få koll på vad jag äter samt inte äta godis, chips samt andra sötsaker under tiden, samt att varje ledig dag minst promenera en timme, jobbar som timvikarie och vet sällan hur jag jobbar innan
      Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndag
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Viktväktarna, ja massor
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Det funkar bra tills jag ska hålla vikten då tappar jag fokus, så jag har gått ner mina kilon tidigare och sedan fick jag ett skov i höstas och gick upp alltihopa när jag åt kortison och sedan har jag tyvärr gjort ett halvhjärtat försök igen med viktväktarna och denna gången gick det inte alls utan slutade med att jag vägde mer än jag gjorde innan jag började.

• mammakalmar

Det gick bra för mig första dagen, åt det jag tänkt mig och var ute och gick i ca 80 minuter. Hällde upp godis till yngste sonen som inte varit hemma i helgen och var inte ens sugen. Godiset står till och med framme på bänken, och jag känner att det är en bra övning för mig att ha det där för frestar det så kan alla se att det försvinner och då kan man inte dölja det för resten av familjen och bredvid står det vindruvor, bananer och clementiner som jag kan ta istället.

• mammakalmar

Måndag till onsdag har jag varit ute och gått, idag har jag jobbat mellan 7-15 och får se om det blir någon promenad efter maten men det är inte troligt. Imorgon jobbar jag 7-14 och det kan bli en promenad när jag kommer hem från jobbet det beror lite på hur trött jag är. Maten har jag skött, inget fikabröd, godis eller chips sedan i söndags och det går fortfarande bra. 

• mammakalmar

Det går bra med maten, inget sött sedan i söndags. Har jobbat några dagar nu och jag kan hålla mig från fikabrödet på jobbet.
    Jag har promenerat måndag - onsdag igår så jobbade jag till tre och sen skulle det fixas lite hemma och handlas sen på kvällen skulle jag hämta sonen vid tio men tåget var försenat så han kom inte förrän vid tolv i natt så jag kom i säng vid halv ett och sen gick jag upp vid halv sex eftersom jag skulle jobba idag så nu är jag helt slut. Jag får se om jag orkar gå ut en runda efter vi har ätit, men imorgon blir det en långpromenad innan jag ska börja jobb vid halv fyra.

På måndag tänkte jag ge mig iväg till gymmet igen, det var länge sedan nu, allt för länge sedan. Ska försöka att gå dit åtminstone två gånger i veckan och sedan vanliga promenad och stavgång både med vanliga stavar och bungypumpstavar. 

• mammakalmar

Det går fortfarande bra för mig, har tagit det lite lugnt på motionsfronten då jag jobbat ganska mycket de senaste dagarna, men i morgon är det full fart igen. Som det ser nu så jobbar jag inte så mycket som jag gjort den här veckan som varit. Eftersom jag är timvikarie i vården så är det ganska vanligt att man jobbar mycket helger men är ledig i veckorna så därför var det skönt att vara ledig idag, utan att nån ringde vid kvart över sex och ville att jag skulle jobba så det blev riktig sovmorgon idag. Sen var jag och handlade mat för veckan som kommer och nu ska jag ta det lugnt och bara vara några timmar med en god bok och min familj för det måste man också tänka på att inte klämma in för mycket för då blir det lätt bakslag.

• mammakalmar

Resultat efter en vecka -1 kg idag stod vågen på 64,6 istället för 65,6. Idag blir det städning här hemma och en långpromenad med bungypumpstavarna på eftermiddagen.

Maten går fortfarande bra, är faktiskt inte sötsugen längre utan försöker äta mellanmål för att inte få blodsocker dippar, men det kan vara svårt när man jobbar inom vården ibland. 

• mammakalmar

Jag använder matdagboken när jag reggar maten och där har jag lagt mig på ett kaloriunderskott på 500 kcal och det brukar jag klara, så även idag. Motionen idag blev knappt en och halv timme stavgång innan det var dags att köra iväg och jobba några timmar.
    Idag har jag för första gången ätit något med socker till maten, det serverades nämligen ugnspannkaka på jobbet som kvällsmat och jag tog lite hallonsylt till, annars så har jag inte rört något med socker i eftersom jag vet att det triggar igång mitt sötsug, men som tur väl är så blev jag inte sötsugen idag på jobbet. Däremot var jag sötsugen efter lunch idag och då tog jag lite nötter istället, kunde nästan ha gjort vad som helst för lite glass men jag tänkte att det var det inte värt.

• mammakalmar

Nä jag väger inte heller maten slaviskt, det går ju inte när man äter på jobbet tillsammans med de gamla. Och eftersom jag är plusmedlem så kan jag använda deras app som är väldigt enkel och bra, kan lätt regga vad jag ätit på jobbet.

• mammakalmar

Idag har jag ätit glass men ändå hållt mig till de kalorier jag ska äta, jag valde att göra ett avsteg idag på grund av att jag hade hemsk huvudvärk och kände att jag behövde få i mig något extra gott. Har dock jobbat trots huvudvärken eftersom den var bättre på eftermiddagen. Har inte motionerat något idag på grund av jobb och huvudvärken som jag hade nästan ända fram tills jag skulle till jobbet.
    Ska jobba i morgon med så det blir inte mycket till motion i morgon heller men lördag är jag ledig och då ska jag försöka att komma ut en stund när mina tonåringar har vaknat så att sambons dotter vet att någon är hemma om det skulle vara nått. 

• mammakalmar

Idag kommer det att bli en kort promenad från där jag ska lämna bonusdottern på hennes aktivitet och in till stan och tillbaka när det slutar, för att köpa nya gummifötter till mina stavar för de gamla är utslitna.
    Sen ska jag också titta på skor till bonusdottern och efter hennes aktivitet ska vi hämta mat på McDonalds och jag tänkte ta en sallad men hoppa över salladsbrödet och krutongerna, samt ta en ramlösa till. Barnen kommer sen ikväll att äta chips men jag tänkte hålla mig till popcorn. Behöver titta efter en snyggare vårjacka till mig också.

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor