skogsvitter skrev 2013-03-28 13:21:20 följande:
Ursäkta men hur får ditt barn ens tag i en livsfarlig kniv? Det är ju där jag skulle börja, i så fall... föräldraskap handlar om att vara där barnet är, på den nivå barnet befinner sig. Detta rör sig om ett beteende som började när hon var en liten bebis, 11 mån är ingenting det är helt omöjligt för så här små att förstå rätt och fel, farligt och ofarligt, varför de får eller inte får. Att se till att barnet inte utsätter sig för fara känns extremt grundläggande, faktiskt så självklart att jag inte trodde att det öht skulle behöva diskuteras...
Så ingen annan på denna planet kan tänkas ha en vass kökskniv på köksbordet(diskbänken (utom räckhåll från golvet) när barnet sitter i matningsstolen så att barnet kan få syn på det? Jag sa aldrig att hon fick tag på kniven men kan vara just den hon fått för sig att hon vill ha. Ingenting annat duger och jag ryter inte åt henne och säger inte nej, utan försöker fortsätta få henne att äta. Men låter henne inte få kniven, kan resultera i att hon blir förbannad o slänger sig bakåt så att hon slår huvudet i stolsryggen. Som sagt är nog inte nivån hög här när man blir tvungen att förklara sig med ett så här långt inlägg att barnet faktiskt inte får tag i knivar...
Men fortfarande enligt ditt resonerande så ska barn få göra exakt så som de vill oberoende på om det är farligt för de eller inte. Tycker fortfarande att det är bland det dummaste jag läst.
förväntansfull85 skrev 2013-03-28 11:18:58 följande:
Det är inte tipsen i sig jag reagerar på utan sättet man skriver dom på. Tycker inte ett tips där man bara ska "låta barnet få som det vill" är ett bra tips och jag har väl rätt att ge både negativ och positiv respons?
Förstår dig fullt. Jag reagerade också på sättet vissa här skriver. Det är inte råd o tips utan det är pekpinnar som man faktiskt kan klara sig utan.