Inlägg från: EllieW86 |Visa alla inlägg
  • EllieW86

Nödvändigt att byta ut en hona innan försäljning?

Hej på er,

det är så att vi har två praktrosellor som vi har kommit fram till är två honor. Vi har nyligen fått veta att vi ska ha barn i november och måste då sälja dessa för det funkar inte med alla dessa frön på golvet och runt buren, gallskriken emellanåt så man inte får sova osv.

Men nu funderar jag på om vi för fåglarnas skull ska byta ut en hona så att de får sitta hona+hane? Vi har möjligheten att göra det med Arken Zoo som har en hane inne i butiken nu och i såna fall så ska de beställa en till. De verkar må bra tillsammans, bara det att den ena jagar bort den andra ibland och den är i väldigt underläge men annars så. 

Nödvändigt att byta? 

• Svar på tråden Nödvändigt att byta ut en hona innan försäljning?
  • EllieW86
    Swinger skrev 2013-03-27 06:46:05 följande:
    Tvivlar på att det blir lugnare med skrik och frö bara för att du byter ut en hona med en hanne. Min erfarenhet är att burfåglar / papegojfåglar kan lugna och dämpa sig ett tag vid större förändringar men att dem brukar ramla tillbaka till det vanliga ganska fort.  Har genom åren haft en del parakiter, ett ar kakaduor och blåpannad amazon.
    Nej, alltså vi ska sälja dom i vilket fall även om dom slutar skrika, p g a både platsbrist och sen att det känns lite ohygieniskt med fågelbajs och grejer. 
    dogcatbird skrev 2013-03-27 08:10:13 följande:
    De vill ju bara kunna sälja två par! Ni hade ju också tänkt er ett par, om jag inte fatta fel?
    Osäkert om det påverkar dina fåglar i positiv riktning. Men kanske ser de att den ena är hunsad och utgår från det. De tror kanske att den hunsade får det bättre med en egen hane. 
    Det är ju vi som sagt att vi vill byta för att den ena honan är så undergiven, tänkte att bägge två kanske mår bättre om de får en egen hane, innan vi säljer.

• EllieW86
    dogcatbird skrev 2013-03-29 08:38:30 följande:
    Säkert mår hon bättre om hon får en egen hane! Härligt att ni tänker på fåglarna och hur de ska få det i fortsättningen fast ni inte ska ha dem kvar. Jag önskar att fler tänkte så och inte att fåglar var "slit och släng":
    Vad snällt!
Svar på tråden Nödvändigt att byta ut en hona innan försäljning?