skadad domherre
Äldsta sonen på 6 år har just hittat en skadad domherre ute vid garaget och är helt förstörd. Finns det nått man kan göra eller är det bara låta naturen ha sin gång?
Äldsta sonen på 6 år har just hittat en skadad domherre ute vid garaget och är helt förstörd. Finns det nått man kan göra eller är det bara låta naturen ha sin gång?
Beror ju på vad som hänt. Om den t.e.x flugit in i nåt går det rädda den om det inte gått för lång tid. Har jag gjort med 7 småfåglar,några av dem domherrar. Lägg ned den försiktigt på en handduk/filt och vira lite löst runt den,sätt ner den i en kartong/låda,ställ den varmt och lugnt och låt den vara ifred. Titta till den om en timme,ser du antydan till liv och rörelse ställ den i hallen eller garageporten så den ser och kan flyga ut. Egentligen ska de ha nattat nu,men den kan flyga ut till närmsta träd om den är okey och ser nåt träd. Annars kommer den bli jätteräddd om den piggar på sig,men inte kommer ut. Jag räddade en domherrehona som troget satt utanför huset tills morronkvisten,men då flög hon iväg.
Hur skadad?
Kan den inte flyga slår du ihjäl den.
Ta tag runt kroppen och slå huvudet hårt mot något. Nacken på fåglar är inte stark, så det går lätt.
Är den bara omtöcknad kan du göra som ovan. Mörk låda över natten och värme. Det kan vara så att den bara är i chock och då kan det funka.
Kom ihåg att du inte får ha ett vilt djur längre än 24? timmar i fångenskap.
Att låta den självdö är ett alternativ men sådant har jag svårt för.
Problemet är ju att även "bara" chockade fåglar kan se nästan döda ut och bara ligga där utan minsta sprattel nånstans. Jag har förlorat endast en pippi av dem jag försökt rädda och det var en koltrast. De små har på sin höjd blinkat med ena ögat de flesta,men piggt flygit iväg efter max 2 timmar som längst.
Skadad hur?
den sitter intryckt i ett hörn utanför garageporten. Jag har jättesvårt för fåglar som inte flyger och skulle inte våga ta i den så jag vet inte hur skadad den är. Den satt vid fågelbordet ca en timme tidigare och flög då upp på garagetaket. Vi noterade den för den var så tjock.