• Coccolina

Gallsten!!!!!!

Jag opererade mig i oktober, UNDERBART!!! Ja inte själva operationen men att slippa anfallen!!! Hade 15 anfall där nästan alla slutade med ambulanstransport och morfin(eller ja spasmofem) När de väl opererade mig så var jag så slut så jag som annars har manisk läkar-sprut- och operations skräck längtade in till operationen!!

Ärren är ingen fara med... kom bara ihåg att plåstra om såren ordentligt som de säger till dig att göra... jag missade det ena såret och det har blivit lite blåfärgat och buktande... De andra syns knappt!! (eller ja det i naveln är väl också lite blått... men ja... det syns ju inte:-P

Jag skulle egentligen åkt hem samma dag som operationen men jag kände mig inte trygg med det så de lät mig få sova kvar...     

Oroa dig inte operationen är lätt värt det hela   

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Saabbii skrev 2013-03-22 19:55:34 följande:
    Tack för alla svaren! Ush åkte in en gång akut men väl framme på akuten hade anfallet avtagit och jag mådde bra igen.....! 

Vissa anfall höll i sig bara 20-45 min... men har haft anfall när jag inte kunnat stå, gå prata, kommunicera utan bara skrek av smärta i 2-3 timmar.......
  • Coccolina
    sophiie skrev 2013-03-23 00:08:14 följande:
    Blir så frusterad, hur får ni operationen? Får anfall mer eller mindre varje vecka. Lever på rostat bröd. Sist jag var på akuten var i måndags då spasmofen inte hjälpte.
    3 månaders väntetid är det för en operation, enligt brevet jag fick från Ersta sjukhus.
    Jag har en 8 veckors bebis, 3 årig dotter som min son på 13 år får ta hand om under mina anfall. OM gubben inte är hemma..Jag blir helt väck.

Och lite OT men blir så frustrerad vill också opereras!! NU!!!

Man skall vara garanterad operation om man fått en viss mängd anfall.... Jag höll på att gå under och blev satt på kö till operation... trodde att det skulle ta 5-8 veckor efter möte med kirurgen för att sättas på kö... Men när jag väl träffade kirurgen så fick jag tid redan dagen efter.... Började gråta av lättnad...

Om du nu står på kö för operation sök på nätet om det är kortare väntetid på andra sjukhus... i Kungsbacka utanför Göteborg var det som sagt 5-8 veckor....kortast väntetid i Halland... Du tjänar på att googla och be om att få opereras på ett annat sjukhus!! Nu hade jag turen att bo där väntetiden var så kort... Hade jag bott i varberg så var det 8-14 veckors väntetid... och i Halmstad mer än så... för att inte tala om inne i Göteborg.... Så googla så kanske du kan hitta kortare väntetid i närheten!! 
  • Coccolina

Jag kunde gå lite lätt efter några timmar, inga lyft ALLS de första dagarna inte ens en tallrik kubde jag lyfta, sen order om inga tunga lyft de första 2 veckorna samt påpekan att undvika dem i möjligaste mån i tre månader då man räknas som ny opererad så länge. Det vanligaste är att man ju åker hem samma dag om man inte får komplikationer. Dock tex Pernilla Wahlgren skrev ju om hur hon åkte in natten innan op och hem dagen efter (bra att vara kändis) jag hade uttryckt stark oro och fick därför stanna över natten, i samma rum som mig låg en annan gallstenspatient och hon var där 2 nätter pga att hon reagerade illa på narkosen. Ont i axeln får man tydligen av hur de lägger en och gasen, väldigt vanligt

• Coccolina
    sophiie skrev 2013-04-03 15:47:31 följande:
    Wiiee imorgon ska jag till Ersta sjukhus för ett läkarbesök !!! De hade fått in min andra remiss från akuten och de godkände min förtur.. Längtar ;)

Skönt för dig!!! Hehe jag fick op tid dagen efter mitt besök hos kirurgen för de ville plocka det så snabbt som möjligt innan jag blev sämre och när jag inte hade ett anfall!
    nuharjagbytt skrev 2013-04-03 20:38:48 följande:
    Vad bra hoppas det blir operation snart!

Själv har jag lite dåligt samvete över att jag som inte har så stora besvär har operationstid. Men de opererar ju helst när det inte är infekterat.

Jo de vill ju det av flera anledningar. De tar den helst inte under ett anfall eftersom kroppen är under stress då och det gör operationen lite mer riskfylld. Samt att om det går så lång att det är ordentligt inflammerat så kan de behöva öppna ordentligt istället för att kunna ta med titthål...

Jag hade massor med små gruskorn när de opererade mig och jag kände mig jätte töntig när jag såg min sänggrannes som var en stor sten... Men kirurgen sa att det faktiskt är värre med de små stenarna då de lättare reser upp i gallgångarna och blockerar levern... och får man lever skador så är det myyycket värre... Men kändes snopet att de var så små när jag hade haft så ont:-S (hade visserligen många tydligen... men ändå....   

• Coccolina
    sophiie skrev 2013-04-04 15:21:23 följande:
    Träffade läkaren som godkände en op, så fort som möjligt. Fick då träffa sköterskan som skulle boka in tid för op. Hon skickade först upp mig till provtagningen, gick därefter tillbaka till sköterskan. Då blev det stopp, fanns ingen ledig op tid till mig. Hon visste inte när, kallelse kommer att skickad ut. Få kom tårarna, tackade för mig och gick .. Blev såå besviken

Gud vad jobbigt!!
    Som sagt du kan be om att få bli opererad på annan ort!! Titta tex på den här sidan!
    http://www.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaentetidslaege
    http://www.omvard.se/sjukdomar/gallsten

Kortast vänte tid är det i Värmland enligt den ena sida och enligt den andra sidan Värnamo, och Oskarshamn...

Du har rätt som patient att välja vårdenhet!!  

• Coccolina

Om du står på listan så borde din vänta logiskt sett vara 2 veckor då.. (redan träffat läkare ju!) Håller tummarna för dig! AAah så gruset är inte bara farligare men gör också mer ont... förklara mycket....var ju borta av smärtan i timmar och ingen medicin verkade funka.

Svar på tråden Gallsten!!!!!!