• pellepelle

sambo vill ge syster ägg, jag vill inte.

Om det vore din bror som var i samma sits, med en fru som har bra ägg men hans spremier är sjuka. Hade du då kunnat tänka dig att hjälpa honom - eller hade du skickat dem till en donationsbank?

• pellepelle
    qinq77 skrev 2013-03-22 13:52:18 följande:
    nej jag är rätt säker på att de sagt att det skulle bli hennes ägg. Antagligen har de kollat upp det redan. Visst skulle det göra skillnad på sätt och vis men jag är faktiskt emot det ändå.  Ingen aning om vad min sambo säger om det heller.
    Men hur skulle du som sagt ställa dig till mitt tankeexperiment om det gällde din bror (eller en hypotetisk bror om du inte har någon)?
    Vore intressant att veta för att kunna förstå hur du tänker och vad som gör dig osäker i denna fråga.
  • pellepelle
    qinq77 skrev 2013-03-22 15:09:07 följande:
    Hej Pelle och tack för svaret.

Jag har en äldre bror och jag antar att jag skulle bli smickrad och känna mig hedrad eller hur man nu säger om han skulle fråga mig en sån sak. Jag kan dock säga med 100% säkerhet att jag inte skulle göra det för jag vet att jag aldrig skulle se det barnet och endast känna mig som en farbror. Det skulle alltid finnas nån extra känsla för barnet. Jag tror också att det skulle lägga sig som en kil mellan mig och min bror.
    Skulle jag våga fråga hur det är med barnet utan att lägga mig i och så vidare. Skulle han vilja lämna barnet till mig för att leka med sina kusiner osv. Jag tror att det omedvetet skulle bli nån slags barriär mellan oss om vem som är den "riktiga" pappan. Åtminstone skulle jag vara rädd att han skulle känna så. 
    summeringen är att det skulle bli alldeles för komplicerat och jobbigt.
    OK

Så det du är orolig för är egentligen relationen mellan din fru och hennes syster. Inte relationen mellan dig och henne? För jag fick uppfattningen av ditt första inlägg (genom att läsa mellan raderna) att du kunde känna oro för att du skulle känna svartsjuka både gentemot det nya barnet och mot systerns kille.Men då är det ju skönt att det inte är så.

Men om det endast är relationen mellan sambon och systern du värnar om är det ju i allra högsta grad oegoistiskt. Snarare nobelt. Har du pratat med de båda om varför du är emot det hela och vad säger de om dina tankar? Vad säger era och systerns barn?
Svar på tråden sambo vill ge syster ägg, jag vill inte.