• Amoureux

Hur långt i förväg får man reda på när inskolningen blir?

Jag har ansökt om att min son ska få börja inskolas på dagis i början av augusti, men hur långt i förväg får jag reda på när det blir mer exakt?

• Svar på tråden Hur långt i förväg får man reda på när inskolningen blir?
  • jEnNiK

Brukar vara 3 månader innan man ansökt om plats. Vi får besked i maj om byte och inskolning på våra små. Ansökt om plats 1 aug...;)

• Dixie

Det är olika för olika förskolor, vi fick besked i feb när sonen skulle börja i aug.

• Christi38

Vi hade ansökt om plats med inskolningsstart januari 2013, i oktober fick vi plats på vårt andrahandsval. Vi tackade efter ett besök ja till platsen men valde också att stå kvar på förstahandsvalet. Nu i mars fick vi plats på det dagiset med start i maj.

Så det är nog olika i olika kommuner.

.

• jEnNiK

Oj vad olika det är;) Jag trodde nästan att det var samma överallt..

• Gumsegumsan

det beror på när under året man vill börja. söker man start i augusti så kan man få besked 6 månader innan, som vi fick. Detta beror ju på att kommunen vet hur många platser som per automatik släpps när barn ska vidare till förskoleklass.

Söker man under övrig tid på året så kan det se annorlunda ut eftersom det då inte släpps platser naturligt så att säga

• Anne69

Vi bad om att få plats from en viss dag och det fick vi också. Förvisso i augusti och ungefär i samband med skolstarten, men helt i enlighet med våra önskemål alltså.

Svar på tråden Hur långt i förväg får man reda på när inskolningen blir?