Stort barn....
bevmalin skrev 2013-03-22 09:46:11 följande:
Har fått veta att bebis kommer väga minst 4500 g om jag går 40 veckor. Eftersom jag gått över med de andra två är jag orolig att han kommer vara stor.Kan man bli igångsatt tidigare pga stort barn?
Ja du har rätt till tidig igångsättning eller planeradsnitt innan om du önskar det.
Men inte alltid man får nämligen.
Jag fick en dotter på 4140g och 52cm v 41+1 född vaginalt då komlikationer 24 tim .
Jag fick planeadsnitt vecka 41+2 efter TUL som man gjorde så pass sent då bm var störd i huvudet som vägrade ge mig innan. Så i vecka 41+0 fick jag TUL som vissade sig att han var 4885g så 2 dagar efter planeradsnitt då överläkaren visste att han skulle bli större och jag fick inte bli igångsatt. Han var 5810g och 62cm när han kom ut vecka 41+2 med allvarliga komplikationer.
När jag väntade tredje barnet då i danmark så fick jag tidig TUL vecka 35+5 som vissade sig att han redan var 3890g stor för tiden så jag fick samma dag prata med bm och överläkaren som sa antingen igångsättning men då vänta till BF+1 eller bli snittad 2 veckor innan BF.
Så jag gjorde planeradsnitt 8 dagar efter 2 veckor innan BF så BF-15 fick jag snitt vecka 37+5 och han var 4150g och 51cm han skulle vara på BF dagen ca 5,600g enligt läkaren .