• metbäcksfru

ivf. 7e ägget insatt o inget pluss någon gång!??

Kämpa på! Plötsligt händer det! (ja nu låter jag som Triss-reklamen jag vet)

Min historia ser ut så här:
    När jag var 39½ år fick jag veta att jag inte kan bli gravid på vanligt vis och blev remitterad till fert.mottagning där vi blev godkända för landstingsbetald IVF.

IVF I: Gjordes april 2012 med långa metoden och Menopur. Resultatet vid ÄP blev 7 ägg varav 3 befruktades. Fick ett 2-dagars tillbaka men inget plus. De två som långtidsodlades blev inte tillräckligt bra för att frysas heller. 

IVF II: Gjordes i aug/sept 2012 med långa metoden och Menopur. 40 år fyllda. Under sommaren tog jag extra E-vitamin förutom den vanliga Folsyran. Resultatet vid ÄP blev 5 ägg och 5 befruktade. Fick tillbaka två st 2-dagars med toppbetyg och resterande tre långtidsodlades. Ett av dessa fick toppbetyg och ligger i frysen och väntar.
    Dessa två insatta ägg resulterade i en graviditet med ett foster! Dock upptäcktes på RUL i vecka 19+0 en mycket allvarlig och ovanlig avvikelse/hjärnskada på vårt barn och vi fick avbryta graviditeten. Så den 30/12-12, i vecka 20+6, födde jag vår son John stilla...  

IVF III: Gjordes nu i mars/april 2013. Har fortsatt med mitt extra E-vitamin förutom Folsyran och än en gång långa metoden och Menopur. På detta ÄP fick vi endast ett (1) ägg men det befruktades och fick toppbetyg efter två dagar så nu ruvar jag detta. Har TD nu på söndag så då får vi se hur det har gått!
    Den här gången använde de EmbryoGlue när de satte tillbaka ägget och så fick jag Trombyl att ta varje dag. Blir det ett plus så ska jag fortsätta med Trombyl fram till UL sade de.

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • metbäcksfru
    Anonym (ivf) skrev 2013-05-08 12:32:40 följande:

Åh va spännande hur gick det?? Tack alla va goa ni är <3
    Det blev ett plus även denna gång, men tyvärr så stannade det av i vecka 6+0 ungefär så det blev ett MA av det hela. Så nu har kroppen gjort sitt och stött ut det lilla pyret Rynkar på näsan.
    Känns ledsamt såklart, men samtidigt så vet jag ju att kroppen gör så när det är något som är galet med embryot - och med tanke på det som hände oss gången före så anser jag att kroppen gjort "rätt" den här gången och avbrutit det hela i tid. Att få veta först i vecka 19+0 att något är galet - det vill jag inte vara med om en gång till!

Vi har ett ägg kvar i frysen och planen är att ta det i höst - om det klarar upptiningen vill säga. Det visar sig... 
  • metbäcksfru
    Anonym (ivf) skrev 2013-05-31 11:07:37 följande:
    Ska in på äp nästa vecka, har menopur denna gången har haft en annan sort innan.
    Men kläkaren fråga hur jag käne inför att sätta in 2 ägg i taget, shit kunde dom inte ge mig ett enklare val...
    Tänker att som jag såg ovan att jag hade fel medicin dom andra gångerna att denna gången kanske jag fick rätt och det fäster. Tvillingar är ingen önskan då min man jobbar borta på veckorna. Men önskan till barn är stor.
    Åhh hjälp mig vad hade ni gjort tjejer???
    Vid vår andra IVF så satte de in två och jag blev gravid för allra första gången - dock var det bara ett som tog sig. Det andra absorberades/försvann.
    Vi tog risken och det var en självklarhet för oss då vi inte har så många chanser på oss längre p g a min ålder. Tyvärr så fick vi ju avbryta den gången p g a en allvarlig o mycket ovanlig avvikelse och jag födde vår änglason John i vecka 20+6 den 30/12-12. 
    Tanken var att vi skulle ha fått två igen nu i mars när vi gjorde vår tredje IVF, men då fick vi ut bara ett enda ägg så det sket sig. Och detta enda blev det MA av.  

Risken är ju som sagt stor att det blir två barn, men rätt ofta så blir det bara ett - så det är en svår fråga att ta ställning till särskilt om du vet att du kommer att vara ensam på veckorna efter att barnet/barnen är födda. Jag skulle definitivt ta chansen till två igen - men det är jag det! 
Svar på tråden ivf. 7e ägget insatt o inget pluss någon gång!??