• Mikaelaaa

LCHF, low crab eller fitnessfighten?

Ni med erfarnhet, hur mycket gick ni ner? Vad gjorde ni mer än åt LCHF/low crab? Promenader, styrka, zumba etc.
    Jag ska börja nu och är peppad till tusen. Mitt mål är att gå ner 10 kg till slutet av maj. Det är 1kg i veckan, är det orimligt? 

Ni som kört fitnessfighten. Är det värt det? Har provat en gång men man äter ju hela tiden!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 21:10
    *low carb

• Svar på tråden LCHF, low crab eller fitnessfighten?
  • Ordis

Låg krabba?

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • MissGrimm

Har jämfört lchf och fitnessfighten. 

FF:
    + Man får äta hela tiden =)
    + Man äter lite av allt (utom socker och fett)
    + Kort tid, man orkar hålla sig strikt hela månaden
    - Om det kör ihop sig med mat och träningstider (åt två timmar för kampsporten, 90 min stenhårt pass) så kan du vänta dig ett blodsockerfall som gör dig mer eller mindre handikappad.
    -  Man måste äta HELA tiden, annars kommer blodsockerfall som ett brev på posten.
    (- Jag kände att träningen inte var tillräckligt utmanande, men det går säkert att få ett bättre anpassat träningsprogram om man ber om det.)

LCHF/NCHF (fakir)
    + Lättare att bygga muskler, oavsett kaloriintag (annars är det ju ofta bulk/diet som gäller)
    + Inga blodsockerfall
    + Minskat sug på sötsaker
    + Inga problem att gå utan mat länge, och ändå orka träna
    - Mindre portioner - om man gillar att äta mycket mat så kan det vara lite knepigt att få rätt storlek på portionerna
    - Omställningsbesvären kan vara vidriga om man som jag har en historia som sockermissbrukare
    - Kan vara svårt att komma tillbaka på banan om man gör "avsteg" eftersom omställningsbesvären kan komma tillbaka.
    - Fakirkosten kan bli väääldigt långtråkig.

Läs gärna på www.primalscienista.com
    Hon jämför kolhydratsdrift och fettdrift väldigt bra och med vetenskapliga belägg. Dessutom massor av träningstips. Även mycket information om hormoner och vad som händer i kroppen vid olika typer av kost.
    Jag bytte från LCHF till FF och fick stora problem med blodsockret. Började läsa hennes blogg och gick tillbaka till LCHF. Kör fakir-kost (nolla kolhydraterna) och tycker att det ger samma effekt viktmässigt som FF, fast med mindre träning (tränar 2-3 ggr/vecka). 

• MissGrimm
    MissGrimm skrev 2013-03-19 23:23:04 följande:

FF:
    - Om det kör ihop sig med mat och träningstider (åt två timmar för kampsporten, 90 min stenhårt pass) så kan du vänta dig ett blodsockerfall som gör dig mer eller mindre handikappad.
    -  Man måste äta HELA tiden, annars kommer blodsockerfall som ett brev på posten.
    (- Jag kände att träningen inte var tillräckligt utmanande, men det går säkert att få ett bättre anpassat träningsprogram om man ber om det.)

LCHF/NCHF (fakir)
    + Lättare att bygga muskler, oavsett kaloriintag (annars är det ju ofta bulk/diet som gäller)
    + Inga blodsockerfall
    - Mindre portioner - om man gillar att äta mycket mat så kan det vara lite knepigt att få rätt storlek på portionerna
    - Omställningsbesvären kan vara vidriga om man som jag har en historia som sockermissbrukare
    - Kan vara svårt att komma tillbaka på banan om man gör "avsteg" eftersom omställningsbesvären kan komma tillbaka.

Hon jämför kolhydratsdrift och fettdrift väldigt bra och med vetenskapliga belägg. Dessutom massor av träningstips. Även mycket information om hormoner och vad som händer i kroppen vid olika typer av kost.
    Jag bytte från LCHF till FF och fick stora problem med blodsockret. Började läsa hennes blogg och gick tillbaka till LCHF. Kör fakir-kost (nolla kolhydraterna) och tycker att det ger samma effekt viktmässigt som FF, fast med mindre träning (tränar 2-3 ggr/vecka). 
    Med "jämfört" så menar jag naturligtvis att jag har testat båda och det här är min personliga utvärdering.
  • Mikaelaaa
    MissGrimm skrev 2013-03-19 23:23:04 följande:

FF:

-  Man måste äta HELA tiden, annars kosnläsa o ckerfall som ett brev på posten.

LCHF/NCHF (fakir)

+ Inga blodsockerfall

Tack snälla det hjälpte mycket!! Ska gå in o lösa där :)
Svar på tråden LCHF, low crab eller fitnessfighten?