• Linneasmamma10

Kastrering av honkatt

Hej, förra veckan i onsdags (13 mars) så lämnade jag in båda mina hon katter för kastrering. 
    Allt har sett jätte bra ut, och dom har inte brytt sig om såret överhuvudtaget.
    Men, igår morse upptäckte jag att den ena katten hade fått två stycken stora "blåmärken" (sebild) bredvid operationssåret. 
    Och imorse såg jag att det hade kommit en liten prick till, så jag ringde till veterinären.
    Fick åka in och visa upp, dom sa att det kan vara början på en infektion. Eller att det berodde på klämmorna till duken som dom sätter under operationen. Katten fick iallafall metacam och antibiotika. 
    Kan tillägga att dom sa att det är mitt fel att det blivit en infektion under huden.  Hur undrar jag?

Senare idag upptäckte jag att det hade kommit en prick till ;/

Har letat på internet, pratat med två andra veterinärer (ingen hade tid idag) men hittar inget vad det kan vara. 

Nån som har varit med om liknande ?

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Kastrering av honkatt
  • rosyposy

Har inte varit med om liknande men har haft tre honkatter som kastrerats. Fattar inte heller hur en infektion skulle vara ditt fel, motiverade de inte det uttalandet alls?
    Har katten feber?

• Whitetrash86

Ser ut som en blödning under huden, hade inte oroat mig om det inte hade växt men eftersom det nu gör det hade jag velat kolla upp det.
    Vissa katter kan även ha olika former av blödarsjuka.  En del immunomedierade sjukdomar angriper kroppens egna röda blodkroppar och kan självfallet ställa till det efter en operation.

Kolla med vet. och ta blodprov för detta. 

• rosyposy

Kanske också be en annan veterinär på en annan klinik ta en titt...

• Linneasmamma10
    rosyposy skrev 2013-03-19 17:59:10 följande:
    Har inte varit med om liknande men har haft tre honkatter som kastrerats. Fattar inte heller hur en infektion skulle vara ditt fel, motiverade de inte det uttalandet alls?
    Har katten feber?
    Nej, eller dom tyckte väl att jag skulle ha tvättat såret, men jag tycker själv att såret ser ( och har alltid sett ) fint ut. Och det står i hemgångsrådet att man inte ska tvätta såret. Och katten har inte slickat, kanske hon nuddat med tungan, det vet jag inte. Men hon har inte slickat intesivt på det. 
  • Linneasmamma10
    Whitetrash86 skrev 2013-03-19 17:59:25 följande:
    Ser ut som en blödning under huden, hade inte oroat mig om det inte hade växt men eftersom det nu gör det hade jag velat kolla upp det.
    Vissa katter kan även ha olika former av blödarsjuka.  En del immunomedierade sjukdomar angriper kroppens egna röda blodkroppar och kan självfallet ställa till det efter en operation.

Kolla med vet. och ta blodprov för detta. 
    Precis, det var därför jag ringde i första hand, för att det såg ut som en indreblödning. 
    Men vad är blödarsjuka, och hur behandlar man det ?
    Har nämligen fått metacam och antibiotika utskrivet. Kanske kan det hjälpa med det eller ?

Jag tyckte det var konstigt att dom inte tog ett blodblod idag för att kolla om det verklingen var infektion, utan dom bara antog, och hoppas att det blir bra.  
  • Linneasmamma10
    rosyposy skrev 2013-03-19 18:00:28 följande:
    Kanske också be en annan veterinär på en annan klinik ta en titt...
    Jag ringde till två andra veterinärer och fick en tid imorgon om hon inte hade blivit bättre. Så det blir att åka dit imorgon om det är så att det fortsätter växa.  
  • nemo1

Vilken klåpare till veterinär, det var bland det största och fulaste ärr jag sett. Blir galen på veterinärer som bara daskar på med antibiotika i tid och otid utan att ta vare sig odling eller blodprover. Om inte katten verkar ha ont så ge inte Metacam, vissa katter blir väldigt påverkade av det. Bra att du går till en annan veterinär, jag skulle inte gå tillbaka till den första någonsin.

• Whitetrash86
    nemo1 skrev 2013-03-19 18:23:53 följande:
    Vilken klåpare till veterinär, det var bland det största och fulaste ärr jag sett. Blir galen på veterinärer som bara daskar på med antibiotika i tid och otid utan att ta vare sig odling eller blodprover. Om inte katten verkar ha ont så ge inte Metacam, vissa katter blir väldigt påverkade av det. Bra att du går till en annan veterinär, jag skulle inte gå tillbaka till den första någonsin.
    Så farligt ser inte ärret ut, lite stort kanske eftersom min hade mindre. Men fult är det inte!
    Dock verkar Ts veterinär inte vara den bästa som bara kastar på med Antibiotika utan att först kolla vad felet är. 
    Linneasmamma10 skrev 2013-03-19 18:08:42 följande:
    Men vad är blödarsjuka, och hur behandlar man det ?
    Har nämligen fått metacam och antibiotika utskrivet. Kanske kan det hjälpa med det eller ?
    Blödarsjuka är en rubbning som begränsar kroppen från att koagulera blod. 
    Beroende på vilken typ av sjuka katten har. Så behandlas det med preventiv, regelbunden intravenös injicering av faktorkoncentrat, som innehåller den koagulationsfaktor som kroppen saknar. Behandlingen är ofta livslång och målet är att patientens blod ska innehålla tillräcklig halt av koagulationsfaktor för att undvika blödningar.
     Verkar dock långsökt för din katt, men en blödning kan det helt klart vara och beroende på hur kraftigt den är så behövs den ju stoppas med att sy mer eller bränna. 
  • Linneasmamma10
    nemo1 skrev 2013-03-19 18:23:53 följande:
    Jag tycker inte heller att det är så snyggt, på någon utav mina katter. Dom brukar väl vara mindre såren. 
    Precis, jag förstår inte att dom kan skriva ut bara så där, inte första gången jag får antibiotika där nere, utan anledning. Gäller inte resistens för katter också ? 
    Allstå veterinären sa att hon hade ont, jag vet faktiskt inte om jag tycker det. Men hon är lite slö, och blev piggare efter att hon fått metacam hos veterinären. Så jag kör på det ett par dagar, får se hur hon förändras.  
  • Linneasmamma10
    Whitetrash86 skrev 2013-03-19 18:32:54 följande:
    Blödarsjuka är en rubbning som begränsar kroppen från att koagulera blod. 
    Beroende på vilken typ av sjuka katten har. Så behandlas det med preventiv, regelbunden intravenös injicering av faktorkoncentrat, som innehåller den koagulationsfaktor som kroppen saknar. Behandlingen är ofta livslång och målet är att patientens blod ska innehålla tillräcklig halt av koagulationsfaktor för att undvika blödningar.
     Verkar dock långsökt för din katt, men en blödning kan det helt klart vara och beroende på hur kraftigt den är så behövs den ju stoppas med att sy mer eller bränna. 
    Okej, tack för informationen. 
    Som du skrev så låter det långsökt, men det ska man ju inte ge sig tusan på. Hon är ju knappt ett år och har aldrig haft ett sår, så jag vet ju inte hur hennes blod koagulerar sig. Fast hon har ju inte blödigt mera än nödvändigt från såret. 

Jag är ju ingen veterinär, men jag hittade nån bild på en honkatt där man ser innuti. Och där dom två stora fläckarna är, där sitter äggstockarna, och där dom två små är, sitter livmodern.
    Jag hoppas verkligen inte att dom behöver öppna henne igen, man vet ju aldrig hur mycket det kommer att kosta i slutändan. 

Jag är väldigt tacksam för alla svar. Och jag hör av mig med vidare information.  
  • Marielst

Hej,

Hur har det gått? Min kisse har fått likadana fläckar före och sedan 3 veckor efter en bukoperation...de håller på och mörknar nu. Vi är villrådiga..Antibiotika, kortison, salvor...ser ut som en blödning under huden.

Svar på tråden Kastrering av honkatt