• Ramborg

Hur mycket makt kan ett ex ha???

sextiotalist skrev 2013-03-18 15:07:55 följande:
    Då ringer din sambo till familjerätten och ber om ett samarbetssamtal, under detta samarbetssamtal så gör de upp om ett umgängesschema, vägrar mamman att gå med på det, så tar ni det via tingsrätten.

Då kan, om mamman bryter mot umgänget, bli bötfälld. 

Exakt. Och vem han låter pojken träffa när han har umgängestid, det har exet inte med att göra.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (En hel del) skrev 2013-03-18 16:37:26 följande:
    Det där är en sanning som inte är helt sann. Mitt ex träffar en tjej som är under utredning hos socialtjänsten för barnmisshandel. Jag har fått OK från soc att åka och hämta mitt barn hos pappan om jag vet/misstänker att hon är där. Så länge jag åberopar oro som skäl så är det enligt  handläggaren jag har kontakt med helt OK. Jag kan till och med få polisassistans för att hämta barnet om jag vill.

Dock så kan jag inte hindra exet från att umgås med den nya på sin barnlediga tid och det gör jag inte heller.

Det har du rätt i såklart. Om det finns en oro för barnets välbefinnande när personen är hos pappan är det ju en annan sak.

Men som jag förstod TS tyckte exet mest att det var olämpligt att barnet träffade TS för att ... tja, för att hon tyckte det helt enkelt. Svartsjuka kanske? Och DET är inget som gör att exet kan lägga sig i vad pappan gör på umgängestid.
    42.
Svar på tråden Hur mycket makt kan ett ex ha???