• Svansan

barnkoppel

Hej

Jag tycker det är ok att använda sele/koppel som en säkerhetsåtgärd för att barnet inte ska springa IFRÅN föräldern vid situationer som kan vara riskfyllda, t.ex. vid väg eller annat.

Men att man måste vara noga med att inte använda det som ett verktyg för att dra barnet till sig. D.v.s om barnet inte följer med så får man ta itu med det på samma sätt som man hade gjort utan sele/koppel, som prata/lyfta/ta i handen eller vad som nu fungerar.

Hur barnet reagerar är nog en vanesak. Ha det på hemma först, så han/hon vänjer sig.

Jag har en sele från Barnens hus hemma (kommer inte på märket) för 99 kr. Den används när vi grejar i köket och vår lillasyster 1 år sitter i diskhon eller står på en pall. Då knyter jag fast henne i en sån här stång med hängare ovanför diskbänken, så hon inte ska ramla ner. Jag står givetvis nära, men det kan ju gå fort med sådana småttingar, precis som när man är ute.

Sen är det bara att försöka strunta i vad andra tycker, du vet bäst vad som är säkrast för ditt barn.

Svar på tråden barnkoppel