• c89

Unga mammor är inte dåligare än äldre mammor

sextiotalist skrev 2013-03-14 20:57:25 följande:
    Nu är jag i dina ögon en gammal mamma (men den jag umgicks mest med under min föräldrarlediga tid var en mamma som var 18, som hade en betydligt mer mogen inställning än vad du har)
    Nåja, jag är 50+ nu, och mitt barn är en tonåring, den här tanten ger järnet på dansgolvet, har en figur som många i din ålder skulle avundas över, käpp eller rullator använder inte ens min mamma eller mina svärföräldrar (alla är omkring 80).
    Ska jag chocka dig ännu mer, detta gäller samtliga mina väninnor (som nästan alla har fått barn efter 30). Dvs vi ser varken förjäkliga ut, vi är i så fin form att vi fortfarande kan ha det väldigt kul på dansgolvet och i motionspåret, gymet, slalombacken eller i skidspåret. Dessutom har vi även haft en förbaskat kul tid innan.

Dvs det du planerar att göra när dina barn är större har vi gjort innan och vi gör det när våra barn är större. Nej, det är inte framför dansbanden du träffar oss, utan på fester och annat.

Sist jag var på fest, så var jag hemma strax efter tre och uppe vid halvåtta. En annan väninna som var på samma fest visningstädade huset (nej, hon var inte hemma före mig)  

Så vi äldre mammor (och pappor) har krut i oss också, för övrigt så tror jag att just det att man skaffar barn sent gör att man åldras senare      
    Nu tycker jag förvisso att det är otroligt pinsamt med 50+ kvinnor som klär sig och partar som om de vore 20. Att ens uttrycka orden att man har en figur att avundas över när man är 50+ är tillräckligt pinsamt. 
    Hade jag varit tonåring och haft en 50+ morsa som dig hade jag skämts ihjäl.

Nu tycker jag förvisso att TS trådstart är pinsam den också. Det finns fördelar med att få barn i alla möjliga åldrar. Tyvärr finns det uppenbarligen nackdelar i föräldrar som beter sig som barn i alla åldrar också... 
  • c89
    sextiotalist skrev 2013-03-14 21:13:56 följande:
    Sorry att du tycker att jag, som älskar att dansa, är pinsam och att jag gillar att ge järnet på dansgolvet. Nu är jag uppvuxen med föräldrar som också älskade att dansa, så jag är van att se de i generationen ovanför mig ha det kul på fester och dansa. Nu dricker jag inte speciellt mycket.

Tycker du det är lika pinsamt när dina kolleger på jobbfester också dansa, jag arbetar på en arbetsplats med massor av ingenjörer och det är fullt ös på dansgolvet på våra fester, de yngsta är omkring 25, de äldsta nästa pensionärer och vet du, de dansar med varandra.

Är det pinsamt att vara stolt över att ha hållt formen etc.

Ja, jag är nog pinsam i dina ögon, civilingenjör som jag är, har ett kundorienterat arbete och jag använder högklackat och kjolar som slutar ovanför knät, tighta jeans och urringat.     
    Ja, jag tycker att hela din personlighet är pinsam. Stör mig tillräckligt på överförfriskade 20-åringar och det är onekligen inte bättre med likadana 50+are. Får bara upp en syn på allt för lättklädda i din ålder på en nattklubb jag var på för några år sedan i stan. Åmade sig på dansgolvet som om de vore med i en musikvideo. De hade säkert jätteroligt, tyckte att de var urläckra - precis som du, men jag tyckte bara att det var sorgligt. 
    Det är stor skillnad på att ha roligt och kunna släppa loss och att bete sig som en 20-åring. Det är inte pinsamt att ha hållt formen, men det är pinsamt att sitta och skryta om det på ett internetforum i en tråd startad av en lika pinsam person som drar allt och alla över en kam och ser prestige i att bete sig vårdslöst och omoget så fort barnen är större.
    Tom Araya skrev 2013-03-14 21:19:15 följande:
    Pinsam syn på hur det är att vara 50+.
    Har en person (ingen egen förälder) ganska nära som är ordentligt pinsam. Snart 55 år gammal. Festar som en ungdom och fotar varandra när det svingas toppar i bara BHn... Förälder är man hela livet, inte bara tills barnen kommer till en viss ålder och jag skulle skämmas ihjäl om det hade varit mina föräldrar som betett sig så, eller om min mamma suttit och skrytit om sitt utseende på ett internetforum.

• c89
    Tom Araya skrev 2013-03-15 14:18:26 följande:
    Som att inte 15, 20 och 25-åringar gör pinsamma saker!!?? Obestämd

Jag vet 50-åringar som är så jävla välbevarade och snygga att de borde ha högre rätt att skryta om sitt utseende (utifrån sin ålder såklart) än vilken 20-åring som helst.

Fattar inte du att 15-, 30- och 50-åringar kan ha skönhet på sitt sätt?
    De ska inte jämföras med andra som inte är i närheten av deras egen ålder!

Väx upp!
    Är du full eller?
    Jag tycker att det är pinsamt oavsett om det är en 20-årig mamma som beter sig som ett barn som när en 50+-mamma gör det. Har man barn så har man ansvar, det försvinner aldrig. Det handlar inte om att inte kunna släpps loss och vara rolig, det handlar om att man inte beter sig som en slampig 18-åring - oavsett ålder när man har barn.

Skönhet är inte heller problemet, men det är otroligt pinsamt - i synnerhet när äldre personer som borde veta bättre - sitter och skryter om sin kropp (som garanterat är slapp som alla andra "gamlingars" oavsett figur) i någon slags motargumentation mot en provokativ konflikt-sökare.

• c89
    Hannah76 skrev 2013-03-15 10:47:13 följande:
    Så ditt facit beror på en person? Så alla unga mammor är som ts då menar du? Det är ju den logik du tillämpar..
    Nej, har alla lässvårigheter här?! Obestämd

Läs om, läs rätt.

Sextiotalist skriver som om hon vore precis som alla andra tanter jag sett på nattklubbar och även i min närhet som också tycker de har jättefin figur, som också tror att de är jätteroliga och "ungdomliga" när de "släpper lös" när det egentligen bara handlar om att de klär sig slampigt, olämpligt, stör och skämmer ut sig - och sina barn.

Det finns en viss skillnad mellan att se bra ut och framhäva sina bra sidor och att klä sig som en 18-åring, på samma sätt som det finns en skillnad i att vara ungdomlig och att bete sig olämpligt för sin ålder och roll. 
  • c89
    sextiotalist skrev 2013-03-15 17:26:30 följande:
    Du kan vara lugn, jag beter mig varken slampigt, är full eller klä mig som en 18-åring (har aldrig betett mig slampigt, inte ens som 20-åring), min klädsel kan nog bäras av en från 30 och uppåt,
    Jag är förbaskat stolt över att jag har kvar min figur (som inte är det minsta slapp). Nej, jag beter mig nog som du anser att en mamma bör göra, det har jag aldrig gjort, jag har alltid varit full av energi och troligen kommer jag alltid vara så.

Om du anser att ge järnet på dansgolvet är samma sak som att vara slampig så är det din sak. 
    Nej, men då ber jag om ursäkt. Det var hur du formulerade dig och motargumenterade som gjorde att jag reagerade på att det lät både omoget och lika pinsamt som TS.

För att hålla sig till tråden så finns det bra och dåliga mammor i alla åldrar. 
  • c89
    fluu skrev 2013-03-15 19:05:25 följande:
    och c89..... vad gör det dig för ont om någon ät stolt och skryter lite? Herregud le med dem eller skit i det.
    Det gör inget ont och man får gärna vara stolt, men det jag från början uppmärksammade var att det är lika omoget att som 50+are sitta på nätet och tjafsa mot en uppenbart provocerande trådstart med argument som att man har en figur som en 20-åring borde avunda, att man festar som en ungdom och så vidare.
    Det visar ingen större mognad eller att man är bättre utifrån ett sådant inlägg från min synvinkel.

För övrigt så fick min mamma mig när hon var 16. Var sedan färdigutbildad förskollärare när jag precis fyllt fem. Då hade hon hunnit med både gymnasie, högskoleutbildning och att jobba extra. Bra och ansvarsfull. Jag var 23 när vi fick vårt första, anser mig ansvarsfull, i mammagrupper jag umgås med finns de som är lika gamla som min mamma nu (40) och de är lika bra dom. Ålder är bara en siffra.

Jag kommer dock ALDRIG festa som om jag vore 16 på hemmafest igen. Jag har barn och kommer alltid ha det och jag skulle därmed aldrig bete mig oansvarigt eller riskera att skämma ut dom på sådant sätt. Att jag hoppas att jag kommer vara ungdomlig i sinnet länge är inte samma sak som att vara omogen.
  • c89
    mewelbe skrev 2013-03-16 05:43:45 följande:

Om du skäms så mycket över vad folk du inte ens känner gör, ja då ligger ju problemet hos dig :) du verkar vara väldigt mån om att folk aldrig kan göra bort sig. Jag tror du själv inte vågar så mycket i livet! Det känns som att du är en typisk tjej som är en av anledningen till att många hellre umgås med killar. Du sitter och himlar med ögonen och viskar med dina tjejpolare när nån avviker och gör något du tycker är så "töntigt och pinsamt". Så verkar du vara i mina ögon. Gå och lägg dig.
    Kul att du inte har någon som helst insikt i andra människor, ingen empati osv.
    Det där var nog så långt ifrån mig som möjligt Flört Tungan ute 
  • c89
    EnAnonumius skrev 2013-03-16 12:59:53 följande:
    Ett tipps till dig c89:

Så kankse du slipper tycka att 50+ are är pinsamma som gillar att motionera med dans..
     Folk har verkligen stora problem med läsförståelsen på denna sida... Rynkar på näsan
Svar på tråden Unga mammor är inte dåligare än äldre mammor