Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Unga mammor är inte dåligare än äldre mammor

Nu är jag i dina ögon en gammal mamma (men den jag umgicks mest med under min föräldrarlediga tid var en mamma som var 18, som hade en betydligt mer mogen inställning än vad du har)
    Nåja, jag är 50+ nu, och mitt barn är en tonåring, den här tanten ger järnet på dansgolvet, har en figur som många i din ålder skulle avundas över, käpp eller rullator använder inte ens min mamma eller mina svärföräldrar (alla är omkring 80).
    Ska jag chocka dig ännu mer, detta gäller samtliga mina väninnor (som nästan alla har fått barn efter 30). Dvs vi ser varken förjäkliga ut, vi är i så fin form att vi fortfarande kan ha det väldigt kul på dansgolvet och i motionspåret, gymet, slalombacken eller i skidspåret. Dessutom har vi även haft en förbaskat kul tid innan.

Dvs det du planerar att göra när dina barn är större har vi gjort innan och vi gör det när våra barn är större. Nej, det är inte framför dansbanden du träffar oss, utan på fester och annat.

Sist jag var på fest, så var jag hemma strax efter tre och uppe vid halvåtta. En annan väninna som var på samma fest visningstädade huset (nej, hon var inte hemma före mig)  

Så vi äldre mammor (och pappor) har krut i oss också, för övrigt så tror jag att just det att man skaffar barn sent gör att man åldras senare      

• sextiotalist
    Kul skrev 2013-03-14 20:54:34 följande:
    Ingen som är bitter. Alla bara har fruktansvärt roligt åt dig.
    Det är mest synd om Ts och ännu mer synd om att hon försöker stå för alla unga mammor (som troligen letar för fullt  efter skämskudden)
  • sextiotalist
    c89 skrev 2013-03-14 21:04:14 följande:
    Nu tycker jag förvisso att det är otroligt pinsamt med 50+ kvinnor som klär sig och partar som om de vore 20. Att ens uttrycka orden att man har en figur att avundas över när man är 50+ är tillräckligt pinsamt. 
    Hade jag varit tonåring och haft en 50+ morsa som dig hade jag skämts ihjäl.

Nu tycker jag förvisso att TS trådstart är pinsam den också. Det finns fördelar med att få barn i alla möjliga åldrar. Tyvärr finns det uppenbarligen nackdelar i föräldrar som beter sig som barn i alla åldrar också... 
    Sorry att du tycker att jag, som älskar att dansa, är pinsam och att jag gillar att ge järnet på dansgolvet. Nu är jag uppvuxen med föräldrar som också älskade att dansa, så jag är van att se de i generationen ovanför mig ha det kul på fester och dansa. Nu dricker jag inte speciellt mycket.

Tycker du det är lika pinsamt när dina kolleger på jobbfester också dansa, jag arbetar på en arbetsplats med massor av ingenjörer och det är fullt ös på dansgolvet på våra fester, de yngsta är omkring 25, de äldsta nästa pensionärer och vet du, de dansar med varandra.

Är det pinsamt att vara stolt över att ha hållt formen etc.

Ja, jag är nog pinsam i dina ögon, civilingenjör som jag är, har ett kundorienterat arbete och jag använder högklackat och kjolar som slutar ovanför knät, tighta jeans och urringat.     
  • sextiotalist
    EllinorE skrev 2013-03-14 21:10:47 följande:
    Haaaaaa! xD Så fruktansvärt bra skrivet!

Oj, min mamma är 60+ och går ut och dansar med sin man och hittar på roliga saker!
    Jag bara hoppas att jag gör detsamma när jag är i hennes ålder. 

Sextiotalist, tycker det låter toppen!

Skål
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-03-14 21:19:15 följande:
    Pinsam syn på hur det är att vara 50+.
    Jag ser två utvecklingar, antingen ändrar hon uppfattning och har det kul själv då, eller sitter hon hemma och är allmänt bitter
  • sextiotalist
    Harmagedon skrev 2013-03-14 21:36:29 följande:

I rullator...
    Ts tillhör de jag uppriktigt sagt är orolig för, för om man tror att man som 50-åring sitter i rullstol, alternativt är värkbruten och tar sig fram med hjälp av en rullator och dessutom ser för jäklig ut, då förlorar man tron på de som är födda efter 1980. Hur sjutton ska de kunna försörja oss när vi som 90-åringar är ute på ytterligare en bussresa genom Europa
  • sextiotalist
    Felicia111 skrev 2013-03-15 07:11:45 följande:
    Haha vilken intressant tråd...

Jag var 16 när jag fick min första dotter och är nu 18 och väntar mitt andra barn :)!

Skulle inte säga att unga föräldrar är bättre men att jag tror inte det är kul/bra för barn att ha föräldrar över ca 35 :)

En helt lagom ålder som också är väldigt vanlig att folk får barn i är väl ca 25.

Men alla är redo/får läge vid olika tider i livet...

Synd om barnen i storstäderna, där många är över 35, det är synd om mitt barn och mina vänners barn, för vi var från 30 upp till 45 (ja, jag har en väninna och en bekant som fått barn, helt naturligt, vid 45).

Synd om barnen i vår släkt på min mammas sida, för där finns flera 35+-mammor.

När jag var 25 hade jag inte sällskap med någon och pluggade för fullt   
  • sextiotalist
    c89 skrev 2013-03-15 09:49:31 följande:
    Ja, jag tycker att hela din personlighet är pinsam. Stör mig tillräckligt på överförfriskade 20-åringar och det är onekligen inte bättre med likadana 50+are. Får bara upp en syn på allt för lättklädda i din ålder på en nattklubb jag var på för några år sedan i stan. Åmade sig på dansgolvet som om de vore med i en musikvideo. De hade säkert jätteroligt, tyckte att de var urläckra - precis som du, men jag tyckte bara att det var sorgligt. 
    Det är stor skillnad på att ha roligt och kunna släppa loss och att bete sig som en 20-åring. Det är inte pinsamt att ha hållt formen, men det är pinsamt att sitta och skryta om det på ett internetforum i en tråd startad av en lika pinsam person som drar allt och alla över en kam och ser prestige i att bete sig vårdslöst och omoget så fort barnen är större.

Har en person (ingen egen förälder) ganska nära som är ordentligt pinsam. Snart 55 år gammal. Festar som en ungdom och fotar varandra när det svingas toppar i bara BHn... Förälder är man hela livet, inte bara tills barnen kommer till en viss ålder och jag skulle skämmas ihjäl om det hade varit mina föräldrar som betett sig så, eller om min mamma suttit och skrytit om sitt utseende på ett internetforum.

Vet du vad, jag hade inte ens brytt mig. När jag dansar (jag råkar älska att dansa) så ger jag järnet, jag beter mig inte som en 20-åriing, jag beter mig som mig själv.
    Dvs jag har kommit upp i en ålder, då jag ger blanka fasiken i vad onsutna ungar tänker och tycker, jag klär mig som jag själv vill, jag ger järnet på dansgolvet (ska väl påpeka att jag ytterst sällan är berusad, dricker så gott som aldrig mer en två högs tre glas vin, jag behöver inte alkohol för att ha kul).

Jag köper de kläder jag tycker är snygga och jag kan bära upp. Det underbara är att jag inte är ensam. Nu har jag aldrig   passerat gränsen för anständighet, varken som 20-åring eller 50-åring, även som 20-åring kunde jag ge järnet på dansgolvet och drack ytterst sällan så jag blev berusad (det hände dock).

Ja, du tycker jag är pinsam, men troligen så hade du gjort bort dig oerhört mycket på de jobbfester vi har om du hade sagt din åsikt där. 
  • sextiotalist
    c89 skrev 2013-03-15 15:01:07 följande:
    Nej, har alla lässvårigheter här?! Obestämd

Läs om, läs rätt.

Sextiotalist skriver som om hon vore precis som alla andra tanter jag sett på nattklubbar och även i min närhet som också tycker de har jättefin figur, som också tror att de är jätteroliga och "ungdomliga" när de "släpper lös" när det egentligen bara handlar om att de klär sig slampigt, olämpligt, stör och skämmer ut sig - och sina barn.

Det finns en viss skillnad mellan att se bra ut och framhäva sina bra sidor och att klä sig som en 18-åring, på samma sätt som det finns en skillnad i att vara ungdomlig och att bete sig olämpligt för sin ålder och roll. 
    Du kan vara lugn, jag beter mig varken slampigt, är full eller klä mig som en 18-åring (har aldrig betett mig slampigt, inte ens som 20-åring), min klädsel kan nog bäras av en från 30 och uppåt,
    Jag är förbaskat stolt över att jag har kvar min figur (som inte är det minsta slapp). Nej, jag beter mig nog som du anser att en mamma bör göra, det har jag aldrig gjort, jag har alltid varit full av energi och troligen kommer jag alltid vara så.

Om du anser att ge järnet på dansgolvet är samma sak som att vara slampig så är det din sak. 
  • sextiotalist
    vampyria2 skrev 2013-03-15 17:44:20 följande:
    Jag tänkte gå in och skriva att du har helt rätt, blev själv mamma som 19 åring MEN efter att ha läst din TS så känner jag bara att du är inte en trevlig en och jag håller inte med dig alls Obestämd

Jag skaffade barn tidigt för att jag ville ha många barn och det fick jag, var 35 när nummer fyra kom till världen.
    Jag vet att min son inte har den mamman som du beskriver att vi äldre är, jag är ganska snoffsig och ser ganska  bra ut för att vara snart 41 år, är väldigt säker på att det finns mammor som är bra mycket yngre än mig som ser bra myckte värre ut....MEN nu tycker inte jag att utseendet har något med att göra hur man är om förälder, finns massor av andra saker som är så mycket viktigare än det. 

Nej, utseende är ganska ointressant hur man är som förälder, men Ts påpekade att vi skulle se förjäkliga ut, då kunde jag inte låta bli och konstatera att jag troligen har en figur som är mer fast och snyggare än många 25-åringar man ser på stan och att jag ger järnet på dansgolvet (dvs värk har jag inte).

Som jag sa till en kollega när han berättade att han band sig väldigt ung, "jag har nog gjort massor av det som du inte har kunnat göra", dessutom gjorde jag det mesta i "rätt ålder" dvs innan 30 (ok några år efter 30 då). Men jag vägrar acceptera att jag inte få ha kul bara för att jag passerat 50+.

Som äldre mamma så har jag kunnat ge järnet innan jag stadgade mig, och eftersom jag är pigg och har orken kvar (ska förresten springa 5-6 km i morgon, utan rullator bäst att tillägga) så kommer jag ha det kul, ge järnet på dansgolvet, eftersom jag kan bära upp kläder, så kommer jag fortfarande bära kläder som jag ser bra ut i.    
  • sextiotalist

Jag orkar inte läsa hela tråden, men mig veterligen så är det ytterst sällan (i det här forumet) som någon klagar på att en förälder är ung, däremot så har det säkert kommit upp någon gång att man anser att man ska kunna försörja sig själv om man skaffar barn och inte leva på sina föräldrar.
    Däremot så kommer det rätt ofta klagomål och framför allt hur äckligt det är med föräldrar som är äldre och hur synd det om deras barn

Personligen så tror jag inte att unga föräldrar behöver vara sämre, men om jag utgår från mig själv, så hade jag varit en usel förälder som ung, för jag startade mitt liv sent (dvs jag levde mitt roliga liv efter 20).

Men en sak är säkert, ju äldre man blir, desto lugnare blir man. Om jag läser här, så upplever jag att vi som äldre föräldrar inte brydde oss om att vara så perfekta, vi har mer tagit det som kommit.

Svar på tråden Unga mammor är inte dåligare än äldre mammor