• Anonym (låna)

samla sina lån

hej
    är det någon som vet om man kan samla sina lån trots att man är arbetslös och saknar borgenär eller säkerhet? Jag har inga betalningsanmärkingar och vill inte låna pengar utan enbart samla dom,sitter i dagsläge med 10 tal olika lån och kreditkort, och en skuld på 100.000 totalt, amortera i dagsläge totalt 4500 kr/månad. Jag är medlem i akassa.

• Svar på tråden samla sina lån
  • Anonym (Har jobb dock...)

Om du kontaktar tex lendo och får några erbjudanden på att samla lån/krediter hos en bank så får du ett lån som precis täcker de kostnader du har.
    Sedan kan du be banken betala direkt till de lån/krediter du har eller att få hem pengarna på ditt konto och sedan själv betala.
    OM du inte får några erbjudanden pga din situation så skall du gå till din bank (öch även andra) där du kan träffa personal och säga det du skrev här så får du garanterat hjälp någonstans.
    Dina inbetalningar kommer bli mindre, men det är inte säkert att räntan blir rakt igenom bättre (du betalar kanske en ränta på 4% på ett ställe och 14% på ett annat, då blir KANSKE din ränta på 8%..)
    Va det svar nog? 

• Anonym (låna)
    Anonym (Har jobb dock...) skrev 2013-03-13 14:14:07 följande:
    Om du kontaktar tex lendo och får några erbjudanden på att samla lån/krediter hos en bank så får du ett lån som precis täcker de kostnader du har.
    Sedan kan du be banken betala direkt till de lån/krediter du har eller att få hem pengarna på ditt konto och sedan själv betala.
    OM du inte får några erbjudanden pga din situation så skall du gå till din bank (öch även andra) där du kan träffa personal och säga det du skrev här så får du garanterat hjälp någonstans.
    Dina inbetalningar kommer bli mindre, men det är inte säkert att räntan blir rakt igenom bättre (du betalar kanske en ränta på 4% på ett ställe och 14% på ett annat, då blir KANSKE din ränta på 8%..)
    Va det svar nog? 
    tack för tipset, lendo har jag prövat men det går inte ens att ansöka där om man kryssar i rutan arbetslös, jag har prövat att ringa runt på olika låneställen men får svaret att dom inte kan göra något om jag inte har en fast inkomst. Men undra om tex handelsbanken gör en annan bedömning om man går dit personligen?
  • Anonym (Har jobb dock...)
    Anonym (låna) skrev 2013-03-13 14:24:10 följande:
    tack för tipset, lendo har jag prövat men det går inte ens att ansöka där om man kryssar i rutan arbetslös, jag har prövat att ringa runt på olika låneställen men får svaret att dom inte kan göra något om jag inte har en fast inkomst. Men undra om tex handelsbanken gör en annan bedömning om man går dit personligen?
    Om du säger att det är för att minska dina utgifter och för att kunna betala, och du kommer dit personligen och ser städad, välvårdad och trevlig ut- Berättar att du vill ordna upp ditt liv så hjälper de dig säkerligen!
    Det är inte lätt, du har ju satt dig i skiten så att säga :(
    Men tänk bara: alla företag/banker VILL HA sina pengar. Och då måste du kunna betala :)
    Så gå till handelsbanken, seb, nordea, swedbank osv osv. Be om hjälp!
    De finns för att hjälpa dig!
    :) 
  • Anonym

Gå till banken personligen. Du har ju redan lånen så att samla allt på samma ställe samt diskutera fram en lösning brukar inte vara några problem. 100 000 är inte extremt farligt heller eftersom du verkar kunna betala av dina nuvarande smålån i dagsläget, så det kan nog kännas skönt för dig när du får mer kontroll över att bara behöva betala en lånekostnad.

Lägg fram det på ett bra sätt till din bank så är det nog inga problem. 

• LFF

Är du bara med i a-kassan eller även med i facket? Fackförbunden brukar ju ha avtal med nån bank för medlemslån.

Annars är det bara att göra upp en budget där du visar inkomster, utgifter, att du kan hantera dina lånekostnader idag men vill samla dem för att få ner dem och gå till banken och prata med en rådgivare.

• Anonym (låna)

Med i både fack och akassa, låneskydd på några lån, men dom täcker inte dom av den anledningen på att jag går på utbildning via AF, och får Aktivitetstöd, vilket inte räkanas som att du går på A-kassa, även fast dina A-kasse dagar dras bort, och ersättnigen är precis samma belopp.  Skall gå och höra med banker, men får se till att dom inte gör en massa förfrågningar. Tack för tipsen

• classe64
    Hur gick det för dig? Att samla lån kan vara svårt ibland (även om man har en fast inkomst) då banken som skall låna ut pengar till dig väger in risken (som tyvärr finns) att man inte betalar tillbaka sina gamla lån med det nya lånebeloppet. Det är sällsynt att någon bank kräver en fullmakt och sedan återbetalar dina befintliga för dig, det anses helt enkelt bli för mycket administrativt arbete utöver det vanliga.

Vid större lånebelopp krävs också en fast inkomst från arbete, ett alternativ som kan förbättra dina chanser är att någon i din närhet stället upp som medsökande på det nya blancolånet som skall användas för att samla lån.
Svar på tråden samla sina lån