• PJ75

Någon mer som har dåligt samvete när ni vabbar?

Jag har en son som precis fyllt 3. Ända sedan han började förskolan för ca 1½ år sedan så har han varit sjuk mycket, så det har blivit mycket vabbande för min del. Min man har inte kunnat vabba så mkt så det har mest varit jag som varit hemma. Jag jobbar som förskollärare så det blir ju extra tufft på jobbet när jag inte är där + att föräldrarna började klaga på min höga frånvaro och på att det varit så många olika vikarier.
    Nu har jag precis bytt arbetsplats - med samma chef. Har jobbat en vecka och nu har sonen ögoninfektion. De ringde hem honom från dagis igår. Jag förstod på min chef att hon inte blev så glad över att jag skulle vara hemma resten av veckan. Så nu har jag otroligt dåligt samvete - fast jag egentligen inte behöver ha det. Sonen är ju sjuk! Han har lite kladd i ögonen, ingen feber och är ganska pigg. Så hade det inte varit för kladdet i ögonen så hade jag trott att han var frisk.

Någon mer som brukat få dåligt samvete vid vab?? Och hur hanterar ni det?  Jag är dessutom av den åsikten att jag håller gärna sonen hemma någon dag extra så jag ser att han orkar med en dag på dagis - jag lämnar inte för tidigt!

• Svar på tråden Någon mer som har dåligt samvete när ni vabbar?
  • Emmyl

Nej, jag har absolut inte dåligt samvete. Barnen är sjuka och ska då vara hemma! Punkt. Ja, det kanske blir svårt på arbetsplatsen, men det är upp till dem att lösa. Har de småbarnsföräldrar anställda så kommer det att vabbas. INgen rår för att man blir sjuk eller får sjuka barn. Hellre att du är hemma än att ditt sjuka barn ska vara på förskola och må dåligt och smitta andra barn, och du tar med sjukdomen till din arbetsplats. Vabba med gott samvete!

• PJ75

Du har rätt! Varför ska man ha dåligt samvete. Mitt barn måste ju gå före jobbet.
    Men hade attityden från arbetskamrater o chef varit mer tillåtande då hade jag nog inte haft så dåligt samvete!

• Makrame

Jag har också dåligt samvete. Egentligen ska man väl inte ha det, men det visar ju lite på lojalitet så man får se det positivt! Känns extra tungt när det blir så ofta - varannan vecka typ för vår del..

• FruBecks

Man ska inte behöva ha dåligt samvete för att ens barn är sjukt. En förskola borde vara de som verkligen har överseende med detta, då de är livrädda för smittorisker (min uppfattning). 
    Jag kan förstå föräldrarna att de tycker det är jobbigt med vikarier, men alternativet är ju mindre personal, och vabbar man så gör man - det är bara att gilla läget.  

När jag vabbar så försöker jag fokuera på enbart mitt barn och ge 100% av min tid till honom den dagen/dagarna. Jobbet får klara sig utan mig, jag är inte oumbärlig (även om en del tror det).  Man får sätta ner foten för sig själv och bestämma sig att vab = inget jobb. Punkt. 

• PJ75

Försöker att inte ha dåligt samvete. Jusst nu är jag hemma med sonen som har "ögoninflammation". Han blev hemskickad från dagis igår, då sa jag direkt att jag blir hemma veckan ut. Han är väldigt pigg men har lite gegg i ögonen som får torkas lite då och då. Jag tar hellre det säkra före det osäkra o håller honom hemma. Jag tycker fler föräldrar borde tänka så och inte klandra oss som sätter våra barn i främsta rummet.

• Makrame

Vi vabbar halva veckan var om det behövs, så det känns skönt att man direkt kan säga till chefen när man kommer tillbaka.

• Vilmagbg

Jag får också dåligt samvete trots att mina kollegor är förstående (och hemma minst lika mkt eller mer). Jag och maken vabbar lika mkt och våra barn har varit sjuka en heldel. Med vår yngsta son hade vi 30 "vabb-dagar" förra året. När man jobbar på förskola blir ju verksamheten lidande när någon är borta. 

• Coruscant

Jepp, jag vabbar i stort sett aldrig - det får min kontorsråtta till make göra (han kan jobba en del hemifrån). Jag är förskollärare och vill inte vara borta från mitt arbete - för barnens och kollegornas skull.

• JagominÄlskling

Jag har också dåligt samvete. Kanske beror på att det nästan bara är jag som har små barn på min arbetsplats.

Det som stressar mig är att jag vet att ingen annan gör mitt jobb när jag är borta, så jag måste själv åtgärda alla högar när jag är tillbaka. Dessutom har jag en chef som är lite "svår". En gång sa han att "jag skulle också vilja vara hemma". Fult tycker jag!  

Dessutom är jag stressad över att både jag o sambon smittas så av alla dagisbaciller. Vi orkar knappt ta hand om oss själva när vi får influensa, magsjuka osv... HAr aldrig varit så här sjuk som när vi fick barn. 

• Alexi

Jag tycker det är otroligt dåligt gentemot jobbet att en förälder tar mesta vabben. Då ska man med rättahadåligt samvete. Vi tar ofta dag eller två dagar i taget. Skulle mina barn konstant ha vikarier för att personalen inte gör vad de kan för att minimera vabbandet skulle jag tycka att de kunde jobba i någon mindre känslig verksamhet.

Jag förstår inte ens varför ett barn med enbart lite kladd i ögat ska vara hemma, det föreskriver ju inte ens vårdguiden mm.

Svar på tråden Någon mer som har dåligt samvete när ni vabbar?