• PJ75

Någon mer som har dåligt samvete när ni vabbar?

Jag har en son som precis fyllt 3. Ända sedan han började förskolan för ca 1½ år sedan så har han varit sjuk mycket, så det har blivit mycket vabbande för min del. Min man har inte kunnat vabba så mkt så det har mest varit jag som varit hemma. Jag jobbar som förskollärare så det blir ju extra tufft på jobbet när jag inte är där + att föräldrarna började klaga på min höga frånvaro och på att det varit så många olika vikarier.
    Nu har jag precis bytt arbetsplats - med samma chef. Har jobbat en vecka och nu har sonen ögoninfektion. De ringde hem honom från dagis igår. Jag förstod på min chef att hon inte blev så glad över att jag skulle vara hemma resten av veckan. Så nu har jag otroligt dåligt samvete - fast jag egentligen inte behöver ha det. Sonen är ju sjuk! Han har lite kladd i ögonen, ingen feber och är ganska pigg. Så hade det inte varit för kladdet i ögonen så hade jag trott att han var frisk.

Någon mer som brukat få dåligt samvete vid vab?? Och hur hanterar ni det?  Jag är dessutom av den åsikten att jag håller gärna sonen hemma någon dag extra så jag ser att han orkar med en dag på dagis - jag lämnar inte för tidigt!

• Svar på tråden Någon mer som har dåligt samvete när ni vabbar?
  • Emmyl

Nej, jag har absolut inte dåligt samvete. Barnen är sjuka och ska då vara hemma! Punkt. Ja, det kanske blir svårt på arbetsplatsen, men det är upp till dem att lösa. Har de småbarnsföräldrar anställda så kommer det att vabbas. INgen rår för att man blir sjuk eller får sjuka barn. Hellre att du är hemma än att ditt sjuka barn ska vara på förskola och må dåligt och smitta andra barn, och du tar med sjukdomen till din arbetsplats. Vabba med gott samvete!

• PJ75

Du har rätt! Varför ska man ha dåligt samvete. Mitt barn måste ju gå före jobbet.
    Men hade attityden från arbetskamrater o chef varit mer tillåtande då hade jag nog inte haft så dåligt samvete!

• Makrame