Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Mitt ex var den som tjatade att vi skulle skaffa barn.
    Jag trodde han var mannen i mitt liv, men endast några månader in i graviditeten visade han sin rätta sida. Han var inte våldsam eller så mot mig, men han hade ett antal sidor jag fann oattraktiva. (Tex blev han våldsam (inte mot mig) när han blev full, men visst, man kan ju leva hela livet nyktert. Sen blev han också fruktansvärt tråkig. Han ville aldrig någonsin hitta på något utan bara sitta hemma och titta på tv eller video. Tror att han trodde att så fort jag blev gravid var jag "fast" och han behövde inte anstränga sig mer. Vi tittade bara på tv - pratade i stort sett inte ens - om jag ville prata hyssjade han mig).

Han har aldrig varit särskilt intresserad av dottern. Som mest träffades de i början - ca 3 timmar i veckan för att sedan, vid 8 månaders ålder, bli ca 3 timmar var 3:e vecka. Sedan blev det bara mindre och mindre, ca 3 timmar var 6-10:e vecka för att helt sluta när dottern var 7 år.
    De fick mailkontakt när hon var 10 år och då svarade han på mail i snitt var 3:e vecka.

Från 12 års ålder har de träffats kanske 6-7 gånger - men nu är det snart 2 år sedan sist (dottern är 19 år).

Det konstiga är att han har en 10-årig dottern med sin nuvarande fru och den flickan avgudar sin storasyster - ändå vill han inte att de träffas!!! Vad är det för fel i skallen på honom som inte iaf vill att det barn han bor ihop med och som han borde älska, ska få träffa sitt enda syskon, som hon desutom så gärna vill träffa?   

Kan också tillägga att han bor 8 mil bort och att det var han som sökte sig till min hemstad och att han aldrig ens övervägt att flytta närmare sitt barn (det har hans fru avslöjat. Dessutom sa hans mamma en gång (innan han träffat sin nuvarande fru) att han funderade på att emigrera till Australien, men avstod för sin mammas skull - alltså inte för sin dotters skull)   

Jag undrar vilken spillra min dotter skulle varit om hon tvingats vara hos en far som så uppenbart inte velat ha mer än minimal kontakt?       

Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?